Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1429 ggr
MonicaLagerquist
3/10/18, 9:13 AM

Är din katt överviktig?

Övervikten hos katter ökar.Med det följer en massa trista sjukdomar.

Hur står det till med din katts vikt?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
kattöga
3/10/18, 9:25 AM
#1

Ingen övervikt hos någon av våra katter! 

  • Ena ynglingen har korta ben (jämfört med de andra katterna) och "stabbig " benstomme, så kan uppfattas som att han är överviktig, men det är han inte. Jag kallar honom för "katternas italienare".

  • Den andra ynglingen kallar jag för "balettdansören", för han har långa ben och är smärt och smidig och går som en stolt balettdansör.

  • Gammelkatten har lite hängbuk (vätskedepån - som ju många tror beror på övervikt), men är smärt och stark.

Huskatter allihop.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
3/10/18, 9:37 AM
#2

Vi hade en katt som säkert skulle ha räknats som överviktig om det fanns BMI för katter eftersom hon var tung som bara den.

Men på henne var det bara muskler och hon byggde muskler superlätt, på sommaren (då hon jagade mer och därför gick upp i vikt) blev hon ett monster.

Men jag tror inte att nån av våra (fd) katter varit överviktig men då har ju alla varit utekatter också så dom fick ju lätt den motion som dom behövde

l'm back

Kirnzy
3/10/18, 9:37 AM
#3

Den ena katten har varit lite överviktig (men inte mycket alls), men nu har han kommit ner i en utmärkt vikt-men hängbuken finns där så han ser inte "perfekt byggd" ut. Den andra katten har en väldigt bra form, smal och smidig.

Scorpio97
3/10/18, 1:31 PM
#4

Nej, alla våra tre är väldigt slanka och fina. Dom har alltid varit enkla att hålla på en bra vikt :)


//Jessie

jollycox
3/10/18, 1:31 PM
#5

Ingen av våra tre katter är överviktiga. Den äldsta har varit det, ca 1 kg övervikt men nu är han i "normalvikt"(gillar inte att använda normalvikt för det innebär att det är onormalt att vara tjock). Han har endel lös hud som hänger så det ser ut som att han har ganska stor hängmage men det är bara skinn, och lite tigermage förstås.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[nevamisse]
3/10/18, 1:44 PM
#6

Våra två är inte överviktiga.

Annons:
Spectabile
3/10/18, 1:50 PM
#7

Ingen av våra katter har varit överviktiga, inte heller de hundar vi haft genom årens lopp.

micki78
3/10/18, 6:30 PM
#8

Jag har en katt som väger lite för mycket, han är otroligt mat glad och går gärna i alla skålar, han är nästan besatt av mat och det är ett problem. Mina föräldrar som har honom då och då gör det inte bättre för honom precis. Dom tycker han är jätte fin i kroppen men han har valkar och väger rätt mycket, orkar knappt bära honom i transportväskan. Det ska bli hårdare tag nu. Jag märker ju att han leker inte lika mycket längre, och när han leker så blir det inte så länge som förr.

Linnea777
3/10/18, 7:52 PM
#9

Min Nisse har lite extra hull nu på vintern men blir av med det när han börjar röra på sig mera (han hatar vintern och sover i princip hela vintern haha). Han är annars ganska "kraftig" i kroppen och ganska stor och han väger ungefär 6 kg. Våran hona är på tok för tjock och håller på att "bantas". Hon är väldigt oaktiv även om hon är en utekatt och lägger väldigt lätt på sig särkilt nu på vintern. Hon är väldigt stor i kroppen och väger kanske 6 kg hon med.

Soffihorse
3/10/18, 11:02 PM
#10

Vår ena katt är lite rund om magen men hon har också haft många kullar med ungar så tror det lämnat kvar från det😃

Honestyisdead
3/11/18, 4:35 PM
#11

Min katt är smal.

MonicaLagerquist
3/11/18, 5:46 PM
#12

Ingen av mina katter är överviktiga, Smalasr är den sjuåriga kastraten.

Stolt ägare till fem La permer

Rafflan
3/12/18, 7:11 PM
#13

2 tjocka och 1 smal, pga sjukdom får mina special foder vilket gör att det är lite klurigt med vikten tyvärr :/

Annons:
Siggebus
3/12/18, 7:40 PM
#14

Nej Milton är lagom slank - man kan bara precis känna revbenen. Hängbuk (typ skinnpåse) har han dock men det är inte fetma 🙂

Jennifer-157
3/14/18, 9:53 AM
#15

Våran katt ser inte överviktig ut, men på senaste tiden väger hon sjukt mycket. Vi bär nästan aldrig katten för att hon inte tycker om det, men för någon dag sedan bärde jag upp henne och jag fick en chock. Min mamma bärde upp henne igår och hon sa "Gud vad du väger mycket". För någon månad sedan vägde hon inte alls mycket, men nu väger hon säkert 2kg mer. Hon får lika mycket blötmat nu som innan, men har märkt att hon äter mycket torrfoder, vilket hon inte tyckt om innan. Innan fyllde vi nästan aldrig på med torrfoder, men nu måste vi fylla på varannan dag. Kanske dags att ta bort torrfoder?

MonicaLagerquist
3/14/18, 9:55 AM
#16

#15

Ja det är nog dags för att plocka bort torrfodret.

Stolt ägare till fem La permer

Jennifer-157
3/14/18, 9:57 AM
#17

Jag kan tilllägga att våran katt bara ligger i trappan och sover under vinterhalvåret, därför går hon upp i vikt. När det blir plusgrader så springer hon ute och kommer bara in för mat. Vi ser nästan aldrig katten på sommaren, så då går hon ner i vikt.

[Tuulikki]
3/16/18, 11:03 AM
#18

Nej, hon är slank och nätt

[Devya]
3/16/18, 11:11 AM
#19

Jag var orolig för att min katt skulle varit lite för tung och frågade min veterinär. Hon väger nämligen ungefär 3,6kg och känns ganska tung. Min veterinär tyckte det var liiite över men att jag skulle inte försöka få henne att gå ner i vikt.

Min kisse är väldigt matglad så jag är noga med att inte ge för mycket. Hon är dock ganska aktiv och har en jättebra kondis. :) Jag kan leka med henne i evigheter utan att hon blir totalt utmattad. Först efter någon timme av att hon har rusat fram och tillbaka kan hon bli lite andfådd, alltså att hon andas snabbare, men inte så pass att tungan hänger ute som jag har sett vissa katter har en tendens att göra då de ha lekt för mycket.

Upp till toppen
Annons: