Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1370 ggr
Jessicahagstrom94
3/9/18, 11:55 AM

Mathjälp

Jag brukar inte behöva mathjälp när det gäller katter. Jag söker era tips på mat som är bra mot foderintollerans. Jag misstänker att kyckling är boven för nu äter han redan spannmålsfritt och fiskfritt. Jag är inte ens säker på att han är allergisk mot något i fodret men jag tänkte prova för det skadar ju inte. Han rycker päls på höfterna, sidan och ryggen, det finns inga sår eller irritationer i huden. Han har inte ont i någon kroppsdel. Finns inga fel på blodproverna. Antingen beror ryckandet på trist beteende eller foderintollerans, gissar vet. Men han har varit till veterinären 5 gånger på ungefär två månader så vi slipper gärna att stressa honom med det igen. Det ska vara fritt från socker, fisk, spannmål, kyckling och salt. Viktigt!

Annons:
MonicaLagerquist
3/9/18, 11:57 AM
#1

Enklast är ju att ge honom hemgjord BASR då har du ju full koll på vad han får i sig.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
3/9/18, 12:12 PM
#2

Har han haft magproblem eller hudirritationer tidigare  eller har ryckningarna varit enda symtom?

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
3/9/18, 4:52 PM
#3

Klart barf vore bäst men jag har ingen koll på detta, hur man gör. Då lär jag läsa på ordentligt. Finns ingen energi att stå och fixa sån kattmat heller, särskilt inte mitt i natten. Nu handlar det ju inte om det utan det handlar om mat men ja, ryckningar är enda grejen.

Jessicahagstrom94
3/9/18, 4:52 PM
#4

Klart barf vore bäst men jag har ingen koll på detta, hur man gör. Då lär jag läsa på ordentligt. Finns ingen energi att stå och fixa sån kattmat heller, särskilt inte mitt i natten. Nu handlar det ju inte om det utan det handlar om mat men ja, ryckningar är enda grejen.

annzoo
3/9/18, 8:31 PM
#5

Testa ett foder med ett köttslag katten tidigare inte ätit tex älg, vildsvin, älg osv och börja därifrån men kom ihåg att de kan ta tid innan symtomerna försvinner.

Dimocarpus
3/9/18, 9:00 PM
#6

Det är betydligt kostsamt med https://vetzoo.se/katt/kattfoder?gclid=CjwKCAiA_ojVBRAlEiwAOLRxIz2Q33qFPgUMc627ocqlZT0OMLTznoMhn7PEj2kI0_2Ffd4Ak4k3CxoCvnUQAvD_BwE#tillverkare=ziwipeak&kategori=katt&kategori=kattfoder.74 än barf. Läser man på och förbereder en sats i taget är det inga problem. Sen har MUSH vaisto cat (färdiga barfköttbullar) med fläsk och nöt (vit påse) som du kan ge.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Dimocarpus
3/9/18, 9:02 PM
#7

Vi kommer undan med t.ex. runt 170kr per katt just nu med barf. Med Ziwipeak så tror jag det blir betydligt mer men det är bra kvalitet på deras mat. Annars är det också billigt med MUSH vaisto cat. Lycka till!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Jessicahagstrom94
3/9/18, 9:49 PM
#8

Jag vågar inte ge mig in på barf. Det ska man ju vara otroligt påläst om.

Jessicahagstrom94
3/9/18, 9:50 PM
#9

Mush vet jag - törs inte ge för mycket då han blev förstoppad av det förr. Carny har ju nåt utan allt jag vill undvika? Ska titta närmre på det. Han är så himla kräsen..

Dimocarpus
3/9/18, 10:26 PM
#10

Det mesta innehåller kyckling, även om det står ”biff” smak. Så kolla innehållsförteckning noga. Det finns barf dietist som gör schemat åt dig. Matilda Eriksson som har t.ex. tagit fram MUSH gör det. MUSH vaisto cat vita påsen innehåller minst ben och förhoppningsvis blir inte din katt förstoppad av det. Gula har mest ben (kalcium) men det är för att kattungar behöver det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
3/11/18, 6:44 PM
#11

Jag har haft en fiderallergisk katt, han reagerade på fisk och kyckling visste jag. Honom började jag barfa för att komma åt problemet. Det man gör är att välja ett köttslag som katten inte ätit förut och så får den bara det i 8 veckor. Det är viktigt att katten inte äter något annat under den tiden. Lamm valde jag då det var enkelt att få tag i både hjärta och lever i det. När det gått 8 veckor ger du ett annat köttslag och ser om den tål det och sen kan du sakta prova andra köttslag och komma fram till vad den tål och inte tål. Det är inte jättesvårt att lära sig. Gå med i barf i fokus så finne där många som gärna hjälper till. Där kan du hitta gamla trådar med allergiska katter med som kan ge tips. Finns tips på matschema där med. Jag kan mala ett grundrecept till dig om du vill.

Upp till toppen
Annons: