Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1682 ggr
Ary
2018-04-13 22:30

Övervikt stor kattunge

Jag bara undrar om det är någon som har varit med om detta? Min honkatt på snart 7 månader är väldigt matglad och äter rejält av både torrfoder och blötfoder, börjar därmed bli smått överviktig. Normalt hade jag inte brytt mig - hon växer ju, men om en, en och en halv månad ska hon kastreras och då konstaterade veterinären där jag praktiserade när en annan katt kastrerades att om katten hade vägt mer så hade operationen varit en smula mer komplicerad. Min katt väger redan mer.

Mina tidigare katter har i den åldern varit väldigt normalviktiga även som innekatter.

Jag har både lärare och en veterinär på skolan som jag ska fråga nästa vecka (jag går på en djurvårdslinje) men tänkte att jag frågar vad ni tycker.

Jag vill inte ransonera maten, måste ge torrfoder eftersom jag pluggar heltid, så jag funderar på att byta ut en del av fodret till ngt mer fettfattigt den närmaste månaden bara tills hon blivit kastrerad…

Annons:
Uppkatten
2018-04-13 22:33
#1

Kattens vikt måste alltid sättas i relation till kattens storlek. Var den andra katten jämstor med din katt i övrigt i storlek?

Varför avvaktar du med att kastrera katten istället för att göra det tidigt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ary
2018-04-13 22:41
#2

Min veterinär anser att jag ska vänta tills hon är könsmogen, vilket jag själv känner att jag vill.

Vad gäller storlek så är hon lång och hög men har en liten kalaskula och är bred över ryggen. Ganska bra fettlager och stor för sin ålder.

Uppkatten
2018-04-13 22:51
#3

OK, veterinärförbundet stöder ju annars kastration från 4 månaders ålder numera.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ary
2018-04-13 22:56
#4

Jag vet ju men det är ju individuellt vad man tycker. Min är traditionell och det köper jag.

Rafflan
2018-04-14 01:10
#5