02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Tappat hullet

2018-04-13 21:49 #0 av: Vera27

Hej! Har märkt att "min" kisse börjat bli lite smal sedan våren kom. Han har varit inne nästan hela "vintern" och därför inte fått så mycket motion, även hans vinterpäls har börjat lossna. Så nu när det börjat bli varmt ute så har han sprungit runt och varit aktiv under hela dagarna, så undrar om detta är helt normalt att han blivit mer smal?Glad

Anmäl
2018-04-13 22:00 #1 av: eskils

Hur gammal är katten? Hur mycket vikt har han tappat?

Anmäl
2018-04-13 22:11 #2 av: Vera27

#1 Han är 12 år och vet ej hans vikt. 

Anmäl
2018-04-13 22:17 #3 av: Uppkatten

När det gäller en 12 årig katt som verkar tappat hull så är det dags för ett veterinärbesök och en sk seniorundersökning, där man bl a tar blodprover och kollar sköldkörtelvärden, njurvärden, diabetesvärden o s v. D v s man kollar om katten har sjukdomar som är vanliga hos den lite äldre katten. Man bör även kolla t ex kattens tänder. Har du vägt katten tidigare, och finns det då en skillnad mot vad katten väger idag?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-04-13 22:32 #4 av: Vera27

#3 Okej tack för svar! Nej jag har ingen koll på vikt då katten inte är min, han bor i grannhuset men har valt att flytta till min familj. Ska nog informera grannenGlad

Anmäl
2018-04-13 22:35 #5 av: Uppkatten

#4 Jättebra om du informerar kattens ägare. Viktnedgång är ofta en stark indikator, och ett (tidigt) tecken på att katten inte mår riktigt bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.