Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 772 ggr
luddtuss
2/14/18, 12:39 PM

Kattdagmamma?

Nästa fredag hämtar vi hem vår nye lille familjemedlem, en Maine Coon kille på 13 veckor. Vi får helgen hemma i lugn och ro och sen har jag tagit en vecka semester så han ska få sällskap här hemma första tiden. Sen kommer vi vara borta på dagarna så kissen blir ensam hemma mellan ca 8-14. Förutom tisdagar då alla har lång dag i skola och på jobb. Min mamma och pappa bor väldigt nära oss och har sagt att dom mer än gärna ställer upp som dagmamma dessa dagar. Vad tror ni, skulle det funka att lämna dit katten en dag i veckan eller skulle det vara orsaka stress och oro? Skulle givetvis ha låda och så hos mamma och dom har inga andra djur hemma.

 

Annons:
Fridaaaa
2/14/18, 12:45 PM
#1

Kan inte någon av dem vara hos er halva dagen istället?
Hade inteflyttat katten fram och tillbaka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
2/14/18, 12:51 PM
#2

Håller med #1. Förutom att dessa flyttar kan orsaka stress och oro hos katten så finns stor risk att han rymmer därifrån eller under transporten dit eller tillbaka.

Rekommenderar att inte flytta honom någonstans förrän han bott in sig hos dig och blivit kastrerad.

OberonsMatte
2/14/18, 4:09 PM
#3

Det är inte lämpligt att flytta katten till ny miljö fram och tillbaka efter så kort tid. Då är det bättre att han är hemma i sitt nya revir själv den dagen eller att dina föräldrar kommer till honom en stund (om han är social och positivt inställd till nya bekantskaper).

Sajtvärd Katter iFokus

luddtuss
2/14/18, 4:27 PM
#4

Självklart ska han bo in sig här först, det skulle jag kanske uttryck klarare. Jag tänker sen, när han vet att detta är hemma och vi är hans familj. Men det kanske är dumt då med? Mamma får helt enkelt kolla till honom här hemma de långa dagarna. Tack för era tankar!

 

[Sandi92]
2/14/18, 5:16 PM
#5

Jag vet en som gör så. Han lämnar sina katter varje morgon hos sina föräldrar och sen hämtar han dem efter jobbet. I deras fall verkar det gå bra, men det är nog individuellt. Jag skulle dock tro att katterna upplever det lite stressande ändå, bara att det kanske inte märks. De är ju ändå revirbundna djur.

Belzebubble
2/14/18, 5:42 PM
#6

Jag tror det beror mycket på katten. Vår katt har följt med oss på våra resor sen han var 5 månader. Han är inte stressad, det enda han tycker är jobbigt är transporten. Och då finns det även andra katter där vi hälsar på. Så länge han får vara med oss är han nöjd. Men å andra sidan så byter han inte miljö från dag till dag, utan någon gång åker han med oss när vi ska iväg längre än han klarar av att vara hemma själv med kattvakt som kommer och matar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: