Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1283 ggr
hannaj350
2/18/18, 6:27 PM

Torrfoder

Får hem en kattunge om några veckor, och vill nu hitta ett bra torrfoder att ge. Tanken är att under i alla fall första året låta kattungen ha fri tillgång till torrfoder och även ge någon portion våtfoder varje dag, för att sedan fasa över helt till våtfoder och använda torrfodret i aktiveringssyfte. Våtfoder i sig har jag bra koll på, men har ingen större koll på vilka torrfoder som är bäst nu för tiden. Önskar därför lite tips!

Annons:
MonicaLagerquist
2/18/18, 6:30 PM
#1

Börja med att kolla vad katten fått hos uppfödaren.

Stolt ägare till fem La permer

hannaj350
2/18/18, 6:45 PM
#2

Det ska jag självklart göra, men vill själv ha koll på vad som är bra också!

MonicaLagerquist
2/18/18, 6:51 PM
#3

Du kan ju inte byta utan att sakta fasa in. Har uppfödaren ett bra torrfoder är det ju bättre för katten att behålla det under tiden du fasar ut torrfodret. Om nu ens uppfödaren ger torrfoder.

Stolt ägare till fem La permer

hannaj350
2/18/18, 6:57 PM
#4

Det är jag väl medveten om! Vill som sagt bara ha koll på vad som är bra och mindre bra torrfoder.

MonicaLagerquist
2/18/18, 7:13 PM
#5

Det finns inget bra torrfoder bara mindre bra.😉

Stolt ägare till fem La permer

hannaj350
2/18/18, 7:23 PM
#6

Du förstår nog vad jag menar! 🙂

Annons:
[HundochKatt]
2/18/18, 8:47 PM
#7

Givetvis så bör ju kattungen få det foder den är van vid till en början. 

Men tänk på att ju längre du väntar med att fasa ut torrfodret, desto svårare kommer det att bli. Så jag rekommenderar att du fasar ut torrfodret snarast möjligt om nu katten äter det redan. 

Finns ju egentligen inget bra med torrfoder mer än att det är bekvämt för ägaren.

hannaj350
2/19/18, 4:58 PM
#8

Självklart ska katten få det foder den är van vid till en början, har ingen intention att göra något snabbt byte. Vill ha ett torrfoder att ställa fram när jag inte är hemma, jag känner mig inte bekväm med att lämna en kattunge utan mat i flera timmar, och eftersom våtfoder blir dåligt relativt fort väljer jag att ge både torrfoder och våtfoder. Har inte haft några problem med att fasa ut torrfoder för vuxen katt tidigare, så ser ingen anledning i att fasa ut så snabbt som möjligt. Och jag kommer som sagt enbart ge våtfoder sen. 🙂 I nuläget frågar jag dock om vilka torrfoder som anses vara bäst idag och inte råd om hur jag ska utfodra katten, så skulle uppskatta om tråden i fortsättningen kan få handla om det!

molbojse
2/20/18, 6:35 PM
#9

Fortsätt ge det foder kissen får hos uppfödaren, sen skulle jag tipsa om Acana, Orijen eller Applaws. De har hög kötthalt och knappt något (om ens något alls) spannmål i. Dessa foder innehåller heller inte massa socker och annan skit de inte ska ha :) Taste of the Wild har jag hört gott om också.

Nu är jag dock lite dum med min kommentar, jag har endast kunskap om torrfoder som man kan läsa sig till, har ingen egen erfarenhet eller kunskap om fodren då vi inte ger det :p

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

hannaj350
2/21/18, 8:01 PM
#10

Tack för tips, då har jag något att gå på! 🙂

Upp till toppen
Annons: