Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2051 ggr
OberonsMatte
3/3/18, 3:21 PM

Vem köpte du katt av?

När man skaffar katt innebär det oftast att man köper katten, dvs att man betalar någon för att bli kattens nya ägare. Det kan vara en registrerad raskattuppfödare, ett katthem/ katthjälpsförening, en tidigare ägare eller en huskattuppfödare.

Vilken av dessa kategorier fick dina pengar? Skulle du göra samma val igen och var  det ens ett medvetet val från din sida eller bara en slump?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
MonicaLagerquist
3/3/18, 3:29 PM
#1

Självklart en registerad kattuppfödare.

Skulle göra samma val idag om jag skulle köpa ny katt.

Stolt ägare till fem La permer

Belimas
3/3/18, 3:34 PM
#2

Katthem, det var ett medvetet val även om det inte var planerat just då utan först kanske ett par månader senare men hittar man katten med stort K så får de andra planerna läggas på is.

Luna är den perfekta katten och jag kunde inte ha fått en bättre men nästa kommer komma från en seriös raskattsuppfödare då det är en specifik ras som kommer bli min nästa katt.

kattöga
3/3/18, 3:54 PM
#3

Jag har och har haft flera katter men jag har aldrig köpt någon katt.

Det enda medvetna valet har varit att ta hand om dem, eftersom alla, utom två, själva har kommit till mig. De två andra har jag fått "ärva" av min gamla mor som är sjuklig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tiger tok
3/3/18, 3:59 PM
#4

Två av katterna flyttade bara in, och ägaren tyckte att vi lika gärna kunde ta över dem. Den yngsta katten fick vi.

Scorpio97
3/3/18, 5:13 PM
#5

Inte köpt någon av dom. Vi fick dom två äldsta från min faster och dom två yngsta från min pappa (som fick en "ohappa-kull" när han släppte ut sin okastrerade honkatt). Dom två yngsta är väl sju år eller så nu så det var ett tag sedan. 

Jag skulle inte göra om samma sak idag, men det inte var mitt val då heller. När jag skaffar katt kommer det bli från en seriös raskattsuppfödare. För det är vad jag vill stödja och jag vill veta att jag har gjort det jag kunnat för att få en frisk katt. Sjukdom och liknande är nämligen något jag har oroat mig för många gånger med våra nuvarande katter. Vilket är anledningen till att jag hellre väljer uppfödare än katthem, annars skulle jag inte ha några problem med att köpa från katthem heller.


//Jessie

[nevamisse]
3/3/18, 5:45 PM
#6

Registrerad uppfödare, båda katterna kommer från samma uppfödare.

Kommer absolut köpa nästa katt på samma sätt.

Annons:
Belzebubble
3/3/18, 5:52 PM
#7

Huskattuppfödare. Vi hade precis fått ett nej på en katthemskatt vi fastnade för när vi såg någon annonsera ut kattungar via Facebook. Vi hade ju redan förberett allt så det var bara att hämta kissen några veckor senare. Nästa kisse hoppas jag kommer från ett katthem.

Uppkatten
3/3/18, 5:57 PM
#8

Självklart från ett katthem. Skulle göra samma val i dag. Det finns 100 000 - 150 000 hemlösa katter där ute som behöver någonstans att bo…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
3/3/18, 6:20 PM
#9

Stockholms Katthem och om jag (vilket jag hoppas) kommer betala för fler katter i framtiden kommer även de komma från seriösa katthem (som kastrerar).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Siggebus
3/3/18, 6:49 PM
#10

Köpte min gosse av ett par som hade räddat en katthona och de visste från början inte att hon var dräktig. Hon var väldigt ung och fick bara två kattungar.
Ja det var medvetet val och ingen slump att jag skaffade katt och jag ville gärna hjälpa till att ge en oönskad kattunge ett bra hem.
Skulle absolut göra om det.

stiige
3/3/18, 7:26 PM
#11

Köpte min ena katt från en bekant, den andra från en oseriös människa som helt enkelt var för slarvig för att ha sin honkatt kastrerad. Eller båda var väl slarviga, men den bekanta tog i alla fall kattungarna på allvar. Den andra får kull efter kull och försökte skicka iväg kattungen när den var 8 veckor ( köpte kattungen mycket för att jag tyckte synd om honom.. sjukt korkat). Skulle jag ha fått göra om det skulle jag ALDRIG ha köpt från någon av dem, ångrar inte mina katter, älskar och tar hand om dem på bästa sätt. Men skulle aldrig stödja den sortens avel i nuläget. Då visste jag inte bättre tyvärr.

Magrat
3/3/18, 7:35 PM
#12

Mina kommer från Katthem och det känns som ett bra val. Å andra sidan skulle jag välja ett annat katthem i framtiden (Djurens vänner kommer mina killar ifrån). Nästa katt lär komma från katthem eller en reggad uppfödare.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[[eskils_]]
3/3/18, 8:35 PM
#13

Mina katter är köpta från ett katthem, det var ett medvetet val och jag skulle absolut göra om det igen. ❤️ Känns bra att kunna hjälpa till lite på ett hörn.

Annons:
Dimocarpus
3/4/18, 12:08 AM
#14

Medvetet val av registrerade uppfödare av två olika raskatter, varvad en av uppfödarna är veterinär. Superfina individer som kom från kärleksfulla hem från födseln. Jag hjälper katthem regelbundet och har insyn i verksamheten och haft koll på en hemlös katt som jag fastnat för. Han satt över tre månader i karantän för att bli av med diverse ohyra. När han var totalt fri och frisk då fick han flytta in till oss. Han är superfin och är en härlig huskatt. En superlyckligt kattägd människa är jag!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Honestyisdead
3/4/18, 1:55 AM
#15

Skkregistrerad uppfödare

Nettis!
3/4/18, 6:34 AM
#16

Mina 3 katter är köpta av registrerade raskattuppfödare.

jollycox
3/4/18, 8:17 AM
#17

Min äldsta katt kom från en huskattuppfödare, jag var 12 och visste inte så mycket om raskatter och uppfödning, ringde på första annonsen typ. Andra katten var det min syster som köpte till mig, han kom från en tidigare ägare fast han bara var 13 veckor(sa dom). Yngsta katten kommer från registrerad raskattuppfödare.
Idag skulle jag välja katthem eller registrerad raskattuppfödare.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Kajsas matte
3/4/18, 8:55 AM
#18

Jag har gjort alla sorter. Importerat ifrån England (raskatter),köpt raskatter här, tagit katter från Djurens vänner,samt "köpt genom bekanta". De sistnämnda har jag gett den traditionella summan (något X 5), alltså en summa för varje tass och en för svansen. T.ex 5kr X 5=25kr. Det är ju en gammal symbolik att man skall betala något för katten. Vilket som så kan man ha tur eller otur!

[Sandi92]
3/4/18, 11:32 AM
#19

Köpte båda mina från katthem. Skulle gjort samma om jag skulle skaffat fler katter, eller möjligtvis från registrerad raskattuppfödare. Vill inte stödja någon annan typ av avel, så det är uteslutet för mig.

Jessicahagstrom94
3/4/18, 4:00 PM
#20

Lucifer är från SE*senshis uppfödning & han är underbar så skulle definitivt rekommendera henne eller köpa katt där igen. Kozmoz är från S*Yzings uppfödning och det är samma där, supertrevlig katt. Skulle lätt köpa katt av henne igen. Laban & Oskar är adopterad ifrån Gefle katthem. Jag jobbar där så det är klart jag kommer adoptera fler när plats finns.

Annons:
oh-la
3/4/18, 10:01 PM
#21

Två från registrerade uppfödare (birmor). Den lille hittades i en rondell här i krokarna och fick flytta in efyer mågra vändor. Honom betalade vi inget för. Skulle det bli fler katter kommer det bli raskatter från reggade uppfödare.

[Tuulikki]
3/5/18, 12:46 AM
#22

Jag var jourhem åt min katt men valde snabbt att adoptera henne. Från lokala djurskyddet.

Nästa katt blir också från katthem eller liknande, för mig är det självklart.

Dimocarpus
3/5/18, 8:43 AM
#23

Tillägg: skulle göra likadant. Alltså, lång research av seriösa registrerade uppfödare innan köp och adoptera katt från katthem. Ifall det kommer någon hemlös katt till mig vilket har hittills aldrig hänt så får jag fatta beslut där och då. Med den lilla bostaden jag bor i just nu så får vi inte plats med fler katter. I framtiden for sure.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

tlover
3/5/18, 9:33 AM
#24

Aldrig köpt någon katt, två fick vi av min syster för att hon flyttade till en så liten lägenhet att det blev olämpligt för katt och dessa katter brukade ändå bo på somrarna på vår gård den sista efterfrågade jag på facebook om en äldre katt som behövde nytt hem (vi hade planerat att betala för honom men förra ägaren ville inte ha pengar). Tyvärr visade det sig att min man var superallegisk för den katten så förra ägaren fick ta tillbaka honom (vi frågade och det funkade).

Skulle jag köpa en till katt så skulle även det vara en omplaceringskatt, helst redan kastrerad då jag inte har något intresse för kattavel. Förmodligen inte från katthem däremot, till största delen för att det inte finns några i närheten det är mer jourhem och liknande härikring (förvildade katter och liknande finns ju inte här, förmodligen för att dom fryser ihjäl första vintern, dessutom är det färre som bor här så jag gissar att det inte är lika stort behov av katthem).

l'm back

NatasjaHemby
3/5/18, 6:08 PM
#25

Mina huskatter kommer från en förening för hemlösa katter (ej katthem). Jag var stödhem under några år och valde att köpa två av mina stödhemskatter. Skulle gärna göra på samma sätt om jag vill ha huskatt igen i framtiden. Gillar att vara stödhem först och känna att man matchar med katten och att den går ihop med ens andra katter. Tycker bara det är svårt att hitta en förening/katthem vars åsikter stämmer överens med mina till hundra procent.

Mina raskatter kommer från registrerade uppfödare och det är självklart för mig att även kommande katter är från seriösa uppfödare. Nästa inköpta katt blir eventuellt en import men innan dess kommer jag förhoppningsvis att behålla en unge från egen uppfödning.

SE*Simbelmynes

mjlee
3/5/18, 6:16 PM
#26

Första katten när jag var barn var en typisk annons i lokaltidningen. Sedan var det en raskatt (burma) från en uppfödare. Efter det en sk korsning som det påstods var hälften perser. Tveksamt även om han var långhårig och hade relativt kort nos - det här var på 1990-talet i Kenya så perser såg iofs helt annorlunda ut än idag. 

Nu har jag katternas katt, min själsfrände ❤️lustigt nog hade jag tänkt köpa katt i många år men det blev aldrig av. Sedan såg jag av en ren slump en omplacering, brun burma dam. Hon hade blivit omplacerad från uppfödaren men hatar barn och andra katter och därför behövde hennes nya ägare omplacera i sin tur. Hon var så rätt för mig som det kan vara, en brun burma som vill vara ensamkatt. Jag kastade mig på luren, det visade sig att hennes ägare bodde nära mig, och nu är hon min, bara min.

powerade
3/5/18, 9:07 PM
#27

Fick min gratis av grannen. Tjuvparning som de haft fler sådana kullar. Nu har dem kastrerat katthonan.

Men älskar min lilla katt ändå såklart. detta var 9 år sedan.

Annons:
Carrosh
3/5/18, 9:30 PM
#28

Registrerad raskattsuppfödare. Var lite av en slump då jag hade börjat söka efter katt och dåvarande svärmor kände en uppfödare. Blev 2 katter därifrån (siames & oriental), mor och dotter, och nästa köp kan definitivt bli från reggad uppfödare igen! Kan även tänka mig att ta hem en (eller två) från katthem i framtiden.

Orientalen (modern) dog tyvärr hastigt i vad vi tror var en hjärtattack/hjärtinfarkt för 3,5 år sedan. Siamesen är kvar och vi har varit katt och slav nu i 8 år.. ❤️

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

SkogsVofflan
3/6/18, 12:37 PM
#29

Min hona var en hitte katt. SKulle jag köpa en nu skulle det lätt vara ett katthem. Alla katter som jag vet som har varit köpta från katthem eller hittade på gator har alltid varit på något sätt tacksama och så himla kärleksfulla. Säger absolut inte att en katt från en uppfödare inte skulle kunna vara kärleksfull men chansen att den är det känns högre när man just "räddar" en katt. ❤️

Ciaras
3/6/18, 7:00 PM
#30

Vår första katt var en hittekatt som mamma hittade i en container. Katten hade blivit misshandlad av tidigare ägare vilket märktes då hon var livrädd för män och att ha något runt halsen. När hon senare dog hade vi inte tänkt skaffa en till men efter att ha bläddrat runt lite på blocket blev vi störtkära i en liten kattunge. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Nu har vi haft vår underbara Busan i snart 10 år <3. Skulle jag skaffa en katt (=när jag skaffar en katt) senare i livet så skulle det bli från ett katthem.

Gunki
3/11/18, 6:20 PM
#31

1:an fick vi hem  från Djurens Vänner sommaren -96. De hade då inget riktigt katthem här i stan utan hade en kattfamilj på kontoret som fick tillsyn två ggr om dan därför sökte de jourhem, så vi fick hem mamma och fyra ungar och en av ungarna blev senare vår.

 2:an kom också från Djurens Vänner på valborgsmässoafton året efter- vi hade kommit på att kattungar behövde sällskap. 

 3:an var en 5-årig omplaceringskatt en crex som vi köpte från privatperson men hon kom ursprungligen från registrerad uppfödare. (Är idag 18 år gammal). 

4:an kom halvårsgammal tillsammans med 4 syskon (?) från Emma på KKS (senare Ronneby Hittekatter).  Syskonen fick så småningom andra hem, men Simon blev kvar. (Blir 9 i vår).

[Forest]
3/11/18, 6:58 PM
#32

Bamse köpte vi från en som hade stall o fått kattungar. Kattmamman var inte hennes utan en katt utan ägare pengarna gick till kastrera henne så hon fick stanna kvar som stallkatt. Morris våran ungkatt var en vildkatt vars mamma både ute i ett uthus. Kattmat aren handlar ofta kattmat på mitt jobb så på så vis fick vi nys om honom. Han o syskon fångades in mamman är även hon kastrerad nu. Vi köpte kattmat som betalning. Morris såg vild ut men väl inne vart han som tam hundvan kelig kissande. Dessutom funka han o Bamse bra ihop så allt gott kan man ju säga :)

MonicaLagerquist
3/11/18, 9:10 PM
#33

#32 Vad bra att pengarna för kattungen användes till att kastrera honan.

Stolt ägare till fem La permer

[Forest]
3/12/18, 9:43 AM
#34

33 Håller helt med på det viset slapp katten få mer ungar och dessutom locka till sig en drös friare som skulle säkert pinka ner stallet 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: