Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1553 ggr
Raven90
2018-05-02 22:51

Snabb hjälp, hittat ägare till misskött katt?

Hej! I lördags hittade jag en katt som jag tog hem då jag var helt säker på att det inte fanns någon ägare eller att den rymt hemifrån. Katten är långhårig men pälsen var bara hemskt tjocka tovor över hela kroppen och de hade börjat slitas loss så att det var kala fläckar här o där. 43 fästingar plockade vi samt att han hade mask i magen. Katten är smal men inte mager och han är kastrerad, ej chippad eller tatuerad. När vi lyckats raka bort alla tovor så ser vi att huden under är sårig och det stank från tovorna. Misstänker att den har skabb i öronen med. Idag la jag upp på fb att jag söker ägaren och en person skriver till mig att det är hans katt som varit försvunnen i 1,5 vecka. Jag har så svårt för att tro att pälsen blir så fruktansvärt tovig (Det värsta jag sett) på bara 1,5 vecka. Kan det verkligen vara så? Annars sköts ju inte katten så bra av ägaren… plus masken och eventuellt snabb. Vad gör jag nu? Känns inte alls bra att lämna katten till denna killen. Enligt polisen fanns det ingen som anmält en sån katt försvunnen i det området.

Annons:
[[eskils_]]
2018-05-02 23:04
#1

Så fint av dig att hjälpa katten! 🌺

Du har väl inte beskrivit katten för ingående på fb?

Var gärna misstänksam till dem som hör av sig. De ska kunna bevisa att det är deras katt, t ex genom foton. Dessutom ska de förstås vara beredda att ersätta dig för allt besvär och kostnader du har haft.

Tror inte heller att pälsen kan bli så tovig på 1,5 vecka.

Lägg in en upphittat-annons i vilse.nu och följ tipsen där.

Raven90
2018-05-02 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Raven90
2018-05-02 23:21
#3
Raven90
2018-05-02 23:23
#4
Raven90
2018-05-02 23:24
#5

Försökte lägga ut bilder på katten här men det gick sådär :) Skrev nog lite för mkt beskrivning men ska ändå be om foto.

[[eskils_]]
2018-05-02 23:38
#6

Här finns jättebra tips när man har hittat en katt:
http://www.vilse.nu/tips-raad/naer-du-hittat-en-katt/

Annons:
OberonsMatte
2018-05-02 23:43
#7

Men om ägaren såg din annons, var är ägarens egna annonser? Håll kvar katten tills ev. ägare kan bevisa att katten är hans. Om det visar sig vara rätt ägare och du misstänker vanvård så anmäl till Länsstyrelsen.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
2018-05-03 01:15
#8

Låt ägaren bevisa att katten är deras genom tex bild på katten och sen lämna tillbaka katten, är du orolig för kattens hälsa anmäl till länsstyrelsen efter du lämnat tillbaka den.
Ja pälsen kan snabbt bli jätte hemskt tovig om katten råkar komma i kontakt med dåliga ämnen, olja eller liknande.

Raven90
2018-05-03 16:45
#9

Nu har ägaren hämtat katten. Jag fick se flera bilder och det gick inte att missa att det var samma katt. Den såg väldigt välmående ut på bilderna och det fanns förklaring till att han hunnit bli tovig. Det kändes ändå bra och ägaren verkar väldigt lån om sin katt :) tack för tips och hjälp!

MonicaLagerquist
2018-05-03 17:18
#10

Hoppas att ägaren ID märker och registerar katt nu.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
2018-05-03 18:35
#11

#9 Skönt att du kunde känna dig trygg med att lämna över katten!🙂

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2018-05-03 18:46
#12

Skönt att det ordnade sig och att ägaren verkade bra! 🙂 Två frågor:

Fick du ersättning för dina utlägg, omvårdnad och allt arbete med fästingar, mask och tovor?

Fattar ägaren att katten måste ID-märkas och registreras nu?

ossilian
2018-05-04 12:12
#13

Vilken fin historia! Du gjorde verkligen alla rätt. Får jag vara lite fräck och passa på att fråga dig ang rakning. Jag har en utelevande semivild katt som är väldigt tovig och tyvärr inte helt hanterbar. Han är livrädd för burar förmodligen pga av traumatisk upplevelse eller vildhet. Jag har transporterat vilda, tama, rädda, lugna, nervösa och gud vet vad-katter otaliga gånger, men har faktiskt aldrig stött på en så paniskt rädd kisse :( Jag har iaf lyckats klippa bort med sax vid några tillfällen, vilket han tolererar riktigt bra. Men han skulle behöva rakas i väntan på att han tar sig in i kattfällan och kan tas till veterinär. Hur gick du tillväga? Blev inte katten rädd för ljudet?

Annons:
Raven90
2018-05-05 19:08
#14

#12  Jag fick ersättning för utlägg och omvårdnad :)

är inte så säker på att de kommer att id märka honom ändå, trotts att jag påpekade flera gånger att vi hade hittat dom direkt om han hade haft chip…

#13 Enligt ägaren så brukar de raka katten en gång om året och han var närmare 15 år så han var van vid att rakas :)  sambon höll honom och jag rakade, vi chansade helt enkelt och det gick bra. Han var inte helt ok med behandligen hela tiden men vi upptäckte att huden var lite skadad på två ställen under tovorna så det är ju inte konstigt att han inte gillade när vi rakade där.

Om din katt ändå ska till veterinären, skulle det inte vara ett alternativ att de fick söva honom och raka honom där? så hade vi gjort med vår hitte katt ifall det inte gått så bra att göra det själva :)

Upp till toppen
Annons: