Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 996 ggr
Mojma
2018-03-26 13:34

Avelshanar - skillnad i kostnad mellan raser?

Hej! Jag är mkt nyfiken på detta med katt hane ägare som lånar ut sina hanar i avel. Det föregår ju mycket olika åsikter inom detta ämne. Dels anser många att det ska kosta en del att få hyra hane, eftersom hanar ofta kan vara mycket krävande att stå ut med medan vissa ju inte är "jobbiga". Medan andra verkar ta betydligt mindre. Har detta jämnat ut sig? Vad anser ni? Skiljer det mycket mellan olika raser? Exempelvis- britter är "billigare" raskatter, medan bengaler är dyrare i inköp. Skiljer det mycket i kostnad på hyra hane i o med spris skillnaden på vad rasen i fråga kostar sedan? Kom med inputs!

Annons:
Mojma
2018-03-26 13:36
#1

Tillägg… jag själv skulle exempelvis INTE vilja äga avelshane. Av flera orsaker. Kan till o med tycka lite synd om hanarna. Tror de tycker det är skönt när de får komma till sällskapshem o bli kastrater :)

MonicaLagerquist
2018-03-26 14:35
#2

Jag har haft avelshanar i många år. Det har kostat ett antal sängar skinnsoffor och andra möbler. Jag skulle inte vilja ha en bengalhane hemma då de är kända för att ofta revirkissa. Olika raser kostar olika.mycket och ofta följer kostnaden för att låna hankatt vad kattungarna kostar. Sen har ju oliks raser olika hälsoprogram.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
2018-03-26 15:32
#3

Min uppfattning efter att ha läst en massa prisjämförelsetrådar på Facebook är att parningspriserna följer försäljningspriserna (eller tvärtom kanske). Hanar av dyra raser kostar mer att låna än hanar av billiga raser.

Sen finns det ju såklart stora variationer inom raserna också, både i språngavgifter och försäljningspriser. Annat som kan påverka parningspriset är till exempel om hanen är import, om han lämnat ungar tidigare, kvaliteten på tidigare ungar, hälsotester som gjorts på hanen och eventuellt även utställningsmeriter.

SE*Simbelmynes

Silvestris
2018-03-27 15:22
#4

Jag vet inte hur det ser ut inom andra raser än min egen, men jag antar att parningsavgifterna ligger i paritet med vad katterna kostar dvs. dyrare raser ger dyrare parningsavgifter.

När jag sätter pris på parningar beräknar jag på hanens inköpspris, hälsotester och övriga kostnader hanar kan innebära. Sedan gäller tillgång och efterfrågan. Man kan inte ta mer betalt än vad uppfödare är beredda att betala.

Upp till toppen
Annons: