Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 564 ggr
Tistel-
2018-04-21 08:20

Slö kisse

Hej,

Behöver lite råd. Jag har en bondkatt på 14 år som senaste två dagarna varit väldigt slö och långsam. Han äter men inte lika snabbt/mycket, dricker gör han också. Är kelig men orkar inte lika mycket, exempelvis hoppa upp i soffan eller sängen är lite svårare. Det är vanligtvis en oerhört pratig misse men nu är han nästintill tyst…

Det är en katt med en del sjukdomshistorik, kronisk kattsnuva med hosta och rinnande ögon, övervikt från katthem och nästan inga tänder kvar.

Han hostar inte, jag kan röra vid munnen och tänderna utan att han drar sig undan, verkar inte ha ont i öronen eller någon annanstans heller.

Det enda annorlunda jag märkt är att han lägger väldigt små bajsar i lådan. Kan slöheten bara vara pga tillfällig förstoppning? Han har aldrig haft problem med hårbollar.

Någon med liknande erfarenhet?


Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-21 08:49
#1

Katten behöver komma till en veterinär nu på en gång.

Katter visar sällan hur dåliga dom är och när det väl märks är det bråttom.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2018-04-21 09:13
#2

Jag instämmer. Katten måste till veterinär omgående för bedömning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-04-21 09:25
#3

Kan bara instämma med övriga här. Han behöver undersökas för något är det ju som felas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-04-21 12:18
#4

Håller med om att kisse bör bli undersökt av veterinär snarast. Skulle gissa på artros om inte symptomen kommit så fort. Han kanske har svalt något olämpligt som fastnat i magen.

Du skriver "kronisk kattsnuva med hosta och rinnande ögon, övervikt från katthem". Hur länge har han bott hos dig?

MonicaLagerquist
2018-04-21 14:57
#5

Vad sa veterinären och hur mår katten nu?

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: