Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1301 ggr
Mojma
2018-03-17 11:59

Fodervärd?

Hur brukar ni göra, om ni ska "sälja" katt till fodervärd. Jag vet att det finns papper för detta, men vill ändå höra lite här då det är intressant & bra att få höra hur andra gör. På en hon katt, hur många kullar brukar ni ta på den innan den övergår helt till ägaren? När fodervärden tar med katten hem, har jag förstått att föera tar halva priset cirkus, för att de får katten till ett reducerat pris pga fodervärd-skapet? Ska bli intressant att läsa era kommemtarer! Detta gäller alltså givetvis renrasig raskatt med stamtavla osv.

Annons:
annzoo
2018-03-20 23:53
#1

Jag har bara satt ut en hona på foder. De betalade halva värdet av katten. Jag satte en väldigt kort tid på kontraktet och ville ha en kull. Då jag vet hur jobbig rasen är fertil. Jag betalade alla hälsotester som tex hcm scanning mm jag bestämde mig överlåta honan innan kontraktet var slut och bestämde mig att inte ta någon kull. Olika uppfödare har olika kontrakt men vill man bli fodervärd kolla så att kontraktet är rimligt

NatasjaHemby
2018-03-21 22:00
#2

Inom SVERAK så kommer det från och med årsskiftet att vara tvingande att använda deras eget fodervärdskontrakt.  Kan vara bra att veta för de som söker foderkatt.

Har haft en hane ute på halvfoder (d.v.s. foderfamiljen betalade halva priset) och ville då endast ha en kull, mest p.g.a. att jag inte hade fler honor till honom. Hade annars generellt kunnat tänka mig två kullar för halvfoder och fyra kullar för helfoder på hane. 

Har även en hona hos fodervärd just nu är där har vi helfodervärdskontrakt (d.v.s. fodervärden betalar ingen köpeskilling alls) och vi har kontrakt på max två kullar. För hona tycker jag att det känns rimligt med en kull för halvfoder och två kullar för helfoder. Det är ju väldigt mycket jobb att föda upp en kattungekull även om uppfödaren står för alla kostnader, skjutsar till veterinären och dylikt.

SE*Simbelmynes

MonicaLagerquist
2018-03-22 06:45
#3

Jag har haft två honor ute på foder. De betalade halva priset för den ena katten. Jag tog en kull på honan och ur den kullen tog fodervärden en kattunge på helfoder. Men den kattungen utvecklades inte så som jag hade hoppats så jag överlät både mor och dotter till fodervärden.

Kommer troligen inte att ha fler fodervärdar. Det passar inte mig.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: