Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2056 ggr
Travis D
3/22/18, 11:22 AM

Tanterna snackar om oss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! en av mina katter Mango (AKA Maj-britt) hon är 90% perser och 10% maine coon. Hon ser lite "hemlös" ut, lite tovor (vi borstar henne men hon leker ute mycket så hon får ju nya hela tiden) och så har hon stora gul/orangea ögon och pytte som öron (tänk er en sköldpaddsfärgad uggla med bärnstensfärgade ögon) Hon har fått en "hobby" att följa efter / med män / killar hem och tycker det är kul och då tror dom att hon är hemlös och tar hem henne ger henne mat och sånt sen släpper dom ut henne och så går hon hem till oss sen till nästa och så gör hon så ca 1 gång i veckan. Men det var en äldre dam som kom fram till mig och mamma och berättade att dom andra tanterna pratar om Mango och tror att vi tar dålig hand om henne och att det är därför dom följer med dom andra hem. Och sånt men jag vet inte vad vi ska göra för hon berättade att dom undrar liksom vi tar bra hand om våra andra katter också och sånt? men vi vet inte hur vi ska göra riktigt för det e ju inge kul att dom går runt och snackar om oss.. Men är det något vi borde bry oss om? Alltså tror ni det är något som kan leda till ett större problem eller något? (skickar bilder på katterna) (En av bilderna är från när Mango var nyrakad)

Annons:
Travis D
3/22/18, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Travis D
3/22/18, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Travis D
3/22/18, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Magi-cat
3/22/18, 11:33 AM
#4

Fast - du kan också se det som positivt att "tanterna pratar". Det kan vara av ren omtanke om katterna och det är bara bra att flera vet om vems det är och var de bor. 

Så du/ni kanske ska prata med tanterna? 🙂🐱 Tacka för omtanken och berätta hur fint ni tar hand om katterna.

Btw: Katterna är väl märkta? Kan vara bra att snarast ordna annars, eftersom de tagit för vana att följa med folk….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Travis D
3/22/18, 11:36 AM
#5

#4 japp alla 3 är märkta (chippade) 🐱❤️

Magi-cat
3/22/18, 11:41 AM
#6

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Anne.K
3/22/18, 11:43 AM
#7

Jag personligen hade ju sett till att hålla katterna hemma och inte låta dom vara ute och ränna utan tillsyn. Har man otur så kan katterna möta på elaka människor istället. 

Men annars så håller jag med #4.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Uppkatten
3/22/18, 11:43 AM
#8

Jag känner till en katt som det pratades mycket om. Han hängde vid en Konsum-butik och många trodde att han var hemlös… fast han bodde bara någon minut därifrån. Hans familj skrev ihop en A4-sida om honom där de berättade om honom, var han bodde o s v, så att folk fick klart för sig att han bara hängde där därför att han gillade folk och att få uppmärksamhet. Har varit med om samma sak när det gäller en katt som hänger på vårt koloniområde. Så möjligen kan det vara en idé att skriva ihop något om katterna och sätta upp på lämpligt ställe. Annars är det väl en utmärkt idé att prata med tanter och andra som är intresserade av katterna, eller att ha katterna på inhägnad uteplats istället för strövandes fritt ute.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magrat
3/22/18, 1:13 PM
#9

Första bilden är absolut inte okej. Näta in balkongen eller håll katten inne.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Travis D
3/22/18, 1:51 PM
#10

#10

det är en utekatt hon får gå ute som hon vill. Om jag nätar in den kommer hon inte ut ju

Travis D
3/22/18, 1:51 PM
#11

*#9

Honestyisdead
3/22/18, 6:26 PM
#12

Ni bor helt uppenbart inte där det passar att ha utekatt. Trafik och ni vet att katterna går hos andra. Ta ert ansvar.

Travis D
3/22/18, 10:25 PM
#13

#12

vi tar ansvar. Sen gillar katterna att hälsa på varandra det är det vi undrar vad vi kan göra åt det. Detta område är fullt med katter det ligger uppe på en kulle, Massa skog, en golfbana en liten bit bort men som nu katterna leker i på vintern, på andra sidan kullen strand. och sånt. Sen är de ten väg så man ska kunna ta sig hit. Du vet inte hur vi bor för att du ser en liten sida av våran balkong. Massa personer har utekatter här. i alla fall ca 10 - 15 stycken. som dom busar med. Tipsar om att ta reda på fakta innan du drar en massa slutsatser 😉

Annons:
Uppkatten
3/23/18, 9:00 AM
#14

#13 Nu har jag ingen aning om hur just ditt område ser ut, men vill ändå påminna om att det faktum att många låter sina katter gå ute i ett område inte per automatik innebär att det är ett bra område för katter att vistas ute i. Där jag bor finns det t ex också mängder av katter som går ute. Själv skulle jag ö h t inte överväga att släppa ut en katt här. Här finns visserligen jättefina gårdar kring flerfamiljshusen, och närhet till skog och mark, men här finns också flera bilvägar, liksom många ställen där en katt kan bli instängd av misstag, människor som inte vill ha katterna i sina villaträdgårdar och säkert finns/passerar här även människor som kanske inte mår så bra och som kan bete sig illa mot katterna. Har sett flera katter som skadats svårt/dödats i området p g a biltrafiken, och hjälpt förtvivlade kattägare att söka efter deras försvunna katt här i området… Även gått och knackat på hos folk sedan jag hittat deras katt - trafikdödad - invid vägen. Folk väljer att bosätta sig här, därför att de tycker det är ett bra här för katten, men de inser inte att katter har noll trafikvett och många gånger är allt för nyfikna för sitt eget bästa. Och långt ifrån alla katter i området är kastrerade, id-märkta och ägarregistrerade… Bedrövligt, tycker jag. Flera av katterna som släppts ut här har inte överlevt sin 2 års dag…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
3/23/18, 9:06 AM
#15

Det finns alltid olika överväganden man gör här i livet. Jag förstår hur ni tänker angående utekatter. Själv anser jag att det inte automatiskt är fel och mina katter går ute, det vore omöjligt annars.

Det vore lite synd om varenda fråga på sajten utmynnar i att alla som släpper ut sina katter är ansvarslösa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magrat
3/27/18, 1:48 AM
#16

#10 Katten på första bilden klättrar runt på ett räcke till en balkong som inte är innättad. Näta in den balkongen. Det bryter mot lagen att inte näta in balkonger som är mer än en våning över marken.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Uppkatten
3/27/18, 7:42 AM
#17

#16 Det stämmer inte riktigt. Fem meter är det som gäller.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magrat
3/27/18, 8:00 AM
#18

#17 Med tanke på att de befinner sig ovanför trädsgränsen får man väl anta att det är fem meter?

Oavsett vilket så är det ju livsfarligt om katten tar ett felsteg där.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

MonicaLagerquist
3/27/18, 2:31 PM
#19

#18

+1

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
3/27/18, 4:11 PM
#20

#16 Vi bor faktiskt på första våningen.

Annons:
Travis D
3/27/18, 4:11 PM
#21

#18 om hon faller faller hon ca 1 m?

Magrat
3/27/18, 4:25 PM
#22

#20. Den första bilden är inte tagen från första våningen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Travis D
3/27/18, 5:31 PM
#23

#20

även fast vinkeln inte ser ut så så Jo det är den faktiskt :) kan skicka bild på exakt samma balkong om du önskar.

Magrat
3/27/18, 6:06 PM
#24

Önskar och önskar. Vad jag vill är att ni tar in katterna och inte låter dem följa efter främlingar. Vad händer när de möter en katthatare till exempel?

Ni stör flora och fauna omkring när ni släpper ut rovdjur under säsongen de ska hållas i koppel. Varför det blivit ett undantag för katter vette tusan.

Jag sover i alla fall säkert om nätterna när jag vet att min katt inte kan störa andra eller riskerar att bli skadad själv. Eller ännu värre, - Dödad!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Aleya
4/12/18, 5:03 PM
#25

Det kan ju sluta med ts att katten inte kommer hem. För att den flyttat in hos någon annan eller olycksfall. Så kanske dags att skaffa det där nätet på balkongen om ni vill ha kvar era katter hemma.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Travis D
4/12/18, 9:33 PM
#26

#25

Kommer "tyvärr" inte ske då mina katter får gå ut som dom vill.

Aleya
4/12/18, 10:16 PM
#27

#26 ja då hoppas jag ju inte att du klagar om det händer nått. För det är ni som valt att dom ska leva ett farligt liv. Inte dom

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
micki78
4/13/18, 10:26 AM
#28

Va tråkigt att se att du har katterna ute så nära vägen, hemskt. Säkert bara en tidsfråga innan någon av dem stackarna blir påkörda…

Travis D
4/13/18, 3:36 PM
#29

#28

Dom väljer själva att gå där. Och bilarna kör inte fort och alla katterna trivs. Bara för att era trivs instängslade så gör inte mina det.

MonicaLagerquist
4/13/18, 4:47 PM
#30

#29 Tyvä
Tyvärr hjälper det inte om bilen kör långsamt.Springer katten ut framför bilen har katten inte en chans.

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
4/13/18, 4:51 PM
#31

#30 ja det är ju det sorgliga men ibörjan när vi skaffade Mango (hon som är i störst behov av att gå ut) så gick vi med koppel men så fort vi kom ut så la hon sig ner och rörde sig inte förrän vi tog bort selen då sprang hon direkt runt lycklig och glad..

micki78
4/13/18, 4:53 PM
#32

#29 Dina katter trivs inte inne pga att du en gång släppt ut dom. Det spelar ingen roll om bilarna kör sakta, det kan hända ändå. Min grannes katt blev påkörd av en bil på våran gård, den bilen körde jätte sakta. Djurambulansen kom hit men det gick inte att rädda katten trots att bilen körde i gång fart. 

Du vet väl att det finns stor risk att någon eller fler av dina katter kommer bli påkörda? Att du inte sätter upp nät på balkongen, katterna kanske trivs bra med det. Kanske inte första veckorna men sen lär dom ju vänja sig. Om du bryr dig om dina katter tillräckligt mycket så bör du ju göra det tycker man. Jag hoppas du bryr dig tillräckligt mycket, för katter är underbara djur man ska vara rädd om.

Travis D
4/13/18, 4:57 PM
#33

#32 snarare för att dom växt upp med att få gå ut och alltid fått göra det.

micki78
4/13/18, 4:59 PM
#34

#33 Vill du inte prova näta in balkongen ens?

Annons:
Travis D
4/13/18, 5:03 PM
#35

#33 kanske kan testa men hur gör man med utevistelsen då? Dom vill ju fortfarande ut röra på sig

Uppkatten
4/13/18, 7:57 PM
#36

Katter har dessvärre inget som helst trafikvett. Att säga att "Dom väljer själva att gå där" är inte OK. Man kan inte lägga ansvaret "att välja" på katten, det ansvaret måste ligga hos oss människor. Katter har ungefär samma trafikvett som våra yngsta småbarn, och ingen av oss skulle väl drömma om att släppa ut en 1-3 åring själv i trafiken. Tyvärr är våra samhällen/städer inte alls anpassade för katter och katters säkerhet och behov. Det är också väldigt trist för den personen som råkar köra på en katt, att behöva hantera den skadade katten, hitta hjälp/ägaren o s v. Och att tvingas leva med den erfarenheten resten av livet. Tänker jag. Ha katten på en in-nätad uteplats om du bor där det finns bilar, och gå ut med katten i koppel om den behöver mer rörelse och stimulans (ifall det är en katt som accepterar koppel). Tänk på att sele ofta kräver en tids tillvänjning. Själv gick jag dagligen med mina tidigare katter i sele och de uppskattade det mycket.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Travis D
4/13/18, 9:18 PM
#37

#36 Men då skulle ju alla katter behöva bo inne om man inte bor inne i skogen? Mina katter lägger sig bara ner och rör sig inte om dom går  i koppel vi testade det i början med Mango och Decibel men dom ville inte och vi tar hänsyn till vad våra katter vill. Dom kan gå på vägen och / eller i skogen, ängen längst vattnet mot stranden. Dom springer dit dom vill och dom har ett alternativ om vart dom vill springa. Det kör liksom 10 bilar typ max här varje dag och så kan dom gå i skog, strand, vatten, äng om dom vill så chansen att dom blir påkörda är ju knappast 100? Jag vet inte hur ni bor ni kanske har 100 bilar som kör hela tiden, super trafik eller bara är överbeskyddande men våra klarar av att gå på äng och i skog utan att bli påkörda där.

Honestyisdead
4/13/18, 9:27 PM
#38

#37 Och djurplågeri har du aldrig hört talas om? Det är ganska vanligt att det bor katthatare även där du bor.

Du verkar helt okunnig om vilka faror en katt som du inte tar ansvar för utsätts för.

Är du vuxen åldersmässigt?

Herveaux
4/13/18, 9:46 PM
#39

TS är född 2005.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Travis D
4/13/18, 10:15 PM
#40

#38

hur är djurplågeri att inte hålla katten infängslad? Ni får jätte gärna hålla katterna instängda och gå ut i små koppel men mina får gå som dom vill, fritt i skog och äng. Era katter blir inte påkörda, inte mina heller. men skillnaden är att era katter får leva ett litet liv instängt / ute i koppel men Peppe, Mango och Decibel får gå ute som dom vill. Har fått svar på denna tråd och fått veta era tankar så ni behöver inte fortsätta diskutera om ni inte vill :).

Uppkatten
4/13/18, 10:21 PM
#41

#40 Det är inte konstigare att ha kontrollerad utevistelse när det gäller katter, än att ha det när det gäller hundar, hästar och lantbrukets djur.  Ingen skulle komma på att ha hundar, hästar och lantbruksdjur frigående i ett samhälle eller i en stadsmiljö.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Siggebus
4/14/18, 7:36 AM
#42

Jag förstår dock att en katt som alltid fått gå fritt…från födseln  - där kan det vara svårt att vänja om. Men jag är övertygad om att det gå om man vill och är lite envis.
Fast då gäller det förstås att ägaren VERKLIGEN ärligt är inställd på det och VILL 😉
När jag skaffade Milton så visste jag från början att jag inte ville släppa ut honom och förvissade mig om att han inte visste något annat än att vara just inne. Sen köpte jag direkt en liten kattunge-sele som han fick ha på sig så ofta som möjligt inomhus för att vänja sig så det där med selen  var inget problem senare - helt naturligt för honom att ha den på sig - precis som en hundvalp som vänjer sig med halsband.
Ts - Angående "små" koppel. Jag har flexikoppel med 8 meter lina och jag tar ofta ut Milton på äventyr. Vi kan t ex åka upp till skogen som ligger ca 3 minuters bilväg härifrån och där får han gå på äventyr under kontrollerad form. Han bestämmer - vill han ligga och trycka i en buske i 20 minuter …ja då får han göra det. Men sen kollar han läget och verkar tycka det är både spännande och roligt. Efteråt är han alltid jättetrött och nöjd med sin dag.
Att ta sig tid att gå ut med sin katt är en uppoffring man får ta - det är ju inte precis som att gå ut med en hund! Man får engagera sig lite mer i sitt djur och inte bara släppa dem  men det är enligt mig ens skyldighet som djurägare - vilken djursort man än har.

Gronstedt
4/14/18, 8:40 AM
#43

#37: "Men då skulle ju alla katter behöva bo inne om man inte bor inne i skogen?" Exakt. Eller snarare, om man inte bor på till exempel en ö eller liknande, där katter och fordonstrafik rent fysiskt inte kommer nära varandra. Och, förstås, där det inte finns vettlöst folk som skadar katter. Då har man "bara" kvar riskerna av djurangrepp, kattslagsmål och vanliga olyckor. Det kan man kanske leva med.

Jag håller helt med om att utevistelse ger katter mycket värdefull stimulans. Ska man ha innekatt måste man dels välja en individ som kan fungera som innekatt och dels lägga mycket mer tid och arbete på att se till att katten får lika bra stimulans och motion som den skulle kunna skaffa sig själv när den ute. Jag anser att en trygg bostad och fri utevistelse är det mest naturliga sättet att hålla katt.

MEN det är ingen mänsklig rättighet att ha katt. Vill/kan man inte ha innekatt och bor olämpligt, så får man låta bli att ha katt.

Magi-cat
4/14/18, 9:02 AM
#44

Och dock, om katten själv får välja, kanske den ändå skulle välja det inte helt perfekta boendet men få behålla livet. 

Även om katter vistas uteslutande inne, är det inte helt säkert att katten automatiskt har det bra. 

Alla bor inte i storstäder och katter på landsbygd kan faktiskt leva (efter vad jag tror) underbara kattliv, även om de går ute med tyvärr vissa risker.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: