Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1337 ggr
johanna0
2018-04-06 13:23

Min katt spyr upp sin mat

Hej på er!

Jag har en kastrerad hankatt på 10 år som är också njursjuk. Sist jag tog blodprov på honom så hade han kreatin 111. Han får bara hills k/d blötfoder

Vissa dagar spyr han upp all mat bara efter c:a 30 min, andra dagar gör han inte det. Igår spydde han upp fyra gånger efter sin frukost och sedan gav jag honom mat föera gånger igår  och då spydde han inte.

Men idag så hände det samma sak vid kl 8 men nu spydde han upp sin blötfoder med hår i kl 12 efter att jag hade gett en omgång till mat. Jag vet inte vad som är fel.

Jag har gett flytande kattmalt till honom och efter det har han inte spytt

Är det någon som vet vad som är fel eller ha några tips?

Annons:
Uppkatten
2018-04-06 16:37
#1

När kollades din katt hos veterinär senast? Det kan ju i värsta fall vara en försämring av njursjukdomen som är på gång. Det finns också andra sjukdomar som kan drabba äldre katter med kräkningar som följd, t ex sköldkörtelproblem. Naturligtvis finns även andra orsaker till att katter kräks, t ex hårbollar, virus o s v. Det man är rädd för när det gäller njursjuka katter är ju att de lätt blir uttorkade vid kräkning, så mitt råd till dig är att ringa och diskutera med din veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Devya]
2018-04-09 08:57
#2

Ring veterinären. Sen, ger du stora eller små portioner? Min katt klarar inte av stora portioner utan spyr upp allt direkt efteråt isåfall. Men min katt är nog annars frisk förstås så det är en annan situation ändå..

johanna0
2018-04-10 14:10
#3

Jag har börjat att ge kattmalt på morgonen bland med hans mat och äter han upp det och han har då inte spytt upp det då på 4 dagar. Jag ger typ mellan stora portioner men väldigt lite på morgonen. Jag brukar ge varann timme men på natten får han inget alls. 

Jag var hos veterinären i slutet av oktober då han blev kasterad.

Uppkatten
2018-04-10 16:36
#4

Kattmalt hjälper mot hård mage/hårbollsproblematik. Har han den typen av problematik?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2018-04-10 20:24
#5

Min Stella som har bukspottsproblem behöver äta ofta och små portioner.Hon utfodras sex gånger per dygn.

Stolt ägare till fem La permer

johanna0
2018-04-13 14:32
#6

Det kommer upp hår ibland när han spyr men inte som mina andra katter som spyr ordentligt med hårbollar utan att få så mycket kattmalt i sig. Han gick på toaletten idag och bajsade.

När jag ger på morgonen klockan 7 - 8 så spyr han upp fast jag gett en liten portion då, men när jag väntat vid kl 10 så har han ibland inte spytt.

Jag låter inte maten vara framme, det går bra att mata honom med större portioner på eftermiddagen och kvällen men inte liten portion på morgonen.

Annons:
Uppkatten
2018-04-13 14:51
#7

Jag tycker att det låter som att du bör ta kontakt med veterinär igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: