Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1722 ggr
LoveInTheAir
2018-04-14 14:14

Hänga in vår ute plats tips och hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!. Har ni bra tips på hur vi kan hänga in uteplatsen?. Vanligt staket skall sättas upp men sen vette tusan hur vi ska göra. Jag är jätte dålig på att va händig. Och har precis flyttat in till denna lägenhet. Har försökt googla men hittar inget då de antingen är balkong, altan eller hela tomten. Vet inte vilken del detta ska läggas in så ledsen om de blev fel.

Annons:
Maria
2018-04-14 14:18
#1

Här kommer lite bilder på olika lösningar. Ni får väl kanske fundera på hur ni vill ha det. Det finns ju mjuka när och hårda. Finns det andra i området som har hägnat in? Där kan ni kanske få tips.

https://www.google.se/search?q=bilder+inh%C3%A4gnad+uteplats&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjyqdqn37naAhUOEVAKHSdQCB0QsAQIJw&biw=1366&bih=637#imgrc=TnJQWKSZq8YQdM:

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LoveInTheAir
2018-04-14 14:21
#2

#1 ska kolla!. Nej inte vad jag sett och inte många som har uteplats i vårt område. Så svårt å få bra tips och hum. Så som hur högt det ska vara och det.

Maria
2018-04-14 14:24
#3

#2 Vissa katter klättrar ju medan andra inte gör det så ibland ser man uteplatser med mjukt nät som tak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-04-14 21:47
#4

Här finns fler tips och förslag https://www.bing.com/images/search?q=catio&FORM=HDRSC2 . Svetsnät är bra att använda sig av. En del föredrar rådjursnät. Man bör ha tak på sin inhägnad eftersom katter är bra på att klättra. Tänk på att katter kan ta sig ut genom springor som är så smala som 4-5 cm…. (!) så näta noga!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Siggebus
2018-04-15 06:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Jag har precis hägnat in min uteplats med rådjurs/viltnät - man köper på Granngården t ex. Finns i 1,5 och 2 meters höjd x 20 meter på rulle.
Jag hade dock inte så stort som ni och jag hade god hjälp av att det fanns balkong ovanför som då fungerar som tak. Det nätet är kanon - syns knappt eftersom det är svart, och så starkt att det absolut inte går att dra itu. Ska ju hålla för ett hoppande rådjur etc . MEN om man har en katt som biter i nätet ska man kanske välja något annat för det håller det inte för. Väldigt lätt att arbeta med.

MonicaLagerquist
2018-04-15 07:55
#6

Börja med att kolla med hyresvärlden om ni får näta in. Min kompis fick riva ner sitt eftersom att det inte var tillåtet i den föreningen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Siggebus
2018-04-15 08:32
#7

#6
Bra tips! Själv har jag inte frågat - vår hyresvärd bryr sig inte ett dugg hur det ser ut här - många av mina grannar har uteplatser som rent ut sagt ser för jävliga ut. Staket som är trasiga och ruttna och där brädorna hänger "haj svaj" som ett plockepinn etc. Ingen av mina grannar skulle bry sig om att klaga och hyresvärden gör inte heller något förutom det mest nödvändiga.
Sen var inte mitt projekt så genomgripande - har bara satt upp ett nytt staket för det gamla var ruttet och sedan spänt ett nät i befintlig träkonstruktion…förutom en smalare regel som behövdes. 
Ts projekt verkar vara lite större så jag hade definitivt frågat!

LoveInTheAir
2018-05-20 11:07
#8

#6 självklart frågar vi innan!. Flera som nätat in men inte många (6st) som har uteplats. Funderar dock på bara näta in "balkong delen" känns som det blir lättast. Sorry för sent svar :p

annzoo
2018-05-20 13:53
#9

Hur stor vill du göra? Jag har iaf bara börjat in altaner och gjort fristående rastgårdar. Det är ju samma tillvägagångssätt att göra ramar man fäster ihop med varandra. Det finns det som inhägnat större områden där man inte kan ha tak men det finns smarta lösningar för de isf.

Upp till toppen
Annons: