Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1531 ggr
Idalp
3/25/18, 3:45 PM

Istället för Orijen

Hej
Jag har tidigare gett Orijen Cat & Kitten torrfoder som jag köpt på 18-kilospåse.  Jag har varit beredd att gräva lite i plånboken för att få ett kvalitativt foder. Men nu när det var dags för mig att köpa en ny påse upptäcker jag att de höjt priset ännu mer och sänkt vikten till 17 kilo. Nu är fodret dessvärre över min budget.

Jag undrar om ni har tips på andra bra torrfoder, spannmålsfria, som inte har lika häftigt pris som Orijen? Jag ger också varje dag Mjau blötmat som jag tycker funkar bra, men Mjaus torrfoder är inte spannmålsfritt.

Annons:
Uppkatten
3/25/18, 4:41 PM
#1

Applaws tycker jag fungerar bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
3/25/18, 4:43 PM
#2

Har du kollat på zooplus, bitiba och petworld om de ha orijen till billigare priser än de du betalar nu då slipper du ju byta

Idalp
3/25/18, 4:43 PM
#3

#1 Ja, jag har hört bra om Applaws! Vilken variant köper du?

#2 Jag brukar köpa från de sajterna, och kollar prisjakt varje gång jag köper. Men priset har ju gått upp där med.

Någon som har erfarenhet av Bozitas spannmålsfria torrfoder?

annzoo
3/25/18, 4:51 PM
#4

#3 byt inte ner dig. Bozita är långt ifrån orijen. Kolla istället tex applaws, porta 21 mfl

Idalp
3/25/18, 5:13 PM
#5

#4 Ok, tack. Jag tror jag ska köpa Applaws 7,5 kg. Vilken smak är bäst?

Uppkatten
3/25/18, 6:37 PM
#6

Har ju aldrig smakat på dem 😃men mina kräsna tjejer får Chicken och verkar nöjda 🙂. Tänk på att göra övergången till nytt foder långsam, så kissen inte får problem med magen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Idalp
3/25/18, 8:05 PM
#7

#6 Haha! Ja jag har fortfarande Orijenfoder kvar att blanda med, så att övergången kan ske i lagom takt :)

Tack för alla snabba svar!

tiger tok
3/25/18, 10:16 PM
#8

Är inte ett alternativ att enbart ge blötmat då?

Belzebubble
3/26/18, 12:06 PM
#9

Nu har jag absolut ingen aning om hur många katter du har men jag reagerar på att du köper så stora säckar. Jag har fått höra att de inte håller särskilt bra och ska inte stå öppna länge, då bryts många av näringsämnen i ändå. Jag hade en 12 kg säck till katten, den stod kvar efter ett halvår fortfarande… 

Jag ger annars Acana eller Carnilove och trivs bra med dessa, men vet inte hur de ligger prismässigt jämfört med Orijen.

Camilla Tjellström
3/27/18, 11:49 AM
#10

Hej,  Om du är intresserad av att testa och vill veta mer så skickar jag dig gärna  ett smakprov på Bozitas nya spannmålsfria torrfoder från Vårgårda  som vi är väldigt stolta och glada över.  Skicka in namn och adress via dogpost@doggy.se så ser vi till att du får en påse.

Hälsningar

Camilla

Idalp
3/27/18, 7:01 PM
#11

Hej igen!

#8 Blötmat är jättebra och jag ger det regelbundet, Mjau eller Bozita. Jag ger också rå äggula då och då. Men jag vill ha torrfoder som kan stå framme och räcker längre. Just därför vill jag ha ett torrfoder med hög kvalitet.

#9 Orijens säckar håller i 6 månader efter att de öppnats om jag minns rätt. Med sval och mörk förvaring och tättslutande påse bör det inte vara några problem. Jag har inte haft det, iallafall. Men en Applaws på 7,5 kg är säkert fräschare. Det är väldigt stor skillnad i pris att köpa större volymer, och smidigt att köpa från nätet då jag inte har bil.

annzoo
3/28/18, 7:51 AM
#12

#9 det beror väl på hur man håller fodret. Bäst hållbarhet är det om fodret är väl tillslutet i orginalpåse och du öppnar påsen bara för att fylla i en lite större plastlåda. I plastlådan finns mat för en tid. Det innebär att du öppnar den stora påsen minimalt med gånger för att maximera fodrets hållbarhet.

Idalp
4/1/18, 2:26 PM
#13

#12 Exakt så gör jag!

Annons:
Idalp
5/11/18, 5:19 PM
#14

Uppdatering:
Köpte Applaws kyckling 7,5kg och det blev väldigt uppskattat och övergången skedde utan problem. Men till skillnad från Orijen så luktade det rätt mycket och inte särskilt gott.. Men jag är nöjd ändå och kommer köpa en ny påse när denna är slut :)

Upp till toppen
Annons: