Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 968 ggr
Masspic
3/22/18, 8:00 PM

Katt och dominans?

Är det dominansbeteende när en kastrerad fullvuxen hankatt biter ovanpå nacken och är ovanpå (ser ut som parning) på den yngre nya okastrerade hankatten?

(oroa er inte, han ska kastreras).

Annons:
OberonsMatte
3/22/18, 8:13 PM
#1

Ja, det är ett sätt att manifestera högre status och oftast är det yngre hankatter som blir föremål för detta.

Sajtvärd Katter iFokus

Masspic
3/22/18, 8:17 PM
#2

Ja, det är min äldre kastrerade hankatt som visar dominansbeteendet mot vår nya 8 månaders okastrerade hankatt. Men då ska jag bara låta dem vara?

OberonsMatte
3/22/18, 8:23 PM
#3

I min kattgrupp förekommer det konstigt nog bara utomhus.. Min äldsta hankatt gör så på både hane nr 2 och 3, men uteslutande på balkongen (som mest nyttjas av just nr1).  Nr 2 gör så på nr 3  när vi är ute och nr 3 inte alltid går åt samma håll som vi andra. De honkatter jag har och har haft har aldrig blivit utsatta.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3/22/18, 8:35 PM
#4

#2 Jag brukar avbryta lugnt och odramatiskt eftersom det känns som att de behöver hjälp med det. Mina hanar verkar i alla fall hamna i ett ganska oharmoniskt stämningsläge då som känns onödigt att förlänga. Den som blir utsatt verkar dock oftast helt oberörd…

Sajtvärd Katter iFokus

Masspic
3/22/18, 8:48 PM
#5

Okej. Jag tänker eftersom han inte ens varit här en vecka kan det vara bra att äldre katten visar vem som är bossen. Men lille gnäller ju så låter så bedrövligt, dock hinner jag knappt in i rummet så har allt gått över och lillen verkar inte bry sig om det som hänt. Utan busar och går omkring som vanligt. Men den äldre katten har gjort det en hel del i dag mot den lilla. Förhoppningsvis minskas det beteendet från den äldre katten med tiden.

OberonsMatte
3/22/18, 9:11 PM
#6

#5 Ja, det är bra att din äldre hankatt hävdar sin status som äldst och först i reviret redan från början. Ungkatter kan uppfattas som ganska så respektlösa i sin lekfullhet och förmodligen känner han av den yngre hanens könsmognad också, vilket gör det extra angeläget för honom att visa var skåpet ska stå.

Att din yngre katt inte verkar ta illa upp beror antagligen på att han är expert på just kattbeteenden och att han (än så länge) inte heller gör anspråk på förstaplatsen i den här flocken.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: