Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1917 ggr
Masspic
2018-03-20 13:33

Ögonsalvor till Katt

Hej!

Jag har alltid använt Noviform ögonsalva till mina djur när de fått problem med ögonen, vilket bara hänt någon enstaka gång. Men jag har nu fått hem en hemlös katt som jag sett att han har lite småklet i ögonen och hinnorna är lite lätt irriterade. Jag ringde och rådfrågade veterinären som sa att jag kunde fortsätta rengöra med koksaltlösning och köpa  Sentrix (vilket jag då antar är Aptus SentrX Eye Gel) eftersom Noviform inte säljs längre.

Men när jag läser om det så är den till för torra ögon och inte ögoninflammation, så min fråga är om det finns något annat alternativ till Noviform som behandlar ögoninflammation hos djur?

Jag har nämligen redan fuktåtergivande droppar hemma till djur.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-03-20 15:36
#1

Ögon ska man vara rädd om ta katten till en veterinär för koll och ev medicinering.

Stolt ägare till fem La permer

Masspic
2018-03-20 16:13
#2

Som sagt, jag ringde och rådfrågade och fick det svaret jag skrev ovan. Jag frågade om jag behövde komma in men eftersom ögonen ser fina ut (de rinner inte och han kisar inte) och han busar, äter och går på låda tyckte hon vi kunde avvakta men om det blir sämre skulle jag in.

Han har dock bara varit hos mig i några dagar så han är fortfarande skygg mot mig så jag kan inte riktigt jämföra honom med min andra katt.

Jag berättade även att han nyser ibland men att det har blivit bättre för varje dag. Dock att jag sett att han har torkat snor i ena näsborren (han är inte rinnig och nosen är torr och ljummen). Jag torkar nosen också för säkerhets skull. Den andra näsborren är ren och fin men han var nog täppt där innan också.

Jag tror det hjälper att han har fått komma in till värmen. Å helt självklart att det blir veterinär med detsamma om jag ser att han mår sämre eller blir värre med ögonen.

MonicaLagerquist
2018-03-20 16:18
#3

Om veterinären säger att ingen medicinering behövs så skulle jag testa denna salva.

Den finns receptfri på apoteket kostar straxt under 90 kronor.

Den heter Ocutentum simplex apl. Jag tycker att salvan är bättre än mjukgörande droppar.Den är fri från konserveringsmedel.

Stolt ägare till fem La permer

ApanAnn
2018-03-21 00:16
#4

Grejen är den att om det är virus som irriterar ögat är det oftast bäst att smörja och rengöra tills det går över. Noviform är lite bakteriehämmande och gör att bakterier får svårare att växa, men många gånger är det bara virus och då går det över för att tiden går och salvan smörjer lite, inte för att ögat fick noviform. Om det verkligen är en bakterieinfektion kan veterinären skriva ut bakteriedödande droppar eller salva, men det behövs ganska sällan. Oculentum simplex är bra! Farmaceutiskt ren vaselin :) Sitter kvar och smörjer ögat längre än återfuktande droppar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Masspic
2018-03-21 13:22
#5

Hej!

Vi var hos veterinären i dag, mest för att lugna ner mig själv. Han var fin, ingen feber, liten lätt ögoninflammation i ena ögat men ingen fara, lite snuvig. Lungorna va fina och fin i vikt. Ingen skada i ögat heller.

Jag skulle fortsätta göra det jag gör. Blir det värre så kunde jag höra av mig. Fick i stort sätt rekommendationen som står överallt online. Näsdroppar om han blir mer täppt osv.

Jag har beställt Oculentum simplex  och får förhoppningsvis hem det i morgon.

Han busade i natt och efter veterinärs besöket i dag har han ätit som en häst och druckit massvis av vatten, gått på låda och vandrat omkring i sitt nya hem i några timmar. Nu ligger han och sover :) Jag hoppas verkligen han blir av med det själv och att han är på bättringsvägen. Dock har min andra katt nyst två gånger i dag :( Men han är fullt vaccinerad så jag hoppas det bara blir något litet som kommer och går snabbt om det blir nåt.

MonicaLagerquist
2018-03-22 06:47
#6

Skönt att det inte var något större fel på katten

Hoppas att båda kryar på sig nu.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Masspic
2018-03-24 13:51
#7

Jaha, då har min andra katt blivit smittad. Han är inte snuvig men fått ögoninflammation i ena ögat (än så länge). Som tur är fick jag recept på salva till andra katten så lika bra att behandla tidigt till den andra.

Kattsnuva kan smitta så eller?
Eller kan detta vara klamydia då?

MonicaLagerquist
2018-03-24 13:53
#8

Trist.

Men ögoninfektioner är ju väldigt smittsamma.

Stolt ägare till fem La permer

Masspic
2018-03-24 13:58
#9

Förhoppningsvis går det över snabbt. Grabben som åkte på det först har fått salva på recept och redan efter 24 timmar ser hans ögon mycket bättre ut! Så jag hoppas båda grabbarna är 100 % om en vecka. 

Bara trist att sådant ska ske, men det är risken med att ta in en hemlös katt.

Upp till toppen
Annons: