Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1521 ggr
gickan87
4/29/18, 7:43 PM

Knöl i munnen, allergi?

Var in akut igår med min Blossa 1 år då jag upptäckte att hon har en stor knöl på vänstra övre tandraden (ca 2'1 cm stor).

Efter undersökningen så blev diagnosen att det troligen är nån form av foderallergi, så hon ska äta kortison i 3 veckor för att få bort svullnaden.

Saken är den att jag sökt på nätet och alla former av allergi visar sig i huden, som sår, kala fläckar osv.

Nån som varit med om liknande?
Jag är livrädd för att det kan vara en tumör.  Eller nåt som inte går att bota 😕

MVH Erika :)

Annons:
MonicaLagerquist
4/29/18, 7:48 PM
#1

Gjordes det någon RTG? För att utesluta inflammation i någon tand eller i käkbenet?

Stolt ägare till fem La permer

[Wijnja]
4/29/18, 8:13 PM
#2

Oj tråkigt förstår dig om du är orolig det går nog fixa ta inget i förskott att det är en tumör behöver inte vara en tumör

gickan87
4/29/18, 8:14 PM
#3

#1 Nej, veterinären var så fast besluten att det var allergi, troligen foderrelaterat.

MVH Erika :)

[Wijnja]
4/29/18, 8:17 PM
#4

Måste man inte göra ett test för se om det är allergi

Chinesecrestedlover
4/29/18, 10:26 PM
#5

Ts: 

Hej! 

Jag tycker att det låter märkligt att allergi skulle visa sig så. Det är ju mest klåda, öronproblem osv. som är symptom på allergi (i alla fall  när det gäller hund och jag misstänker starkt att detsamma gäller katter). Känns mer troligt med någon typ av tandrelaterat problem som #1 pratar om. Om jag var du skulle jag be en annan veterinär ta en titt, "second opinion". 

Hade en hund som var allergiker (tyvärr avlivad 2016, p.g.a. sjukdom med dålig prognos, ej p.g.a. allergin) mot något i sitt foder. Han fick ett specialfoder (hypoallergent) och blev mycket bättre, dock aldrig helt 100% (var antagligen allergisk mot någonting i miljön också). Han fick aldrig kortison mot sin allergi annat än mild salva på sina eksem. Han fick dock ett specialschampo som han skulle badas regelbundet med och droppar som skulle hindra allergenerna att "gå in i huden" (eller nåt). 

#4 Jag gjorde aldrig något allergitest på min hund (förutom blodprov), det är inte alltid som det är nödvändigt att gå igenom det, det är ju ganska jobbigt för djuret (pricktestet då). Det krävs som jag förstod det att djuret är vaket och får en massa sprutor = min extremt osäkra och dessutom aggressiva hund slapp genomgå det. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Rafflan
4/30/18, 1:51 AM
#6

Tycker inte det låter som klassisk allergi, jag tänker böld, inflammation tand, cysta/knöl/tumör, är det en cysta/knöl/tumör behöver det inte vara farlig cancer, i flera fall räcker det med att ta bort knölen genom operation så är allt bra igen :)

Annons:
MonicaLagerquist
4/30/18, 5:55 PM
#7

Hur mår katten idag?

Stolt ägare till fem La permer

gickan87
5/2/18, 7:44 PM
#8

Tack för alla era svar!

Kissen mår idag mycket bättre, knölen minskar sakta men säkert 🙂

MVH Erika :)

MonicaLagerquist
5/2/18, 10:37 PM
#9

Skönt att höra.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/5/18, 1:18 PM
#10

Hur har det gått?Är knölen borta nu?

Stolt ägare till fem La permer

gickan87
5/5/18, 8:52 PM
#11

#10 Knölen finns kvar men är mindre. Katten är sig själv och mår bra :)

Dock ska jag boka tid hos vet kommande vecka för en andra bedömning, tycker det verkar så konstigt att det ska vara foderallergi som visar sig på det här viset :/

MVH Erika :)

gickan87
5/7/18, 8:09 PM
#12

Kan meddela att vi idag var till veterinär nr. 2 för en andra utvärdering.
Visade sig vara en tumör som växt och ätit sig ända upp i kindbenet. Fanns inget att göra så nu sover min Blossa evighetssömnen 😭❤️

MVH Erika :)

MonicaLagerquist
5/7/18, 8:45 PM
#13

Beklagar sorgen 💔

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
gickan87
5/7/18, 9:42 PM
#14

Tack ❤️
Så ofattbart, hon hann bara bli 1 år och 2 dagar gammal.
Kommer ta evigheter innan det ens går att acceptera.

Har redan bestämt mig för att inte skaffa nån mer katt, men tycker så synd om hennes kompis som letar efter henne.

Hoppas på att hon kan bli bättre vän med den andra katten som bor här hemma.

MVH Erika :)

Chinesecrestedlover
5/8/18, 3:17 AM
#15

#12 och #14 Nämen gud så sorgligt och speciellt på en så ung katt💔. Beklagar sorgen🌺 R.I.P. lilla kissen 🌈

Mvh/Chinesecrestedlover

[Forest]
5/8/18, 11:28 AM
#16

Beklagar verkligen den stora förlusten. 

Ts har du kontaktat den första veterinären om detta? Tänker så den veterinären inte ger fler falska förhoppningar till fler djurägare😡. Även jag tycker det lät mer som en cysta/svulst eller böld än "allergi" som 6 nämner.

gickan87
5/8/18, 8:07 PM
#17

#16 När jag orkar så ska jag kontakta den veterinären.

MVH Erika :)

kattöga
5/9/18, 9:42 AM
#18

Åh, jag beklagar förlusten av din fina vän! En "tröst" är att han nu slipper besvären i alla fall… 😕🐱🌈

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lena
5/10/18, 4:55 PM
#19

#12 Men vad ledsamt! Tyvärr inte ovanligt med tumörsjukdomar hos katter. En av våra katter drabbades av en knöl under tungan.  Fick också somna in… Vet hur det känns!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: