Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2116 ggr
Emmchen82
3/14/18, 10:18 AM

Katt som inte jamar efter operation?

Hej!

Min katt var inne och opererades för FORL för ett par dagar sedan, och fick ta ut ett antal tänder. Han är igång nu efter och hoppar, spanar på fåglar, kissar, och klöser på saker :). Äter lite blötmat ibland. Men, han vill inte dricka vatten eller jama.

Har kontant kontakt med veterinären kring detta men tänkte även bolla frågan om någon annan råkat ut för detta? Han försöker jama men får mest fram små pip eller korta jam, inte så mycket prat som han brukar. Och vatten vill han inte lapa utan där får jag ge vatten med pipettspruta. Det kan ju vara att det känns olustigt iom att flera tänder saknas, men mat äter han ju…

Annons:
MonicaLagerquist
3/14/18, 10:21 AM
#1

Han har säkert ont i munnen.

Ge det ett par dagar til.Du kan ju hälla på lite vatten på blötmaten så får han i sig vätska.

Stolt ägare till fem La permer

Emmchen82
3/14/18, 10:24 AM
#2

Jo, jag har fått smärtstillande att ge honom så det kan nog stämma - tänker mer att han lapar gelen runt blötmat och äter några bitar där men inte vatten (som ju borde vara mindre smärtsamt än att tugga något kan man tycka…).

Men jag får ge det ett par dagar till då. Man vill ju bara att de ska äta och dricka, de små skruttarna! Pigg är han i övrigt så han verkar inte matt heller av det, utan det är mer att han inte känner för att lapa just vatten…

OberonsMatte
3/14/18, 10:35 AM
#3

Att han tappat rösten lite beror på att han hade en slang i halsen under operationen. Kommer gå över av sig själv inom några dagar.

Åt han enbart blötmat även före operationen?

Sajtvärd Katter iFokus

Emmchen82
3/14/18, 10:39 AM
#4

Aha! Det förklarar saken, vem skulle inte vara hes om man hade haft det.

Han åt nästan enbart torrmat innan operationen men det skulle jag inte ge nu innan stygnen läkt. Har försökt blöta upp torrmaten i vatten men det tittade han mest på mig med ett "och vad är DET HÄR DÅ?" och gick iväg. Däremot hade jag inte ställt undan burken jag har torrmaten i och den gick han direkt fram och petade på som att han ville ha. Så matlust verkar han ändå ha, det är bara vattnet han inte är pepp på.

OberonsMatte
3/14/18, 10:59 AM
#5

#4  Blötmat består av drygt 80% vatten, så att han dricker mindre nu än när han åt torrfoder är också helt naturligt.

Sajtvärd Katter iFokus

Emmchen82
3/18/18, 9:10 AM
#6

Några dagar senare och nu jamar han för fullt igen, så det var nog precis som ni sa. Lillkatten har också börjat äta massa blötmat vilket han aldrig gjort förr. Det är lite en gåta för mig, om han haft ont i tänderna förr varför välja torrfoder då och nu först blötmat? 🤔 Men glad är jag att han äter mycket! Stackarn måste operera FORLen en gång till så det är ju bra med energi inför det…

Annons:
Uppkatten
3/18/18, 12:17 PM
#7

Min ena katt valde också att hellre äta torrfoder när hon fick problem med FORL/TR.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
3/18/18, 1:16 PM
#8

Jag undrar om det inte är så att smetig blötmat "kommer åt" tänderna mycket mer än torrfoder. Torrfoderprickarna kan de ju bara lapa in och svälja… De behöver ju inte tuggas på.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
3/18/18, 3:01 PM
#9

#6 En del katter med tandproblem verkar även extra benägna att tugga och gnaga på saker, så det är inte alltid de undviker det bara för att det gör ont.

Sajtvärd Katter iFokus

Emmchen82
3/18/18, 7:57 PM
#10

Intressant. Han har knaprat på dem så bitit i dem har han ju. Ingen är gladare än jag om han väljer och vill äta mer varierat nu dock, lillskrutten.

Upp till toppen
Annons: