Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2979 ggr
Masspic
4/8/18, 6:44 PM

Kroksvans katt

Jag misstänker att min katt har kroksvans, alternativt skadat svansen när han var liten. Nämligen näst sista eller näst näst sista kotan på hans svans är typ… av eller krokig, jag vet ej hur jag ska förklara. Men jag tittade lite på bilder på katter med kroksvans på svanstippen och det påminner lite om det. Det syns egentligen inte så värst mkt, jag var bara på hans svans och rörde honom och kände då detta.

Han har inte ont, i alla fall inte vad jag kan se. Han äter, busar och leker och beter sig helt normalt. Han ska dock till veterinären för sin vaccination snart så jag kommer fråga då också, men ställer frågan här också…. är kroksvans något farligt? Kan han få problem i framtiden av detta?

Annons:
annzoo
4/8/18, 7:38 PM
#1

Kroksvsns elker sk knick kan vara antingen medfödd defrkt eller skada. Katterna brukar inte ha problem med de när det är längst ut på svansen men kan ha problem om den är närmare början. Svansen på katten är ju en förlängning av ryggraden och man rekomenderar inte att använda katter med knock i avel för den ärvs oftast vidare till avkommor och kan komma var som helst på svansen/ryggraden.

Masspic
4/8/18, 10:36 PM
#2

Tack :-) 

Nej då, denna killen ska inte bli pappa, han ska säga farväl till sina kulor om en månad.

Jag hoppas det inte är något allvarligt, men veterinären ska få känna igenom honom ordentligt så får jag se vad hen säger.

Magrat
4/13/18, 11:43 AM
#3

Har, iofs en hund, med en knick. Ser ut som en liten blixt längst ut på svanstippen. Hon har inga problem överhuvudtaget. Det enda är att hon absolut inte ska gå i avel, vilket är synd för hon är en snygg, rastypisk om än lite för social, och väldigt rolig tjej som skulle blivit en bra mor. Men hon påverkas inte ett dugg av sin kroksvans, så sitter det långt ut är det nog ingen fara. Värre om det varit mitt i ryggraden. Lycka till.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: