Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1072 ggr
Skorpanthehamster
4/29/18, 10:12 AM

Skaffa katt

Skriv ALLT ni kommer på som man ska tänka på innan man skaffar katt.

Annons:
Maria
4/29/18, 10:13 AM
#1

Mitt första tips är att adoptera en katt. Det finns mängder med övergivna katter och då gör man en god insats och hjälper en liten hemlösing.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
4/29/18, 10:16 AM
#2

Viktigt att hela familjen vill ha katt.

En katt ska vid flytt vara anser jag

Vaccinerad x 2

ID märkt

försäkrad

besiktigad ej senare än sju dagar före flytten.

Sen bör man läsa på noga innan så man vet vad en katt behöver.

Tänk även på att en katt kan leva 14-20 år.

Stolt ägare till fem La permer

Nettis!
4/29/18, 10:20 AM
#3

Försäkring, klösträd, mat- och vattenskål, leksaker och kattlåda . Det är det första jag kom att tänka på.

micki78
4/29/18, 12:22 PM
#4

Man ska tänka på att man har en ekonomi för katten om den blir sjuk. Har jag råd att ta min katt till veterinären om den blir sjuk? kommer jag ha råd med 10.000 kronor i en klumpsumma? Och det kan ju bli mycket mer om inte katten är försäkrad. 

Är någon i familjen allergisk, eller känslig för allergier? En katt skaffar man för livet och det är vårt ansvar att ge katten det bästa den bara kan få. En god ekonomi, mycket kärlek, kunskap och ett för alltid hem. Vet man att man kan ge katten allt det så tycker jag man är värdig att skaffa katt.

[[eskils_]]
4/29/18, 1:16 PM
annzoo
4/29/18, 2:50 PM
#6

Impulsköp ingen katt för att den är söt eller att du tycker synd om katten. Tänk igenom köpet då en katt lever många år. Köper du en katt hos en som inte sköter om sina djur eller har sjuka katter så tänk på att veterinärkostnaden kan skena iväg. Köp ingen katt av en som påstår att katten är 100% av en viss ras men saknar stamtavla. De är oftast något som inte stämmer tex avelsförbud på någon av föräldrarna pga ärftlig sjukdom mm En katt ska vara minst 12v, vaccinerad gånger 2, id-märkt och veterinär besiktad innan köp. Det är minimumkravett. Köp samma mat som katten är van vid, även om du tycker fodret är skräp så är det alltid bättre att byta foder sakta. Är katten ej van vid blötmat gäller det att introducera långsamt.

Annons:
Rafflan
4/30/18, 1:48 AM
#7

Har du tid och råd? 
En katt är ett stort ansvar, och dem kostar i allt från mat, sand, leksaker till sönder kloade möbler och sönder bitna sladdar om man får en busig katt ;)
Och har man otur att få en "sjuk" katt som ofta behöver åka på koll hos veterinären blir det dyrt trots försäkring.
Katter lever länge, 15-20 år, så skaffar man partner, flyttar, skaffar barn, mm, så har man fortfarande ansvar emot katten.

Upp till toppen
Annons: