Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1682 ggr
Ary
2018-04-13 22:30

Övervikt stor kattunge

Jag bara undrar om det är någon som har varit med om detta? Min honkatt på snart 7 månader är väldigt matglad och äter rejält av både torrfoder och blötfoder, börjar därmed bli smått överviktig. Normalt hade jag inte brytt mig - hon växer ju, men om en, en och en halv månad ska hon kastreras och då konstaterade veterinären där jag praktiserade när en annan katt kastrerades att om katten hade vägt mer så hade operationen varit en smula mer komplicerad. Min katt väger redan mer.

Mina tidigare katter har i den åldern varit väldigt normalviktiga även som innekatter.

Jag har både lärare och en veterinär på skolan som jag ska fråga nästa vecka (jag går på en djurvårdslinje) men tänkte att jag frågar vad ni tycker.

Jag vill inte ransonera maten, måste ge torrfoder eftersom jag pluggar heltid, så jag funderar på att byta ut en del av fodret till ngt mer fettfattigt den närmaste månaden bara tills hon blivit kastrerad…

Annons:
Uppkatten
2018-04-13 22:33
#1

Kattens vikt måste alltid sättas i relation till kattens storlek. Var den andra katten jämstor med din katt i övrigt i storlek?

Varför avvaktar du med att kastrera katten istället för att göra det tidigt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ary
2018-04-13 22:41
#2

Min veterinär anser att jag ska vänta tills hon är könsmogen, vilket jag själv känner att jag vill.

Vad gäller storlek så är hon lång och hög men har en liten kalaskula och är bred över ryggen. Ganska bra fettlager och stor för sin ålder.

Uppkatten
2018-04-13 22:51
#3

OK, veterinärförbundet stöder ju annars kastration från 4 månaders ålder numera.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ary
2018-04-13 22:56
#4

Jag vet ju men det är ju individuellt vad man tycker. Min är traditionell och det köper jag.

Rafflan
2018-04-14 01:10
#5

Vad katten väger beror på kattens kroppsbyggnad, så länge din katt inte är tjock finns ingen anledning att ändra fodret :)
Jag brukar också kastrera mina honkatter när dem är ca 1 år då det är större ingrepp än på hankatter så jag vill att dem är mer mogna i kroppen så dem klarar narkosen bättre, men som sagt alla har olika åsikter om det.
Det viktigaste är dock att hålla katten inne tills den är kastrerad så den inte blir dräktig :)

MonicaLagerquist
2018-04-14 09:13
#6

En veterinär som ger så konstiga råd skulle jag inte låta kastrera min katt öht.

Visst kan du skippa torrfodret även om du är borta hela dagen. En katt behöver inte ha mat framme hela tiden.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Ary
2018-04-14 10:10
#7

#6 Konstigt skulle jag inte kalla det, han är inte överens vad det gäller den nya rekommendationen. Han är en av Sveriges mest kända och bästa veterinärer och har jobbat i över 40 år så han får gärna kastrera min katt. 🙂

Ary
2018-04-14 10:15
#8

#5 Tack.  Jo hon är enbart inne i dagsläge. Min förra katt fick ta små turer ute men hon var rädd för bilar så hon höll sig borta från stora vägen. Den här tjejen har ingen trafikvana så det blir balkongen eller ute med sällskap med mig.

annzoo
2018-04-14 12:53
#9

Hur mycket väger katten och hur känns hullet? Känner du revbenen lätt eller får du gräva för att känna dem? Hur mkt tyckte veterinären att en katt ska väga för att operationen skulle bli mer komplicerad? Har haft honkatter på 5 kg som kastrerad utan problem

hername
2018-04-15 21:21
#10

Hm, har väldigt svårt att tänka mig att en aktiv kattunge på 7 månader skulle vara överviktig? Hur tänker din veterinär om han får in en vuxen hona av en större ras typ maine coon som ska kastreras? Kan han inte göra kastrationen då? Förstår heller inte grejen med att vänta tills katten blir könsmogen,varför låta katten löpa till ingen nytta?

Ary
2018-04-19 08:45
#11

#9 Hon väger 3,1 kg. Man känner att revbenen är där men inte  nära ytan, man behöver dock inte gräva heller. Det handlar inte om vikt utan om mängden bukfett. På min kisse sitter allt på magen.

#10 Det handlar inte om att hon ska löpa, snarare om att man väntar tills hon är välutvecklad och stark tror jag. Hon äter väldigt mycket, hon har fri tillgång till mat, kommer fortsätta att ha om det går, anpassar hellre foder.

Nu har jag hittat ett kittenfoder med 12% fett istället för 22% så nu kör jag det ett tag.

annzoo
2018-04-20 01:22
#12

#11 jag är helt säker att du menar sk tigermage. Det är inte ett tecken på att katter är överviktiga utan även smala katter kan ha de. Men de kan även bero på tex bråck men de kan man be veterinären åtgärda vid kastreringen om katten har det. 3,1 kg tycker inte jag låter mycket iofs har jag honkatter som vägt 1.6kg som 12v kattunge. Om katten upplevs som överviktig kan man börja att ändra fodret. Skippa torrmat från mataffären och satsa på ett mer foder med kvalité. De billiga torrfoder man köper i matvaruhandeln är fullproppad med bukfylla som inte ger näring utan mer Viktuppgång.

molbojse
2018-04-22 13:26
#13

Jag har haft två katter. Den minsta väger 3,8, han är slank i kroppen men ser smällfet ut när han lägger sig ner pga sin "tigermage". Den andra grabben låg stadigt på 5,3 och var slank i kroppen han med. Han var å andra sidan en rejäl katt, stora tassar, kraftigt huvud och grov i kroppen.
Så gå på hullet :)

Kan även lite skämmigt erkänna att min nuvarande katt (den lättare) faktiskt skulle kunna väga något hekto eller två mindre, ehehe.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Ary
2018-05-11 20:41
#14

Så där, Jag har haft tentor i ett och foton från min telefon gick inte att lägga in här.

Nu har hon trappat ner lite senaste 3-4 veckorna och har faktiskt börjat se liite mindre kraftig ut, utan att gå hungrig. Piggare också, leker mer, hon hade börjat bli bra lat.

Gick inte med bild från kameran heller.

Upp till toppen
Annons: