Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 897 ggr
zickan
3/21/18, 8:11 PM

Foder till lh, hane?

Äntligen lyckats få in katten som hållit flera vakna om nätterna under rätt lång tid. Gått runt här i några månader nu. Bara blivit värre och värre i pälsen, fler småsår efter slagsmål mm. För tillfället helt ohanterbar. Så jag har svårt att se om hur bra hullet verkligen är. 
Hoppas det går bra att söva honom hos veterinären nu snart för en bra kontroll mm. Så kanske kan får hum om hur mycket han kunnat hålla vikten. Varit ett par som ställt ut mat sista tiden. 

Tog det jag hade hemma som panik köptes när illermaten tog slut.  Så katten har fått brit care lilly, sensitive digestion. Testar lite i barf väg vad som passar. Men dumt få han endast på det. Om ägaren nu inte vill fortsätta , jourhem/permanent hem sedan inte kan eller vill fortsätta med barf.  Tänkte smartast ge en mus, ägg gula mm bara som extra gott/mutning. 
Så vad kan passa till en rätt stor hane med längre päls i torrfoderväg?

Och hur mycket mat bör man egentligen erbjuda på en dag för innekatt?
Nu har skålen stått framme med mat hela tiden. Ätit ca 2 dl i dag. 
Av tyngden på transportburen skulle jag gissa att det är runt en 5-6 kg katt. Ser inte överviktig ut nu. Kanske en del tyngd försvinner när tovorna rakats bort.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[[eskils_]]
3/21/18, 9:19 PM
#1

Tycker du kan låta honom äta så mycket han vill. Det finns nog en liten smal katt under den tjocka pälsen.

Vid veterinärbesöket kan du få råd för fortsättningen.

MonicaLagerquist
3/24/18, 7:54 AM
#2

Hur gick det hos veterinären?

Stolt ägare till fem La permer

zickan
3/24/18, 2:10 PM
#3

Gick rätt bra. Kunde låta han äta upp det som är kvar av påsen. Lite smal, lite uttorkad men inte undernärd. Fick tips på deras eget märke. Verkar inte va jätte petigt på vad. Bara magen inte reagerar och lite annat. Men rekommenderade ha nått för innekatt och ev hårbollar om han börjar tvätta sig en massa. Verkar va mer petig på foder än vad som behövs. Van med iller och foderkänslig hund sista tiden. Sitter lite fast på att gå igenom varje del i innehållet. Nu bor han hos grannen som var med. Som planerat efter veterinärkontrollen. Så det inte var något som borde kunna smitta deras andra hittekatt de fick nappa upp. Och sedan behöll. Förhoppningsvis lugnar sig herren så mycket att de kanske går att få ihop dom två i framtiden om ingen ägare dyker upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Belzebubble
3/24/18, 5:24 PM
#4

Jag har nyligen bytt foder från Royal Canine till Carnilove till min långhåriga hane. Är mycket nöjd. Han har haft en tuff period och pälsen har förlorat sin fina glans. Han har ätit nya fodret i lite mer än en månad nu och jag märker att pälsen är på väg tillbaka, mjuk och fin.

Upp till toppen
Annons: