Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1981 ggr
Belzebubble
2018-04-16 11:59

Så trött på utekatter

Hur kan man hantera "otrevliga" utekatter? 

Det finns några stycken där jag bor. Oftast går det bra. Det är en katt som är väldigt sällskaplig och tar varje tillfälle att komma in. Dessutom blir han arg på min hund och springer efter oss, jag är rädd att någon gång kommer jag inte hinna komma undan innan de ryker ihop. Den kattens ägare har jag försökt prata med utan resultat, hen säger katten trivs ute så den får vara ute. 

En annan katt använder sig av barnens lekplats på gården som en kattlåda. Såg den nyss gräva i sandlådan och bajsa där. Den katten har jag ingen aning vem som äger den, misstänker att det är inte från våran bostadsområde utan nästa. 

Var kan man vända sig? Hyresvärden, polisen?

Annons:
Grodan
2018-04-16 12:37
#1

I tätbyggda områden skall väl katter vara chippade? Så värd, polis el dyl skulle kunna ta reda på vem som äger och kontakta ägaren.

Jag vet inte hur det är med lagen idag. Hur mycket ägaren är ansvarig. Förhoppningsvis kommer vi dit en dag då katter hålls mer som hundar…

Här där jag bor kan jag prata med mina grannar om deras katter. Problemet är dock att de bara kommer och tar bort bajs, kanske fixar till uppgrävd rabatt, men om deras katter lixom hänger på min tomt, på min trapp och går in i min bostad och gör livet jobbigt för mig, min hund och mina andra gnagare struntar de ju i. Det är landet och här får katter vara ute 7/24 om de vill och får göra precis vad som.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fridaaaa
2018-04-16 12:58
#2

#1 Finns ingen lag som säger att katter måste vara idmärkta, tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Novachan
2018-04-16 13:08
#3

Vet ej om det är helt sant men jag har hört att det egentligen är olagligt att låta katter gå lösa utomhus utan koppel eller i inhägnad men att den inte följs så att det är "okej" att låta katter gå ute. Sedan vet jag inte om det går in i den lagen eller annan lag med husdjur som går på tomt som ej ägs av djurets ägare, samt vad den lagen innebär. Som i USA på vissa ställen är, eller har varit, i princip lagligt att döda djuret om den är på ens tomt, men tror inte det är så här. Kanske möjligt att anmäla någonstans med att det inte kommer tas seriöst för att "det är okej med utekatter". Det är svårt att veta vart lagen kommer stå i vissa fall…

Kan berätta om en sann händelse: I ett bostadsområde fanns det utekatter - de flesta bondkatter/huskatter som brukar vara vanligast, men min väns familj skaffade två ragdolls - som har ett rätt utmärkande utseende. De katterna tilläts få gå ute. I området fanns det en granne som inte tyckte om att ha katter på sin trädgård och kunde inte känna igen alla katter och säga till alla dess ägare att de inte får vara där, men dessa två ragdolls var förtsås lätt att känna igen. Grannen berätta för ragdolls-ägaren att hen inte kan förhindra om deras katter skulle råka hoppa in i hens bil utan att hen vet om att katterna är i bilen och att hen åker iväg, öppnar bilen och katterna hoppar ut och inte hittar hem igen… = ett sorts hot… Ägaren blev förstås rädd för sina katters skull men ville inte tvinga dem till att bli innekatter och omplacerade dem istället…

Angående sandlådor så är det förstås jobbigt att katter kan använda det som toalåda, men det finns andra djur som också gör det. Bästa sättet att undvika problemet är att ha lock till sandlådan som får sättas på när sandlådan inte ska användas. Jobbigt ja, men människan kan inte styra var de vilda djuren gör sina behov och om man lämnar saker helt öppet får man ju räkna med att djur kan göra saker med dem. Samma med om man lämnar t.ex. ligg- och sittdynor ute till sina trädgårdsmöbler. Är inte allt för ovanligt att katter och andra djur får för sig att göra sina behov där också, eller lämna massa päls efter sig.

[Wijnja]
2018-04-16 13:15
#4

Finns ingen lag på katter tyvärr trivs man inte får man flytta

[[eskils_]]
2018-04-16 13:21
#5

Det är tyvärr inte olagligt att låta sina omärkta och oregistrerade katter gå fritt ute. Enligt förslag (från 2011!) till ny djurskyddslag ska det bli förbjudet, men det har inte röstats igenom Riksdagen än, för först ville nuvarande regeringen göra en utredning till…

Det man kan stödja sig på idag är att en del kommuner tar upp frågan i sina kommunala ordningsföreskrifter. Här finns en del information:

https://hittekatter.ifokus.se/discussions/55211a878e0e746798002d28-polisen-informerar

Även en del bostadsbolag har bestämmelser om frigående katter i sitt område. Här finns mer om det:

https://hittekatter.ifokus.se/discussions/5241cc06ce12c42a98000082-lat-bostadsbolagen-hjalpa-till

Och framför allt kan vi alla hjälpa till genom att på olika sätt hålla liv i frågan! 👍

Sindri
2018-04-16 14:25
#6

Man kan ringa till hälsovårdsavdelningen i sin kommun. Vet man vems katten är är det desto lättare. De ringer och pratar med kattägaren.

Annons:
Belzebubble
2018-04-16 15:08
#7

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter." 

Så ja, det finns en lag om att även katter ska hållas under tillsyn, det är bara det att av någon anledning så bryr sig inte kattägare om det… 

#3 Jo, vilda djur kan också göra sina behov i en sandlåda. Dock så bor jag så att det är i princip bara fåglar och möjligtvis gnagare eller igelkottar som skulle gå över lekplatsen. Så här är det verkligen bara katterna som gör ifrån sig. Katter som borde ha en ägare som plockar upp efter dem.  

#6 Tack, det ska jag kika på!

Rafflan
2018-04-17 00:24
#8

Ang katten som du är rädd ska skada din hund, ta med en liten vattenpistol för barn och spruta lite lätt på den när den kommer emot er så lär den sig förhoppningsvis snabbt att hålla sig borta från er :)

[Amber16]
2018-04-18 09:41
#9

Jag tror att även någon stark lukt i trädgården kan hålla dem borta. T.e.x citronlukt.

Wellcraft
2018-04-18 12:44
#10

Tråkigt att lata, oansvariga kattägare tillåts fortsätta med sitt oansvariga beteende. Tyvärr ej ovanligt. Här har vi haft katter som attackerat både barn, hundar och andra katter utan någon större anledning, räcker med att promenera förbi på avstånd. Även katter som förstör dynor, smiter in hos folk, försöker döda tamdjur, förstör lekparker, pissar ner osv. Som tur är har jag en tuff hund som satt katterna på plats ordentligt och lärt dem en läxa när de försökt attackera, så just oss attackera dem inte längre. Men rent juridiskt känns det inte som kattägare behöver ta något ansvar alls sorgligt nog. Katterna drabbas ju i slutändan och katthatare föds av dessa beteenden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
2018-04-19 08:03
#11

Jag med. När jag för några år sedan renoverade mitt kök så var ju snickarna där på dagen och hade dörren öppen. När jag kommer hem hälsar de att en katt gått in och att de antog att det var min, men de visste inte om den var kvar eller om den hade gått ut igen. Så det var ju bara att söka igenom hela huset. Och mycket riktigt låg den ju under min 140 säng som är för låg för att en människa ska komma in. Katten var ju såklart livrädd och försökte attackera. Men tillslut fick vi ut honom. Samma katt kissade även under trappen till ytterdörren, så det stank kattkiss lång väg. Han följde också med en varm sommardag när jag skulle gå på en lång promenad. Det slutade med att han föll ihop och flämtade för att få luft (antagligen värmeslag), ägaren ville inte kännas vid sin katt, och jag hade inte hjärta att lämna honom när han mådde så dåligt och dessutom var långt hemifrån. Så då var det jag som skulle ringa veterinären och hjälpa katten, för det tyckte inte ägaren var hennes skyldighet. Detta är ju typiska exempel på att det drabbar katten i slutändan. För när han sprang in i huset hade det ju lika gärna kunnat vara så att jag skulle på utlandssemester i tre veckor, och då blir katten utan mat och vatten och ingen vet var den befinner sig.

Grodan
2018-04-19 13:32
#12

#4 Jättetråkig attityd. Utekatter kan man inte flytta ifrån, de finns överallt.

Jag tror mer på att alla får ta sina ansvar och göra livet och boendet trevligt. Jag anpassar mig och har grindar till mina dörrar och har ej fönstren öppna så mkt att en katt kan gå in. Och jag får faktiskt en sak för det: jag hade endast en vildmus i huset i höst och ingen under hela vintern. Så jag är faktiskt inte helt otacksam över grannens katter. Och jag pratar med mina grannar, vi är på mkt god kant med varandra. 

Hunden skrämmer inte bort katterna har jag märkt, men iller har faktiskt gjort det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: