Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1913 ggr
[Tuulikki]
2018-03-16 14:56

Funkar denna bur till katt?

Jag ska ta min katt till vet. om några veckor. Innan när jag behövt ha med henne någonstans har jag lånat transportbur i plast men nu har jag ingen att låna av. Däremot har jag kvar min hunds gamla bur (han har en ny så den används inte).

Min hund har använt den, och jag har lånat ut den till en som behövde ta sin kanin till veterinären. Tror ni katten störs av detta, alltså deras dofter? Eller de kanske inte är kvar då det var längesen den användes?
Och tror ni denna bur funkar storleksmässig osv? Länk nedan vad det är för bur.

Bild på buren

Annons:
MonicaLagerquist
2018-03-16 15:00
#1

Lägg in en bädd/filt med kattens doft i så är det nog inget problem.

Mina kattungar rymde ur buren genom att trycka huvudet där dragkedjan börjar och slutar så vi fäste ett buntband där så att de inte kunde smita. Man får ha med en sax/tång så att man kan klippa av buntbandet när man ska öppna buren.

Har man katter som får panik av att ka bur så kan de slita söner nätet.

Stolt ägare till fem La permer

[Tuulikki]
2018-03-16 18:33
#2

Tack för tips med filt eller liknande, hade inte ens tänkt tanken🤪

Hon har inga större problem att åka bil, hon jamar lite oroligt men får inte panik eller blir åksjuk och bajsar/spyr eller så.

Ska fästa buntband i dragkedjorna, för säkerhets skull. Lika bra att vara på den säkra sidan även om jag inte tror att det blir några problem.

Men du tror den funkar annars? Storleksmässigt och så? Min 7kg hund har ju fått gott om plats iofs…

MonicaLagerquist
2018-03-16 18:43
#3

#2 Fungerar säkert toppen.

Angående buntband.Tänk känslan när du på motorvägen inser att du har fem busiga kattungar utanför buren.

Stolt ägare till fem La permer

[Tuulikki]
2018-03-16 18:52
#4

#3 Jösses, kan tänka mig paniken om de hade lyckats klämt sig ut genom hålet de lyckats göra😮

MonicaLagerquist
2018-03-16 18:55
#5

#4 Som tur var det inte jag som körde.Jag kunde plocka in kattungarna i buren och min man körde bilen

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
2018-03-16 20:01
#6

Är lite skeptisk mot tygburar eftersom det inte ingår ett lås till dragkedjorna. Det tyder på att tillverkaren inte vet hur katter kan reagera och bete sig och då kan man även börja oroa sig för nätets hållbarhet…😐

Det är svårt att hitta burar/väskor som känns riktigt säkra. Mina hårdburar litar jag egentligen inte heller fullt ut på. Har varit med om att handtag har lossnat och buren öppnat sig när den dunsat i marken…😮 Som tur är skedde det precis utanför ytterdörren och inte mitt i stan eller på en T-bane-perrong..

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[Tuulikki]
2018-03-16 20:21
#7

#6 Nämen fy sjutton😕

Denna canvasbur känns i och för sig mer rejäl än andra jag sett, har ju haft den till hunden liksom. Och som sagt är hon inte panikslagen i bilen utan mer lite orolig.

Rafflan
2018-03-20 07:11
#8

Transportera mina katter i såna där tygburar utan problem, dock är mina katter jätte lugna :)

[Tuulikki]
2018-03-20 07:30
#9

#8 Skönt att höra att det har funkat bra🙂

[nevamisse]
2018-03-20 20:36
#10

Om det är en lugn katt går det säkert bra med en tygbur, jag har aldrig provat det då jag har en plastbur. Sålänge måtten är godkända så tycker jag att man kan ha vilken bur som helst. Enligt jordbruksverket gäller dessa mått:

"Minsta mått

En transportbehållare för katt ska ha minst följande mått:
längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter.

En bur för transport av katt ska dessutom vara anpassad till djurets storlek och ha ett minsta golvutrymme på 0,15 kvadratmeter per djur."

ApanAnn
2018-03-21 00:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Testa innan det är skarpt läge. Vi har liknande burar och de står framme hela tiden. Ena katten är helt cool och bara sitter där om vi stänger in henne. Andra blir orolig, särskilt om han ser en väg ut. Det är filt över väskan som gäller. Han försöker gräva sig ut och trycka huvudet mot nätet så vi stänger till dragkedjorna med buntband. Han slutar dock försöka när vi väl rör på oss, då ”sjunger” han bara om hur taskiga vi är… Den är inte säker för en katt som verkligen vill ut, men funkar för oss.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Rafflan
2018-03-21 01:56
#12

#11 bra förslag med buntband, har man en tveksam katt så är det bra att säkerlåsa dragkedjorna, för en katt som smiter när man är ute och reser är ju en katastrof :/

[Tuulikki]
2018-03-21 10:21
#13

#11 & #12 Ja buntband blir det, och filt eller liknande över buren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: