Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3552 ggr
Björksätter
2018-04-09 11:24

Förslag på ras som är lugn, sällskaplig och frisk

Hej Hjälper en vän att kolla runt efter ny katt. Hon funderar för tillfället på rasval. Hon har haft exotic tidigare men den senaste blev inte äldre än 6 år pga njurfel. Det hon söker är en lugn ras som är sällskaplig och trivs som ensamkatt. Hon är mycket hemma själv så katten kommer vara hennes sällskap då hon bor själv. Hon säger att hon söker en "ullig och gullig" en :). Lång eller korthår spelar ingen roll. Orientalraserna är inte aktuella pga aktivitetsnivån. Viktigt är att det är en någorlunda frisk ras (vet att många raser har sina problem). Ni får gärna skriva kända sjukdomar om ni föreslår ras så vi vet vad vi ska titta efter vid val av uppfödare.

Annons:
Silvestris
2018-04-09 19:37
#1

Britt kanske? Finns både som korthår och långhår. Lugna och trevliga katter.

Pia-69
2018-04-09 20:58
#2

Ragdoll eller Maine Coon? 🤔😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Björksätter
2018-04-10 06:10
#3

#1 Britt har vi funderatt på. Hur är hälsan på dem, nått man ska vara observant på?

Nettis!
2018-04-10 07:39
#4

Det finns inget särskilt hälsoprogram för britterna , du kan läs mer på http://www.sverak.se/kattraser/brittiskt-korthar/ eller http://www.brittringen.se/Halsoinformation.htm

OberonsMatte
2018-04-10 09:39
#5

Är maskade långhårsraser intressant skulle jag rekommendera Ragdoll eller Helig Birma. Annars Brittiskt korthår /långhår.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2018-04-10 19:00
#6

#3

Britten har en bred och sund genpool. Jag har valt att para ut med med brittiskt korthår av den anledningen.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-10 19:02
#7

Långhårig britt skulle jag välja om jag skulle vilja ha en lugnare katt.

Stolt ägare till fem La permer

Kajsas matte
2018-04-10 19:15
#8

Britterna är min absoluta rekommendation, kort- eller långhår spelar nog ingen större roll. Ragdoll har ofta njurproblem, det vet jag tyvärr av egen erfarenhet.

Dimocarpus
2018-04-10 20:06
#9

Synd att de inte vill ha aktiva annars är somali jätte härliga. Birmor? Norsk skogkatt? Sibiriska? Om hon gillade exotic så är nog britter närmast. De har så många olika varianter på britter. Otroligt fina!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
2018-04-10 23:04
#10

#8 Du kan inte påstå att Ragdoll ofta har njurproblem bara för att din egen haft det? Alla katter riskerar att få njurproblem med tiden så det borde finnas med i ALLA rasers hälsoprogram.

Sajtvärd Katter iFokus

[JollyDolly]
2018-04-11 07:27
#11

Europé? Men den kanske är lite för aktiv. Det jag har läst om rasen så verkar den väldigt sund, har den ens några ärftliga sjukdomar?

#8: vad menar du med "njurproblem"? Det finns ett antal njursjukdomar, tänkte du på någon speciell? Länk gärna till källa också.

Rafflan
2018-04-12 03:02
#12

Birma, Ragdoll eller Maine Coon skulle jag säga :)

Britt funkar också, lugna och sociala katter, inga hälsoproblem direkt, men får man en som är lite väl platt i ansiktet finns risk att få problem med saker som andning, ögon, nos och mun/tänder, men majoritet av britterna har ju bra ansikte :)

#8 om "egen erfarenhet" betyder att man själv haft 1 katt med den sjukdomen kan jag meddela att min brittiska korthår har både njurproblem och spondylos, men bara för att hon har det betyder det inte att det är vanligt inom rasen ;)
Njurproblem i allmänhet är något som inte är helt ovanligt hos katter och finns både hos raskatter och hus/bondkatter

Björksätter
2018-04-12 13:50
#13

Tack för alla svar. Det lutar åt britt. Vad gäller den korta nosen så är hon ju van med kortnosigare ras så tror hon är medveten om de problem det för med sig. Hon får välja en uppfödare som följer rekommendationerna från rasföreningen så får hon förhoppningsvis en frisk kattunge. Sen handlar det ju om val av foder för att förhoppningsvis hålla njurarna friska.

Annons:
Travis D
2018-04-12 16:03
#14

Norska skogskatter är lugna keliga och mysiga på alla sätt. Har haft 2 st och har 1 nu dom har alltid älskat att kela och kurra dom ser ut som mindre maine coon och är söta som socker och keliga som bara den ❤️😃🐱

MonicaLagerquist
2018-04-12 16:09
#15

#14 Det finns ingen ras som heter Norska skogskatter.

Rasen heter fortfarande Norsk Skogkatt.

Stolt ägare till fem La permer

Kajsas matte
2018-04-12 17:47
#16

#10 Jag går inte ut och påstår att Ragdoll har njurproblem pga att mina katter haft det! Redan från början visste jag genom veterinärer (3st) och uppfödare att ragdollen dras med njursvaghet, så tro inte att det är min egen åsikt utan relevans som jag luftar!

micki78
2018-04-13 10:17
#17

Jag har en helig birma och han är väldigt lugn och sällskaplig. Birman är en fantastisk katt ras.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magrat
2018-04-13 15:43
#20

#19 Men alltså, man kan ju inte hitta på egna raser och rekommendera så det är väl jättebra att någon påpekar att rasen inte existerar, annars kanske personen går in på blocket och köper sig en huskatt som någon säger är en "Norsk skogskatt" och står köparen med en långhårig huskatt istället för den norska skogkatten som den ville ha.

Till TS, Jag skulle föreslå att kika lite på katthemmen också. Det finns många lugna keliga katter där som behöver ett hem. Annars kanske Maine Coon skulle fungera om personen faktiskt är hemma mycket?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Belzebubble
2018-04-13 15:52
#23

19# Norsk skogkatt och norsk skogSkatt. Ser du skillnaden? :) Jag tror stavningen beror på att man har tagit det norska namnet, rasnamnet är inte översatt till svenska egentligen och därför saknas "s". Har för mig det, ni får gärna rätta mig om det är fel.

MonicaLagerquist
2018-04-13 16:49
#24

#23 Helt rätt det kommer från norskan. Rasen  är ju en norsk ras.

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
2018-04-13 16:55
#25

#23 Oj hahah har aldrig märkt det 

Trode det handlade om att jag skrev norska skogskatter istället för norskskogs katt har aldrig tänkt på att det inte ska vara ett S ☝️

19Mikaela93
2018-04-13 20:38
#26

Skulle faktiskt rekommendera en Exotic igen om hon tyckte om katten i sig men att kolla att föräldrar är PKD testade och HCM skannade, finns några få uppfödare som testar noggrant sina katter inför avel :) Annars skulle jag föreslå en Britt :)

Honestyisdead
2018-04-14 14:09
#27

Jag föreslår persern :)

Helt underbara. Likaså exotic. 

Njurfel får alla raser om man har otur.

Annons:
Kajsas matte
2018-04-14 23:26
#28

Lyckan är att äga en Birma! Men allt man gör gör man med Birman. Om du bäddar, diskar, dammar, läser eller stickar så gör du det med en Birma. Den är mycket sällskaplig men inte direkt påträngande, bara väldigt närvarande. Så lyckan är att äga en Birma!

Travis D
2018-04-14 23:48
#29

Men iaf så är Norskskogkatt världens bästa ras. Min andra katt Kiwi, hon var en norsk skogis men hon var såå kärleksfull! Hon brukade slicka mig och mina syskon i håret och tog hand om oss och låtsades att vi var hennes kattungar, dessvärre är dom fågel jägare då alla mina 3 har älskat att ge oss presenter men dom är ofta färg glada hahah, Men dom är sällskapliga, snälla, omtänksamma och vill alltid vara med. Min nuvarande älskar att följa med oss dit vi går och hon bara älskar att få kela i sängen. Alltid aktiv och perfekt för katt agility och dom blir aldrig arga. Min förra (kiwi) henne hade jag när jag var 1 år- 11 år. Så hade vi henne, henne kunde man dra i svansen bära upp och ner, trampa på, till och med lära saker. Dom är lättlärda och har massa tålamod. Har haft 2 därav har jag en nu (dom hette Simson, Kiwi och nu har jag Decibel) Dock är dom väldigt smarta men också väldigt lekfulla! Simson älskade att leka, Kiwi älskade att lägga sig mellan mig och mamma och sova och att slicka oss i håret (behandla oss som kattungar) och Decibel älskar att kela. Måste bara säga att Norska skogkatter är den ras jag älskar Allt med. Kiwi blev 13 (hon dog i förtid av okänd anledning) Och Simson blev 17 och levde lyckligt livet ut och dom var pigga och krya jätte länge och Särskilt Simson lekte in i det sista. En ras man aldrig tröttnar på. Mina har kostat runt 300 men Decibel var allergisk mot hennes extra mjölk hon fick då hennes mamma fick 6 ungar och då blev hon flintis men  Lika bedårande ändå! Dom har gjort mitt liv helt 😃❤️ (sen så har Peppe och Mango också varit fina dock varken sällskapliga eller så utan bara velat vara ute och leka, vet inte om det är typisk Perser eller inte då jag inte känner rasen så bra men dom 2 vi haft som sagt inte varit keliga alls hahah )

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
KarateZingo
2018-04-15 19:41
#35

#34 Om de inte kommer från någon seriös uppfödare och/eller inte är registrerade så är de långhåriga huskatter

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Herveaux
2018-04-16 08:26
#41

…ja fy vilken dum sida som har en massa kattkunniga som försöker utbilda folk och hjälpa andra som läser att inte bli blåsta när dom tror sig köpa en raskatt eller av okunskap stödjer oseriös avel. Usch och tvi! 

Förtydligande; inlägg är skrivet med en rejäl skopa ironi. 

Ber om ursäkt för OT.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
jollycox
2018-04-16 17:47
#42

#39 Det är inte bara på denna sidan personer tycker så. Det står även på sveraks hemsida. Du får maila dom om du tycker att det är felaktigt.
Varför vi nämner det är pga det #41 skriver, folk lurar och blir lurade.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

molbojse
2018-04-22 13:16
#43

#40 Kör en sammanfattning på alla dina kommentarer.
Jag har aldrig stött på en enda uppfödare av norsk skogkatt som stavat fel på sitt rasnamn. Det framstår som oerhört oseriöst att stava fel på den ras man föder upp. Alla de uppfödare jag stött på (jag ställer ut min huskatt så träffar ju på ett apr stycken uppfödare) ahar glatt kunnat tala om varifrån deras katt(er) kommer och stolt berättat stamnamn och allt sånt. En seriös uppfödare vill ju sprida sin uppfödning vidare, eller hur?

Med tanke på att du går i affekt så fort du blir ifrågasatt så är det inte konstigt att alla här utgår från att det inte alls handlar om renrasig uppfödning utan huskattuppfödning. Har era katter stamtavla så finns det ju inget för dig att tjafsa om, eller hur? Vill dua tt alla här ska sluta "hacka" på dig så skriv ut stamnamnet så är diskussionen färdig. Svårare än så är det inte.

Jag har själv en huskatt som förmodligen är inavlad på något vänster, jag fick honom gratis och han kommer från en överkattulerad gård där inga katter var kastrerade och det sprang runt ett 30-tal katter där som parade sig med varandra hej vilt. Förtydligar att jag fick honom inte som kattunge utan min kompis (vem hade honom från kattunge) gav bort honom till mig när hon skulle flytta.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Denna kommentar har tagits bort.
OberonsMatte
2018-04-23 19:36
#45

Jag har tagit bort en diskussion om enskilda katters ursprung.  Norsk skogkatt är en väldigt trevlig ras, med norskt ursprung och norskt namn, och den har alltid stamtavla.

Sajtvärd Katter iFokus

[nevamisse]
2018-04-23 23:05
#46

Jag är uppväxt med perser och älskar rasen.

Men när jag själv köpte katt blev det två stycken Neva masquerade. En jättetrevlig ras, väldigt sällskapliga, som små hundar, de vill vara med överallt och pratar gärna. Mina ligger alltid i knät när man sitter i soffan och sover intill oss. Pälsen är lite kortare på ryggen, annars lång och tät. De kräver väldigt lite pälsvård tycker jag.

Sibirisk katt och Neva masquerade är syskonraser, skillnaden är att Nevan är maskad och har blåa ögon.

Belzebubble
2018-04-24 11:58
#47

#46 Visst påstods de vara mer allergivänliga än andra raser också? :)

[nevamisse]
2018-04-24 21:03
#48

#47 Ja, mina två är det. Har haft fyra allergiker hemma på besök och övernattningar, varav en är otroligt allergisk, och ingen av dom har känt av katterna alls. Men det finns ju inga garantier.

Annons:
lizton
2018-04-30 22:52
#49

Jag skulle inte välja norsk skogkatt om katten ska vara en stillsam innekatt. Detta efter erfarenheter av två skogisar, men det är ju bara två individer, så alla kanske inte är så aktiva. Mina skulle ha blivit helt galna om de bara fått vara inne, trots  två klätterträd, flera fönster att kika ut från och  lek och stimulans från oss människor. 

Mina har/har haft (en lever inte längre) mycket stor stor jaktinstinkt och  kommer ofta in med byten genom kattluckan.  Annars är de jättetrevliga och lätta att hantera. De är vackra och vad jag tror, så anses rasen frisk (Iaf närjag sist kollade på kostnad för försäkring - det säger mycket om hur frisk rasen är).

De är viga och duktiga på att klättra i träd. Den som inte lever längre hade ett ganska stort revir. Varje natt travade han ut i skogen en bit bort. Han var kung i området och jagade bort alla andra katter som vågade sig ut,  när det var hans tid för nattpromenad.

Lycka till! Jag skulle välja britt eller ragdoll om jag ville ha en innekatt.

Travis D
2018-04-30 23:27
#50

Min skogis som jag har nu hade aldrig gått ute förren vi köpt henne och mådde jätte bra med det :) Dom kan ju liksom inte sakna det dom inte varit med om (sen när hon kom till oss har vi alltid låtit våra katter vara ute och springa fritt som dom vill så då har hon blivit utekatt men dom har inget problem med att vara innekatter- Vad jag vet) Men det är en jätte trevlig katt som både ute och inne katt och av min erfarenhet så är dom sällskapliga, keliga och lekfulla (har haft 2 och har 1 nu)

Upp till toppen
Annons: