Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 668 ggr
Senzafina
2018-04-23 06:56

Problem med honkatter och revir

Jag har två äldre katter och en ungkatt som bara precis accepterar varandra. Eftersom jag är sjukpensionär och mitt tillstånd gör att jag är stillasittande befinner jag mig mycket i vardagsrummet och det gör att ungkatten har gjort det till "sitt" rum så att hon kan vara nära mig. Där finns en låda. Tyvärr innebär det att de andra två inte vill vara i samma rum som oss så de huserar i köket där de har två lådor. Inte alls vad jag önskar men vad gör man, de vill inte gå nån annanstans. Problemet är att ungkatten markerar sitt revir i alla lådor vilket innebär att de äldre oftast gör sitt på golvet istället. Hon kissar i sin låda - men bajsar i köket, det slår aldrig fel. Går jag då och plockar, ja då går hon dit direkt och sätter sig. Varje gång jag tömmer lådorna går hon efter mig systematiskt, låda för låda, och sätter ner rumpan och sen krafsar lite. Är det så att någon av de andra katterna faktiskt gått på lådan (de försöker nog hävda sig för de krafsar aldrig över sitt) så är hon där på fem röda sekunder och antingen a) kissar på det och krafsar över det, eller b) bara krafsar över det. Hon ligger ofta på lur när de sover och ibland vaktar hon vattenskålen. Det händer även ofta att hon väntar på att de ska lämna sina favoritplatser för att dricka vatten eller äta, då snor hon kvickt som ögat deras plats och breder ut sig som om hon varit där i timmar. Den ena katten vägrar att äta på golvet på grund av ungkatten, hon svälter hellre, så hon äter på köksbordet. Å andra sidan får hon inte äta ifred för ungkatten för hon kan få för sig att gå ifrån sin mat och köra bort den andra och ta hennes mat. Det låter kanske komiskt men det har gått så lång tid nu att det börjar gå mig på nerverna. Tycker synd om de äldre att de blir utmobbade från det som en gång var enbart deras hem. Tack vare Feliway är det i alla fall inget bråk som det var förr, då jagade hon dem och det kunde gå våldsamt till. De gömde sig bakom soffor och hyllor och under veckors tid såg jag inte röken av dem mer än när det var matdags. Nu är de sociala och de kan vara i samma rum och interagera med varandra. Fast det fräser till då och då förstås. Jag har inga lock på lådorna, och har Feliway som sagt. Har letat efter tips på nätet men just när det gäller revir finns det inte mycket att göra tydligen mer än att ge katterna gott om plats och det har de, tro mig. Vore väldigt tacksam för all typ av input!

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-23 08:42
#1

Är alla katter kastrerade?

Stolt ägare till fem La permer

Senzafina
2018-04-23 10:10
#2

Ja de är alla kastrerade. De äldsta är sju år och den yngsta är snart tre år. Hon är stor som ett hus medan de andra är små och nätta och det passar henne bra när hon biter tag i nacken och lägger hela sin tyngd på dem :/

MonicaLagerquist
2018-04-23 11:15
#3

Ja ,tyvärr fungerar ju inte alla katter ihop. Kanske skulle den yngre passa bättre som ensamkatt hos någon annan.

Stolt ägare till fem La permer

Senzafina
2018-04-23 14:06
#4

Jo jag har ju gått i de tankarna också men det är så att ungkatten är min dotters, jag tar hand om henne tills hon är klar med studierna och skaffat egen lägenhet. Jag förklarade hur läget var och hon förstod, men jag hörde hur ledsen hon blev så jag hade inte hjärta att göra det. Nej jag får nog bita ihop ett år till, jag mår nog sämre av detta än katterna. Visserligen märker man att de äldre är lite tillbakadragna men de är absolut inte stressade så att de mår dåligt, de kan trots allt sova och leka tillsammans ibland.

Rafflan
2018-04-25 00:38
#5

Hur länge har du haft dotterns katt? det kan ta tid innan en grupp katter bli stabila.

Upp till toppen
Annons: