Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 970 ggr
Magi-cat
2018-02-22 07:12

Katten som inte får vara på veterinärklinik

Från Sören Fernströms sida på FB: Skriv under!

"Det är nu februari 2018 och denna segdragna förhandling har inte fått det slut vi hoppades. På ett oanmält besök på Ringsjöns Veterinärklinik under 2016 bestämde länsstyrelsen att katten Honey inte längre fick vara kvar på kliniken. Veterinär Lucie Havelka överklagade och gick rättens gång då hon ansåg det för orimligt att Honey, som den enda katt i hela Sverige, inte fick befinna sig på en veterinärklinik.

Länsstyrelsen påstod att Honey var en smittofara. Detta trots att Lucie gång på gång har motbevisat detta påstående med stöd av vetenskapen. Att det på många andra kliniker också finns inneboende katter anser länsstyrelsen och det svenska rättsväsendet som oväsentligt.

Efter två år har Högsta Förvaltningsdomstolen bedömt att saken inte är av principiell betydelse. Konsekvensen är att Honey därmed är den enda katten i hela Sverige som inte få vara på en veterinärklinik.

Honey har i snart 4 år tagit hand om hemlösa kattungar, sjuka kattkompisar, tröstat både nervösa patienter och deras ägare på veterinärkliniken med stor kärlek och empati.

Med länsstyrelsens och Högsta Förvaltningsdomstolens beslut i februari 2018 riskerar nu Honey att förlora sitt hem och sitt jobb som assisterande sjuksköterska på kliniken.

Skriv på om du tycker att länsstyrelsens och Högsta Förvaltningsdomstolens beslut är fel och att Honey ska få stanna på Ringsjöns Veterinärklinik.

Läs mer om Honey's historia på följande länkar:

https://www.expressen.se/kvallsposten/mirakelkatten-honey-tar-hand-om-sjuka-djur/

http://mellanskane.lokaltidningen.se/2018-02-09/-Här-är-katten-som-har-heltidsjobb-på-en-veterinärklinik-528321.html

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/240216

http://fhhk.se/ovrigt/press/

http://fhhk.se/honey/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MonicaLagerquist
2018-02-22 07:27
#1

Helt galet beslut.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-02-22 07:29
#2

Men så konstigt😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
2018-02-22 07:35
#3

Vilken märklig historia! Vem äger henne undrar jag? Förlora sitt hem kan hon väl knappast göra bara för att hon inte får gå omkring på en veterinärklinik?

Det är väl ganska självklart tycker jag att det inte går att ha en katt som går från patient till patient med tanke på smittorisker. Tänker även på den stress som förmodligen de flesta katter känner om en främmande katt plötsligt dyker upp under uppvaket.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
2018-02-22 08:02
#4

#3 Jag tror Honey var hemlös före livet på kliniken.

Som det verkar har Honey gjort stor nytta på kliniken, inte stressat andra katter, utan hjälpt dem.

Om du läser uppropet så framgår det att Honey inte sprider smitta och är noga kontrollerad.

Självklart får vi utgå ifrån att veterinärer och professionell personal på kliniken kan hantera livet runt Honey så att inga olägenheter uppstår. Rent av  gör hon nytta…🐱❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Silvestris
2018-02-22 12:13
#5

Det är omöjligt att ta ställning innan man vet hur verksamheten bedrivs.

[[eskils_]]
2018-02-22 14:36
#6

#3 Det är ju välkänt från katthem att lugna trygga katter effektivt hjälper de skygga katterna att bli mer avspända och få tillit till människor. Det har tydligen fungerat bra att ha Honey där som "trygghetskisse" i flera år, synd att det nu ska förbjudas.

(Tror att veterinärkliniken ligger i samma hus som veterinären (=Matte) bor, men vet ej säkert.)

Här är namninsamlingen:

https://www.skrivunder.com/radda_honey_fran_att_bli_hemlos_igen

Annons:
Dimocarpus
2018-02-22 15:40
#7

Jag kan säga att det finns många smittor smittas på olika sätt. De flesta via saliv och avföring. Hur funkar sådan verksamhet rent praktiskt? Vissa sjukdomar smittas utan att det syns och ger symptom förrän flera år. Även om Honey är själv frisk så kan man inte veta om patienterna är 100% friska. Alla kattägare testa ej sina katter för varken parasiter eller smittsamma sjukdomar. Visst har de kunskap men det räcker med en klapp på en katt som utsöndrar oocystor från parasiter till en klapp på en annan katt för att smittan sker. Ja, man undrar såklart.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Magi-cat
2018-02-22 16:40
#8

Risken för smittor måste ju vara oändligt mycket större med alla de djurpatienter som oundvikligen besöker en veterinärklinik. Honey är en - så långt veterligt - frisk katt och han får inte vara där längre, trots lång tids trogen tjänst. 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2018-02-22 17:07
#9

Även katter som har varit hemlösa behöver en ägare och någon måste väl under alla dessa år ha tagit på sig ägaransvaret för Honey? Alltså är hon inte hemlös och riskerar inte heller att bli det bara för att hon inte får gå omkring bland patienterna på en veterinärklinik.

Att ägaren tagit med sin katt till kliniken och låtit henne umgås med patienterna där är faktiskt bara rejält oansvarigt.

Både veterinärkliniker och katthem måste ha strikta hygienregler för förhindra smitta mellan katter/patienter, så varför skulle den här katten vara ett undantag? På en veterinärklinik kan man även hitta katter som är försvagade av olika anledningar och en sådan katt kan faktiskt dö av virus som utsöndras av symtomfria bärare.

Det finns gott om katter som behöver hjälp, men Honey är inte en av dem.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
2018-02-22 17:17
#10

#9 Läs länkarna, t.ex. denna, så får du lite mer fakta att basera dina antaganden på.

Honey har varit där i fyra år och gjort stor nytta och är till glädje för många. Det vore synd om hon inte kunde få fortsätta med det (under noggrann tillsyn).

Kommer men med en katt till en veterinärklinik kan man i allra värsta fall råka illa ut hur som helst. Risken är dock säkerligen extremt mycket mindre med en frisk katt som lever på en veterinärklinik under kunnig tillsyn än vilken sjuk katt som helst som man kan råka komma i kontakt med.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2018-02-22 17:18
#11

#8 Problemet är att smittor inte alltid syns. Patienter kommer in i ett akut läge, och vem vet då vad de bär på? Det är därför patienterna hålls åtskilda från varandra och undersökningsbord spritas. Även veterinärer och djurskötare måste tänka på att tvätta sig mellan patienterna, men hur desinficerar man en katt som dessutom själv är mottaglig för många av de artspecifika smittor katter kan bära på?

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
2018-02-22 17:33
#12

#11 Jag tror den försiktigheten går ut över nyttan i det här fallet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2018-02-22 17:47
#13

#12 Men du förstår väl att artikeln är rejält vinklad. Det är omöjligt att den här katten har en magisk lugnande inverkan på alla katter!

Att artikeln inte ens nämner vem som är kattens ägare visar att journalisten älskar den romantiserade bilden av den hemlösa katten som dyker upp utmattad och med fluglarver i såren och när hon mirakulöst nog repat sig lyckas få ett jobb(!) som för att göra rätt för sig på veterinärkliniken genom någon mystisk övernaturlig förmåga som bara den här katten har… Som om elaka myndigheter tvingar ut henne i hemlösheten igen nu när hon blir av med sitt "jobb".

Gillar inte den kattsynen alls faktiskt.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Magi-cat
2018-02-22 17:52
#14

#13 Det spelar i det här fallet ingen roll vad du "gillar" eller inte. Det viktiga är vad som faktiskt händer.
Varför du blandar in prat om  "övernaturligt" förstår jag inte, det har inte med kattens öde att göra, eller med Länsstyrelsens beslut i frågan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-22 17:55
#15

Med detta tackar jag för mig i frågan, för att inte dra ut den alltför långt.

Vi lär nog inte bli överens.

🐱👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: