Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2161 ggr
vendelay
2018-03-13 22:41

Avliva skygga katter utan ägarens samtycke?

Fick idag höra att veterinärer kan avliva friska men skygga katter utan ägarens samtycke. De kan göra ett djurskyddsärende av det och då påstå typ att ägaren inte kan avgöra att katten mår bra. Det är något de flesta No Kill-katthem har erfarenhet av, som jag förstår det, men jag trodde inte att det kunde hända enskilda privatpersoner. Någon som vet något? Kan en veterinär lagligt avliva en "för" skygg katt utan ägarens samtycke?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Uppkatten
2018-03-13 22:58
#1

Ja, som jag förstått det så kan det ske. Skrämmande, eftersom många katter kan bli väldigt stressade och rädda hos veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2018-03-13 23:00
#2

Har man försiktiga katter så är det förmodligen bra att ha foton/filmer där man  kan visa att katten lever ett gott katt-liv där hemma. Där katten t ex sover utsträckt, leker, bilder/filmer där man interagerar med katten o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
2018-03-13 23:14
#3

#2 Bra tips! Tror du att det räcker? Jag har aldrig varit med om att någon veterinär velat avliva mina katter men jag blir ju orolig. Vår hona är skyggast, just nu ligger hon utsträckt bredvid mig och nuddar jag magen på henne blir hon ännu längre. Hur gosig som helst, men hos veterinären är hon aggressiv och livrädd. Har många bilder och videos på hur fin hon är med oss. Skulle någon veterinär försöka avliva henne vet jag inte vad jag skulle göra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
2018-03-13 23:37
#4

Jag vet att jag någon gång läste om ett länsstyrelseärende där det påstods att katten fick fortsätta leva därför att man kunde visa upp bilder/filmer som visade att katten var klappbar. Men jag vet inget ytterligare om det, eller om det ens är sant. Men jag tror definitivt att det är bra att kunna visa hur katten fungerar där hemma, och att den har ett gott liv till vardags.

Jag tror också att det ibland kan vara klokt att inte beskriva katten som "skygg", utan att använda ord som blyg, rädd, osäker, försiktig o s v istället. Man kan också betona att det är en katt som inte är van vid att hanteras av andra än matte/husse. "Skygga katter" är dessvärre något som är väldigt "laddat" i en del kretsar, och omgärdat av många myter/fördomar.

Jag tror tack och lov att det är ovanligt att katter avlivas på det här sättet, MEN jag ser en risk i det, eftersom det kan få folk att dra sig för att gå med sin rädda/blyga/försiktiga katt till veterinären. Och då får vi verkligen ett djurskyddsproblem….

Och som sagt - även riktiga gosegrisar kan bli arga och rädda hos veterinären…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
2018-03-14 01:02
#5

Ja, såklart måste folk gå till veterinären! Det finns alltid veterinärer som är tydliga med att de inte avlivar friska katter (i Stockholm finns bland andra Therese Höjer och Eva Molin som jag personligen VET aldrig skulle göra det), och jag kan inte heller tänka mig att det är speciellt vanligt. Jag ville bara få höra om någon visste något mer, för jag blev så orolig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
2018-03-14 06:32
#6

När det gäller definitionen av "skygg katt" så har jag en bekant som brukar säga att "så länge som katten går att fånga på foto så är det inte en skygg katt". Jag tycker det ligger något i det. 🙂Ser ofta hur folk beskriver katter som skygga trots att katten bara är lite blyg eller försiktig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
vendelay
2018-03-14 08:53
#7

#6 Mja, det håller väl inte Länsstyrelsen med om :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[[eskils_]]
2018-03-14 10:30
#8

Fattar inte hur det skulle fungera, konstig frågeställning. En veterinär kan väl inte bara avliva en katt som ägaren kommer med, utan ägarens samtycke!!??

Skulle det ske när katten var nersövd i ett annat rum eller vad? Det kan ju inte göras mitt framför ögonen på ägaren?! Skulle någon veterinär försöka med det på någon av mina katter skulle jag förmodligen strypa vederbörande. 😈

Uppkatten
2018-03-14 16:32
#9

#7 Nej, det gör de helt säkert inte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2018-03-14 16:36
#10

#8 Vad jag förstår så måste veterinären i så fall vända sig till Lst/länsveterinären så att det blir ett akut djurskyddsärende av det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2018-03-14 16:39
#11

#10 Och under den tiden hinner väl ägaren plocka med sig katten och åka därifrån, förhoppningsvis.

Lena
2018-03-14 16:44
#12

Det kan hända om en katt är sjuk och på grund av skygghet inte går att behandla och därmed anses lida.  Alltså att den behandling som krävs inte går att genomföra på grund av kattens skygghet.   När veterinärer anmäler till Länsstyrelsen brukar det bero på att veterinären bedömt kattens tillstånd som sådant att den behöver avlivas och ägaren vägrar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

OberonsMatte
2018-03-14 16:50
#13

#12 Det låter rimligt. Ibland är det bara utvalda delar av ett ärende som sprids och det får man se upp med.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Lena
2018-03-14 17:16
#14

#13 Ja det är ganska ofta på det viset att man bara får höra fragment över vad som förekommit. Om man sedan läser handlingarna kommer det i en annan dager.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
2018-03-14 17:22
#15

Stämmer säkert som du skriver, Lena. Men i #0 står det så här:

"Fick idag höra att veterinärer kan avliva friska men skygga katter utan ägarens samtycke."

Och det låter ju horribelt!

OberonsMatte
2018-03-14 17:35
#16

#15 Men då vill man ju veta mer om var det påståendet kommer ifrån. Hört från vem t.ex., och i vilket sammanhang? Veterinärer kan förmodligen rent praktiskt avliva alla patienter som kommer in, men det innebär inte att de har laglig rätt att göra det.

Sajtvärd Katter iFokus

Maleficum
2018-03-14 18:19
#17

Skicka länken till min veterinär och fick detta svaret:

"Helt klart twistad sanning. Ja vi får avliva djur av djurskyddsskäl men även då inte "självmant" utan efter beslut från länsstyrelsen. Brukar räcka med att man ringer dem och berättar. Får man inte tag i dem så kan man i nödfall avliva ändå och få ett beslut i efterhand men mer riskfyllt (även om länsstyrelsen oftast går på veterinärens linje. Varför skulle man hitta på att djuret var så dåligt liksom?). Noggrann journal och gärna foton på djuret gäller.

Ovanstående har inget att göra med om katten är skygg eller inte i sig men kanske högre risk att en skyggs katts vård blir eftersatt om man inte får komma åt den? "

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

OberonsMatte
2018-03-14 18:43
#18

#17 Tack! Jätteviktigt att folk inte får för sig att veterinärer är "onda" och att de avlivar katter utan ägarens samtycke hursomhelst!

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
2018-03-14 21:08
#19

Jag hoppas att ingen här tror att jag anser att alla veterinärer är onda eller att jag anser att en inte borde gå till veterinären, för så är det ju absolut inte!

Jättebra att ni alla hjälper mig att klargöra vad som gäller ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Rafflan
2018-03-15 04:49
#20

En veterinär kan inte avliva en frisk katt som har en ägare, spelar ingen roll om katten är aggressiv eller skygg.

Veterinären kan avliva en omärkt katt som beter sig förvildat.
Veterinären kan även begära tillstånd att avliva en förvildad katt som har en ägare, om katten är sjuk men är för aggressiv/skygg för att kunna ge vård/behandla, och lider om den inte får vård/behandling. Då faller det under djurskyddslagen att djuren inte ska behöva lida. 

Om katten är så skygg att ägaren inte kan komma nära eller hantera katten tror jag länstyrelen kan omhänderta och begära avlivning av katten, då dem anser att ägaren inte kan garantera kattens hälsa, men det borde vara väldigt ovanligt att det görs.

Annons:
[JollyDolly]
2018-03-15 08:10
#21

När man hör såna här rykten är det aldrig fel att titta på vad lagen säger. Läs Djurskyddslagen 9:e paragrafen. #7: Länsstyelsen måste följa lagen. De fall jag har varit med om ”beordrad” avlivning på jobbet är fall med s k djursamlare. En del hundar/katter har då varit i så dåligt skick fysisk och psykiskt att det inte har gått att placera ut dem. Andra har kunnat räddas. Jag tycker att vi ska vara glada att Länsstyrelsen finns och att vi har en relativt bra Djurskyddslag i Sverige. Det är i alla fall min åsikt.

Upp till toppen
Annons: