Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3386 ggr
Travis D
2018-04-12 16:01

Första Våningen?

Hej!

Jag bor på första våningen med mina 3 katter Mango Decibel och Peppe. Jag har fått kommentarer på inlägget "Tanterna Snackar om oss" att jag måste näta in balkongen o.s.v men jag fattar inte varför?!

Varför ska man näta in balkongen om man har 3 ute katter och bor på första våningen?

Fattar liksom inte varför man ska göra det? Mår inte katter bra av att få vara ute?

Annons:
Gronstedt
2018-04-12 16:03
#1

De mår inte bra av att vara ute där det förekommer fordonstrafik och där det finns många människor och andra djur i rörelse. Men de mår bra av att vara ute där de är trygga, som på en innätad uteplats.

Travis D
2018-04-12 16:04
#2

#1 räknas det som att dom är ute om dom är på uteplats? Då kan dom ju inte springa runt..

MonicaLagerquist
2018-04-12 16:07
#3

#2 Har du inte nät kring uteplatsen lär ju katterna gå iväg.

För min del är det självklart att ha nät.

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
2018-04-12 16:11
#4

#2: De kan inte heller bli överkörda, djurbitna, sparkade, knivskurna, brända, stulna, förgiftade  … I alla fall är risken betydligt mindre. Och frisk luft, solsken och den mentala stimulansen av ljud, synintryck och lukter räcker långt. Motionen får man bestå som ägare.

Eller så får man flytta till ett ställe där de faktiskt kan gå fritt trygga för de flesta av ovannämnda faror.

Aleya
2018-04-12 16:30
#5

Man nätar in för att katterna inte ska rymma men ändå kunna vara ute på ett tryggt sätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Travis D
2018-04-12 21:34
#6

#5 om man nu ska kalla det för att dom får vara ute 😎

Annons:
Travis D
2018-04-12 21:35
#7

#3 Grejen med att ha utekatt är ju att dom ska få gå runt fritt som dom vill.

Honestyisdead
2018-04-12 21:59
#8

#7 Grejen med att inte låta dom gå fritt är för att dom inte ska bli skadade eller dödade. Men det struntar du tydligen i.

Kom inte och gråt sen när det händer. Det var du som inte tog ditt ansvar.

Herveaux
2018-04-12 22:01
#9

#7 …och grejen med att ha katt är att man har ett ansvar för kattens väl och ve.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
2018-04-12 22:20
#10

#6 jag har haft flera katter som älskar att vistas på balkongen utan att hålla på att springa runt utan mål ute. Så varför skulle inte det vara utevistelse som är värd? Men ska jag vara ärlig förstår jag inte varför du skapar trådar med frågor om du ändå anser dig veta bäst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rafflan
2018-04-13 03:05
#11

#7 jag tycker också att katter mår bäst av att vara utekatter där dem kan springa, klättra och bete sig naturligt, bor man dock nära andra människor (tex i lägenhet, villaområde, mm) eller nära vägar så är det tyvärr inte lämpligt att ha katterna som utekatter, utan då får dem var inne med nätad balkong och kanske gå ut i koppel om man vill, katter lider inte av att vara innekatter :)

Siggebus
2018-04-13 06:09
#12

Personligen (om vi nu bortser från alla faror som katter råkar ut för) så fattar inte jag varför andra människor som inte vill ha katt ska behöva acceptera att få besök av lösa katter?
För några år sedan när jag bodde i villa  så fick vi ofta påhälsning av andras katter som traskade rakt in i vårt hus när dörren stod öppen, på vår uteplats vässade de klorna på trämöblerna, sprut-pinkade revir på möblerna, bilarna och annat vi hade ute. Så fort man skaffade något nytt så skulle det markeras på detta osv.
Jag skulle vilja se reaktionerna på folk - om det hade varit lika mycket "accepterat" om mina tidigare hundar hade sprungit in och ut ur andras lägenheter/hus och pinkat och skitit i folks trädgårdar?
I ett tätbefolkat bostadsområde är det inte okej - kallas hänsyn.

ApanAnn
2018-04-13 11:58
#13

Min syster har fått uteplatsen annekterad av grannkatter, varav en gärna springer in i huset om något står öppet. Extra tråkigt eftersom hon är rejält kattallergisk. Katter har ingen koll på tomtgränser utan det måste vi som ägare hjälpa dem med.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Travis D
2018-04-13 15:34
#14

#12

Katter håller sig innanför sitt revir :) våra katter går inte in hos andra där deras revir inte är. Vi älskar besök av andra katter men det är ju bara dom som är vänner med våra som går in, dom pinkar inte eller något sånt och om man bor på ett ställe där det tydligt står att det får bo katter så får man ju veta om att det finns katter :)

Gronstedt
2018-04-13 16:04
#15

#14: Tror du på allvar att katters revir är något statiskt, som inte förändras? Det är naturligtvis inte så, kattrevir skiftar och förändras kontinuerligt. I synnerhet för katter som dina, som efter vad du själv berättar gärna följer med folk hem och kommer in och äter hos dem. 

Oavsett om man bor på ett ställe där "det tydligt står att det får bo katter", är det bara på de offentliga  områdena, och eventuellt på de gemensamma områdena, katterna får vistas. Man är inte skyldig att upplåta privat egendom för andra människors katter att vistas på.

Anne.K
2018-04-13 16:41
#16

Jag har aldrig förstått varför kattägare har rätt att låta sina djur härja fritt, men att inte hundägare får det? (Nu anser inte jag att hundar ska få härja fritt, utan anser att alla tamdjur ska hållas under uppsikt av sina ägare). 

Katter stör inte bara andra människor utan de förstör i naturen med. De tar vilda djur som de dödar och skadar. Katter hör inte hemma i den svenska naturen helt enkelt. 

Btw, så älskar jag katter, så att inte någon tror att jag är en katthatare. ❤️

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Travis D
2018-04-13 16:41
#17

#15 menar inte att katterna har rätt att gå in hos andra menar bara att om man är medveten om att katter går ute fritt så är man medveten om att det kan hända att dom går in hos folk som har dörrarna öppna. Fattar ju självklart att katter inte ska gå in hos andra men det är lätt hänt.

Siggebus
2018-04-13 16:51
#18

#14 Kattens revir går tvärs över våra mänskliga gränser i form av hus, staket, tomtgränser etc.  Ett tips är att titta på den där engelska dokumentären om kattens liv, revir etc. Mycket intressant. Man satte gps OCH kamera på katterna och kunde följa deras väg dag som natt och jag lovar dig - de begränsades inte av någonting.

Travis D
2018-04-13 17:01
#19

#18 vad heter dokumentären? Och 4 katter (därav 1 som inte bor hos oss)  kan väl inte ha samma revir (mitt hus) eller?

Siggebus
2018-04-13 17:26
#20

Den heter KATTER men tydligen visas den inte längre på svt play
Här är en länk men den har utgått tyvärr. Kanske den går att hitta någonstans?
https://www.svtplay.se/katter
I den dokumentären registrerades kattens rörelser via gps:en till en dator som ritade deras vägar/revir. Många katters revir korsade varandra men då löste de det ofta genom att den ena katten var mer aktiv på dagen i reviret och den andra på natten . Hoppas någon kan hitta den - var sååå intressant!
En del katter gick t om in i andra katters kattlucka och åt mat i det huset  😃

Annons:
Uppkatten
2018-04-13 19:45
#21

#20 Ja, det är verkligen en sevärd dokumentär!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ApanAnn
2018-04-13 20:41
#22

Jag såg den med, och många katter kunde dela ett kärnrevir med mycket resurser och jaga bort nya katter tillsammans. Problemet är att kattgänget har revir som inkluderar syrrans uteplats, antagligen ser de hela radhusområdet som sitt. Katten som smiter in har ett revir som sträcker sig IN i hennes hus. Förra ägaren till huset bjöd tydligen in den katten ibland och den fattar ju inte varför den plötsligt inte får tillgång till hela sitt revir längre. Jättefin och charmig katt, men det där med att det blir svårt att andas gör att syrran inte riktigt uppskattar sälskapet. Hur skulle de ha kunnat undersöka om en katt hade ett revir INNE i huset de skulle köpa?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Magi-cat
2018-04-14 17:22
#23
Hittekatter i Sverige har delat Inte bara mina katterfoto.

[

Inte bara mina katters foto.

](https://www.facebook.com/intebaraminakatter/photos/a.1687608514788190.1073741828.1677746579107717/1742970135918694/?type=3)

 

Alltså, "om katter vistas ensamma på en balkong" och den är "mer än fem meter över marken" måste den vara säkrad med nät.

Inget hindrar förstås att man säkrar med nät även om den bara är fyra meter över marken, eller tre, eller…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Chinesecrestedlover
2018-04-14 21:47
#24

Hej! 

Jag anser att om man ska ha katt så ska den hållas som innekatt, alternativt att katten får vistas ute inom inhägnat område ex. balkong/kattgård eller liknande. Att ha katter som utekatter som går fritt som de vill, skapar problem för vilda djur (vilket ju t.e.x. är anledningen till varför hundägare inte får låta sina hundar springa fritt då vilda djurungar kan finnas osv.). Dessutom så kan katter skada varandra för att de blir ex. strider om reviret m.m. Att de sedan även löper risk att råka ut för diverse annat hemskt gör ju inte saken bättre (som ex. bli påkörda, bli plågade av hemska människor osv.). 

Där jag bodde tidigare fanns en katt som gick över på vår tomt (bodde hos mina föräldrar då) och jagade och skrämde min osäkra hund (kunde tillslut inte ha honom själv ute på tomten, han älskade att sola - nakenhund). Denna katt låg dessutom och lurpassade på mina kaniner, vilket kändes väldigt olustigt; för även om katten absolut inte kunde ta sig in i burarna (väldigt gediget byggda) så kan kaniner bli så rädda att de skadar sig själva allvarlig då de t.ex. försöker fly osv. Som om detta inte var nog så gick denna katt upp på vår altan, in i vårt förråd/garage och t.o.m. så gick den in i vårt hus vid ett tillfälle och var inne i vår tvättstuga (bland rena kläder)= katastrof med tanke på att min pappa och flera av mina systrar är väldigt kattallergiska. Jag fångade in katten (som rev mig som f..) och stoppade den i en transportbur och gick hem till grannarna som ägde katten. Fick dörren i nyllet innan katten knappt kommit in men lyckades hindra med min fot och fick sagt att jag inte tyckte de skulle ha katten ute med tanke på att den gick in hos allergiker, trakasserade min hund osv. Ägarna brydde sig inte ett dugg om vad deras katt ställde till med. 

Tänk om jag som hundägare skulle göra likadant och inte bry mig, det skulle inte gå för det finns en lag (lagen om strikt hundägaransvar). Fattar inte varför det finns så mycket skyldigheter för hundägare, men samtidigt kan kattägare strunta fullständigt i vad deras katter sysslar med. 

Katten i berättelsen ovan fick jag själv ta hand om. Jag bestämde mig helt enkelt för att vakta min tomt och få den att förstå att till oss var den inte välkommen. Detta gjorde jag genom att spruta vatten på den varje gång den närmade sig och tillslut fattade den faktiskt och lämnade mina kaniner och min hund (samt min allergiska familj) ifred. Men ska det verkligen behöva gå till så? Ansvaret borde ju rimligtvis ligga på kattens ägare och inte på de som blir trakasserade av katten. Plus att kattstackaren då tvingades utstå att bli sprutat på (och jagad, var ju tvungen att komma tillräckligt nära för att nå den med vattensprutan). Hade den varit innekatt hade både den och jag, mina kaniner, min hund och min familj sluppit allt det. 

OBSERVERA! Jag älskar katter och det handlar absolut inte om att jag skulle ogilla katter eller så. Jag skulle väldigt gärna skaffa några katter, men de skulle utan tvekan vara innekatter. Precis som jag såklart inte släpper ut hundarna vid för våg och hoppas på det bästa (att de kommer hem oskadda och inte ställer till det för någon); så skulle jag aldrig kunna tänka mig att utsätta en katt för ett så farligt liv (eller vara så ansvarslös som djurägare) eller utsätta vilda djur för ett rovdjur (som inte ens hör hemma i vår natur). 

Så min åsikt är självklart - man ska hägna in balkongen för att hindra sina katter från att bli påkörda, utsatta för vidrigheter från psykopatiska djurplågare och för att de inte ska döda fågelungar m.m. eller gå in till allergiker, ge sig på andra katter/hundar osv. osv. listan kan göras lång. Man ska också hägna in för att undvika att katten hoppar ner, landar illa och bryter varenda litet ben i varje tass (som jag såg en katt som gjort, då jag praktiserade på ett djursjukhus - den katten hade ont vill jag lova). 

Ts: Du tycker att katter mår bra av att vara ute men… varför ska katter (som ju är rovdjur) få vara ute (på bekostnad av vilda smådjur och deras ungar osv.) men samtidigt så måste hundar (också rovdjur) hållas kopplade eller under uppsikt? Varför finns strikt ansvar för oss hundägare, men kattägare kan strunta i sitt ansvar som djurägare? Är det ok enligt dig att katterna bajsar där barn ska leka, skrämmer andra djur, går in hos folk som trots att de som du skriver "bor där det finns katter" kanske inte vill få besök i sitt hem av en främmande katt? Kanske är de allergiska eller har andra djur (ex. smådjur/fåglar) som katten kan skrämma/döda. 

För att dra det hela ännu lite längre: Jag bor i ett område där det är tillåtet att ha diverse olika djur (enligt min hyresvärd alltså) men skulle du tycka att det var ok (om vi bodde i samma område) att jag t.e.x. lät mina råttor vandra in hos dig och kanske gnaga sönder, markera revir, kanske döda din hamster (om du hade en sån t.ex.) eller allmänt bara skrämma dig (många är ju rädda för råttor). Jag har även en groda som lever på diverse olika insekter; skulle det vara ok att jag släppte ut foderinsekter (ex. "trevliga" kackerlackor av arten B. dubia) så att de gick in hos dig (kanske ett hundratal eller så)? Antagligen tycker du inte det, antagligen skulle du tycka att det var oacceptabelt och ansvarslöst av mig att släppa mina djur på det sättet, eller hur? Med detta vill jag säga att bara för att man bor i ett område där djur är tillåtet så måste man inte acceptera vad som helst. Man behöver inte acceptera att andras djur oavsett om det handlar om katter eller t.ex. 2-300+ kackerlackor kommer in i ens hem oinbjudna. Det handlar om att ta ansvar för SINA djur och inte lämpa över ansvaret/djuren på andra som inte har valt att leva med djur (eller åtminstone som inte valt att leva med just det djuret). 

/Chinesecrestedlover

Ps. För allas information så vill jag bara säga att mina kackerlackor (av den icke klättrande arten dubia) inte kommer springa in hos någon; de bor i sina väl tillslutna lådor, avsedda för just dessa djur. Jag har sett till att de är rymningssäkra…jag hatar nämligen själv insekter och tycker mina "trevliga" kackerlackor är fullständigt vidriga (haha)…men grodan är söt. ds.

Travis D
2018-04-14 23:03
#25

#23 balkongen är ca 1,10 m över marken (110  cm) och är på första våningen men några i andra tråden verkar veta vart / hur jag bor enligt dom då dom har fått för sig att jag bor på typ 5:e våningen eller något för enligt dom är det inte första våningen även fast jag vet mycket väl vart jag bor.

Travis D
2018-04-14 23:08
#26

#24 vill inte vända dig mot ditt eget inlägg men du skrev ju att din hund gick lös på din tomt? Varför får den gå lös om inte ute katter får gå lösa?

Menar inget illa men våra har aldrig stuckit in hos någon annan eller så och håller sig mycket noga inom sitt "revir" det har vi märkt för dom brukar följa med oss men på exakt varje punkt så går dom tillbaka- vad jag ser som att dom inte vill lämna sitt revir. Jag har inte hund och skulle inte ha den lös då jag inte ser samma överlevnads strategi hos dom som jag ser hos katter. D.v.s att har sett katten ge mig döda fåglar, råttor m.m. men bara en hund bli besegrad av en fluga som surrat.  (dock var det en hyffsat liten hund men skrämd av en fluga säger lite om deras överlevnads chans ute i naturen)

Siggebus
2018-04-15 06:41
#27

26
Jag hade också mina hundar lösa på min egen tomt…MEN hela tomten var inhägnad med fårnät - de kunde således inte komma ut och gå in till andra och bajsa och kissa eller springa ut i trafiken etc. De allra flesta som har hund på sin tomt har givetvis hägnat in tomten.  Det förekommer att hundar rymmer och  är på vift - men det är ytterst få som medvetet släpper ut sina hundar så att de ska kunna vandra runt. Inte i Sverige.

Annons:
Magi-cat
2018-04-15 07:52
#28

#25 Er balkong är alltså inom lagens råmärken. 😎

#27 Och katter är inte hundar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Siggebus
2018-04-15 08:40
#29

#28
"Och katter är inte hundar" ??
Näää hurså?
Mitt svar om hundar var pga att ts undrade varför #24
hade sina hundar lösa på sin tomt när personen inte ville tillåta utekatter där.
Det är ju stor skillnad på att ha sin egen hund på inhägnad tomt än att ha andras katter där? Eller? 🤔

Magi-cat
2018-04-15 08:52
#30

#29 Tack för förklaringen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2018-04-15 09:17
#31

Vi hade tidigare problem med att en av våra granar var sura för att våra hundar jagade deras katt. Det var bara det att deras katt var på vår inhängande tomt.

Men det löste sig ganska omgående då jag hittade deras katt påkörd på 100 vägen straxt bakom vårt hus.

Stolt ägare till fem La permer

Daenerys
2018-04-15 10:49
#32

Jag hade aldrig haft mina katter som fria utekatter. #24 tar upp jättebra poänger. Sen att man säger "Men mina katter mår ju bra av att gå ut. Jag kan inte se på när de står vid dörren och mjauar om att gå ut" tycker jag inte är ett argument. Har man småbarn som gråter om att få godis så ger man de väl inte godis för det? Som ägare/förälder har man ett ansvar att om ens katt vill ha/göra något som är direkt skadligt för den(Och andra) så får man hitta andra alternativ. Till exempel gå ut med katten i koppel och/eller fixa mer stimulering hemma.

Argumentet att "Bara 10 bilar om dagen kör förbi" tycker jag säger mycket. De flesta av oss tycker att 10 bilar om dagen är 10 gånger vår katt riskerar att dö och det är för mycket. 10 gånger om dagen 365 dagar om året. Jag har läst tillräckligt mycket matte för att veta att de oddsen är ganska mycket sämre än min innekatts 0 gånger om dagen 365 dagar om året. Och detta är alltså en jämförelse i risk för kattens VANLIGASTE sätt att dö. Alltså superviktigt att ha i åtanke tycker jag.

Jag känner folk som tidigare haft utekatter ute på landet med bara en liten väg flera hundra meter från huset där oftast bara de själva kör men ändå har de fått en katt påkörd.  Om risken finns så kan det hända. Även med en halv bil om dagen.

Min sambos mormor bor i ett lugnt villaområde för äldre och hon vägrar låta sin katt vara utekatt. Just pågrund av att hon tidigare har haft katt som blivit påkörd. Hon lärde sig att man inte ska låta katter springa runt själva, även om hennes katt hade bott där hela sitt liv och hade koll på området, även om det bara var 5 bilar som körde förbi om dagen. Sätter hon lärde sig det på var extremt och jag hoppas du inte ska behöva lära dig det på det sättet.

Belzebubble
2018-04-15 12:36
#33

Vi har en tant som bor på våran gård som släpper sin katt ut. Ofta "hinner" han inte komma in på nätterna och får vara ute då om ingen släpper in honom i ett trapphus. Han har klättrat upp för vår balkong och kommit in genom uteplatsen. En trevlig mysig kille som tyvärr inte uppskattar mina egna husdjur, en katt och hund som inte får vara ute som de vill. Så han kommer in själv och sen har jag svårt att få ut honom eftersom han är aggressiv mot mina husdjur. 

En gång kom han in genom uteplatsen till vår granne. Hon märkte ingenting, låste och gick till jobbet. Efter jobbet åkte hon till pojkvännen och kom tillbaka någon dag senare för att upptäcka att katten hade varit inlåst i hennes lilla lägenhet all denna tid - det var inte så mysigt, varken för henne eller katten. Och inte heller för ägaren som fick betala veterinärbesök och en ny matta. 

Flera grannar matar denna katt. Han kommer och går. En gång gick jag in i förrådet, öppnade dörren och där sprang han ut. Undrar hur länge han fick sitta där inne då. 

Jag hade gärna släppt ut min katt - han längtar ut och tar varje tillfälle i akt för att rymma. För hans egen säkerhet gör jag inte det. Jag har ett ansvar som djurägare att se till att mina djur mår bra och att de inte orsakar skada för andra. För mig är det enkelt, vi har gjort djur till våra husdjur, då är det klart att de inte får fortsätta som sina "vilda" kusiner. 

Kan du verkligen säga att du har 100% koll på var dina katter går, vad de gör och vad de äter?

Chinesecrestedlover
2018-04-15 14:55
#34

#26 Han fick gå lös för att:

 1) tomten var inhägnad, fanns inte en chans att han skulle kunna ta sig ut (en katt hoppar lätt över ett vanligt staket, en liten och dessutom i hans fall handikappad hund - hade besvär med sina bakben, gör det inte).

2) för att han kom på inkallning, ALLTID  till 100% oavsett vad som pågick runt honom. Mina nuvarande hundar (har två små) får gå lösa på min INHÄGNADE uteplats, men inte t.ex. hemma hos mina föräldrar (de har flyttat och har ej inhägnad tomt längre, dessa kommer dessutom inte på inkallning till 100% utan kan välja att sticka = får EJ vara lösa).

3) för att han hade 0% jaktinstinkt (han brydde sig inte alls om vare sig kaninerna  eller mina övriga smådjur eller vilda djur som typ. igelkottar, fåglar, rådjur etc.). 

4) för att jag inte lät honom vara själv ute utan att jag hade uppsikt/kollade att han var ok med jämna mellanrum. Det var ju inte så att jag lät han vara själv om jag ex. inte var hemma. Han hade förövrigt ALLTID möjlighet att komma in när han ville = öppen dörr. Han låg dessutom mest stilla på en fläck och njöt i solen (var mest ute på tomten under sommartid). 

Du skriver om överlevnadsstrategi/chans att överleva i naturen och att dina katter tar småfåglar, råttor m.m. och det är ju precis p.g.a. att katter dödar smådjur som det är så extremt olämpligt att de får gå lösa som utekatter (förutom de risker som katten själv utsätts för i form av bilar osv.). Dessutom ska ju våra husdjur inte behöva ha överlevnadsstrategier/kunna överleva själva i naturen, de får ju mat och omvårdnad från oss som ägare (i alla fall ska de få det, dvs. förutsatt att man är en ansvarsfull djurägare). 

/Chinesecrestedlover

Annons:
Upp till toppen
Annons: