Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1223 ggr
OberonsMatte
3/3/18, 4:15 PM

Tänk om ägaren också brytt sig..

Det sitter en svart katt på Kattstallet i Stockholm. Han har hamnat där efter den stora räddningsaktion som drogs igång efter att någon uppmärksammat att den stackars katten i isande kyla blivit sittande högt i ett träd i Älvsjö utan att kunna ta sig ner.

Särskilt en person offrade en stor del av sin fritid genom att kontakta alla möjliga instanser, både  brandkår, djurambulans och djursjukhus. En kranbil kom ut, två olika arborister anlitades och när katten väl tagits ner med arboristens hjälp skjutsades den medtagna katten till djursjukhus för undersökning och dropp för att sedan tas emot av Kattstallet som är ett katthem här i Stockholm.

En insamling skrapade snart ihop de tusenlappar som behövdes för arboristens ersättning, medan övrigas insatser var helt ideella. Så många människor som oroat sig och lagt ner både tid och engagemang för denna lilla katt och när de väl lyckas få ner honom visar det sig att han inte ens är id-märkt!

Så därför sitter han där nu och man kan bara undra hur länge det dröjer innan ägaren själv börjar tänka på sin katt…

Hade katten varit id-märkt och ägarregistrerad hade han varit hemma i sin egen trygga miljö samma kväll han togs ner!

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
MonicaLagerquist
3/3/18, 4:20 PM
#1

Det är sorgligt hur vissa kattägare är mot sina katter.

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
3/3/18, 4:26 PM
#2

#0 Ja, tänk om vissa kunde börja ta ansvar för sina katter, så bra det vore!

Känner du någon vid Långsjön i Älvsjö söder om Stockholm som förlorat sin svarta hankatt så kan det vara denna.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/jimmy-raddade-katt-efter-ett-dygn-i-tradet/reprca!KZNfgzmv0Ag3EnKtmuk8Jg/

OberonsMatte
3/3/18, 4:33 PM
#3

#2 Ja, det är otroligt frustrerande hur slappt en del tar på sitt ägaransvar. Den här katten har nu varit hemifrån i flera dygn och var förmodligen inte särskilt långt hemifrån när han hittades där i trädet och ändå verkar ingen ens sakna katten ännu. Det är en välmående katt till utseendet, så hemlös har han knappast varit.

Sajtvärd Katter iFokus

Siggebus
3/4/18, 12:09 PM
#4

Jag kan inte låta bli tanken att vissa verkligen inte VILL id-märka!!??
För då hade ju väääldigt många helt plötsligt varit tvungna att ta ansvar och BETALA för sina skadade och sjuka katter när de hamnar hos veterinär eller katthem etc. Frågan jag ställer mig är också hur många som inte heller försäkrar sin katt och kanske inte heller då skulle ha råd med vården av en skadad katt.
Pessimist? Ja, absolut i detta fall 😐

OberonsMatte
3/11/18, 8:31 PM
#5

Igår återförenades katten Spencer äntligen med sin ägare!

Enligt Kattstallet kommer ägaren se till att  id-märka Spencer "omedelbums"! 👍

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
3/11/18, 8:45 PM
#6

Alltid något gott som kommer ut av det här.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Rafflan
3/12/18, 7:13 PM
#7

Lag på märkning av alla katter borde verkligen finnas 2018 :/

MonicaLagerquist
3/12/18, 7:15 PM
#8

Lag på märkning och lag på att katterna ska registreras.

Stolt ägare till fem La permer

Rafflan
3/12/18, 7:15 PM
#9

#7 ja om dem inte registreras är det ju ingen idee att märka dem :/

MonicaLagerquist
3/12/18, 7:16 PM
#10

#9 Tyvärr så är det många märkta katter som inte är registrerade.

Stolt ägare till fem La permer

Siggebus
3/12/18, 7:38 PM
#11

#9, 10
Absolut. Men jag fattar inte varför man lägger ner en del slantar på att id-märka men sedan inte registrera märkningen. Kan det vara så att många tror att det går automatiskt?
Min veterinär sa ingenting men skickade med papper att skicka in - det kan man ju missa om de inte säger något.
Och de papperna var bara för registrering hos Sverak (tror jag) - egentligen bör man ju registrera  i BÅDE Sverak och Kennelklubben! För om katten kommer bort och någon kollar i bara det ena registret så kanske de inte hittar ägaren om katten är registrerad i det ANDRA.

OberonsMatte
3/13/18, 1:01 AM
#12

#11 Jag kan tänka mig 3 anledningar till att id-märkta katter inte finns i något kattägarregister.

1. Ägaren tror att ägarregistrering sker automatiskt och att veterinären fixar det.

2. Säljaren id-märker katten före försäljning, men köparen struntar i eller glömmer bort att skicka in blanketten för registrering.

3. Ägaren skickar in blanketten till SKKs register, men glömmer bort  eller missar inbetalningskortet när bekräftelsen sedan kommer i brevlådan.

Sajtvärd Katter iFokus

Siggebus
3/13/18, 9:36 AM
#13

#12
Ja det måste finnas  en anledning  - annars gör man ju inte sig besväret att id-märka.

Annons:
Upp till toppen
Annons: