Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1490 ggr
Uppkatten
4/20/18, 7:55 PM

Löpbeteende under dräktighet

Jag har väldigt liten erfarenhet av dräktiga honkatter. Har nu kontakt med en honkatt som konstaterats vara dräktig, hon är nu  i v. 4-5. Man ska ha gjort ultraljud på henne i v 3-4. Huskatt. Hittekatt. Sista veckan har hon emellertid uppvisat ett - som vi tycker - tydligt löpbeteende. Sitter och ropar, ålar sig, gosar intensivt, vill inte äta just något sedan ett dygn tillbaka, felkissat vid något tillfälle - men verkar samtidigt må alldeles utmärkt och är mkt kontaktsökande. Lite rund om magen. Spenarna är något större än hos mina egna katter som bara har "knappnålshuvuden". Ingen ökad färg på spenarna. Kan en dräktig honkatt uppvisa löpbeteende, eller är det en omöjlighet? Ser att åsikterna verkar gå isär lite när jag googlar på detta. Tänker att det finns flera uppfödare här inne med lång erfarenhet. Är katten dräktig så behöver den omgående till jourhem, därför lite viktigt att vi får veta hur det här beteendet hos katten ska tolkas. Självklart kan det bli aktuellt med sec. opinion hos veterinär kommande vecka. Lär mig?!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
4/21/18, 8:55 AM
#1

Katten kan ju ha varit dräktig men tillbaka bildat fostren av någon anledning.

Såg man foster på UL?

Ökar katten i vikt eller har vikuppgången avstannat?

Kråkans senaste kull var helt normal fram till vecka fem då stannade vikt uppgången av helt. Dag 65 kom det ut ett underutvecklat foster från ca v 5 och ett magert dött foster utan päls. troligen död i vecka 8.

Sen har jag haft en hona som löpte var tredje vecka igenom två dräktigheter.Fem kattungar i kull ett och sex kattungar i kull två.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
4/21/18, 9:12 AM
#2

Det besked jag har fått är att man såg små fosterblåsor på ultraljudet. Min uppfattning är att katten ökat i vikt och om magen, men det är å andra sidan inte ovanligt när katter som levt ute en tid äntligen får komma in.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
4/23/18, 11:21 AM
#3

Jag har haft honor som löpt ca 3v in i dräktigheten men hört honor som löpt genom hela dräktigheten men dessa är ju inte jättevanligt. Foster kan ju tillbakabildats och de blir en skendräktighet. Oftast börjar de löpa efter några veckor. För att vara säker tycker jag att ni ska göra ett nytt UL eller röntgen. Är det inga kattungar så kastrera istället för att vänta. #2 om man gjort UL och konstaterat dräktighet hörde man deras hjärtan?

Uppkatten
4/23/18, 11:13 PM
#4

Jag har själv inte varit närvarande vid veterinärbesöket, då katten inte tillhör mig privat. Vet därför inte om man hörde hjärtljud. Eftersom katten äter dåligt (men är pigg i övrigt) kommer veterinär att kontaktas under morgondagen. Hon kommer självklart att kastreras om där inte finns bebisar, då hon har ett för-alltid-hem som väntar på henne. Har även sett till att man börjat väga henne (ifall det trots allt är bebisar på G).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
4/24/18, 8:04 AM
#5

Då håller vi tummarna för att katten inte är dräktig och att hon inte är sjuk. Skönt att hon har ett hem som väntar på henne.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
4/24/18, 8:28 AM
#6

#5 Det vore det mest optimala!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
4/24/18, 8:32 AM
#7

#6 👍

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: