Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 878 ggr
Cosmonautens
4/13/18, 9:49 PM

Tappat hullet

Hej! Har märkt att "min" kisse börjat bli lite smal sedan våren kom. Han har varit inne nästan hela "vintern" och därför inte fått så mycket motion, även hans vinterpäls har börjat lossna. Så nu när det börjat bli varmt ute så har han sprungit runt och varit aktiv under hela dagarna, så undrar om detta är helt normalt att han blivit mer smal?🙂

Annons:
[[eskils_]]
4/13/18, 10:00 PM
#1

Hur gammal är katten? Hur mycket vikt har han tappat?

Cosmonautens
4/13/18, 10:11 PM
#2

#1 Han är 12 år och vet ej hans vikt.

Uppkatten
4/13/18, 10:17 PM
#3

När det gäller en 12 årig katt som verkar tappat hull så är det dags för ett veterinärbesök och en sk seniorundersökning, där man bl a tar blodprover och kollar sköldkörtelvärden, njurvärden, diabetesvärden o s v. D v s man kollar om katten har sjukdomar som är vanliga hos den lite äldre katten. Man bör även kolla t ex kattens tänder. Har du vägt katten tidigare, och finns det då en skillnad mot vad katten väger idag?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Cosmonautens
4/13/18, 10:32 PM
#4

#3 Okej tack för svar! Nej jag har ingen koll på vikt då katten inte är min, han bor i grannhuset men har valt att flytta till min familj. Ska nog informera grannen🙂

Uppkatten
4/13/18, 10:35 PM
#5

#4 Jättebra om du informerar kattens ägare. Viktnedgång är ofta en stark indikator, och ett (tidigt) tecken på att katten inte mår riktigt bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: