Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1904 ggr
Linnea Gustavsson
2018-02-13 20:12

LÅTA RAKAD KATT GÅ UT?

Hej! Vår utekatt var i slagsmål runt jul, och har behövt dreneras på magen. Han blev rakad där bölderna fanns, dvs nästan halva magen. Han har varit inne i snart två månader och endast fått ett litet lager päls. Jag antar att detta beror på att han inte är i behov av en tjock vinterpäls nu när han håller sig inne i värmen. Nu är det kallt ute och snö där vi bor, dock klarar vi (eller han själv för den delen😉) inte av att ha honom inne länge till. Hur hade ni gjort? Jag har isåfall tänkt mig att släppa ut honom en sväng på dagen när solen är framme och det är plusgrader, dock kan man kanske inte lita på att han kommer hem föräns det blir kväll igen🤔. Som sagt, hur hade ni gjort? Hälsningar Linnea (Reservera för felstavningar)

Annons:
Herveaux
2018-02-13 20:14
#1

Koppelpromenader röstar jag på.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Veda
2018-02-13 20:35
#2

Kan nog bli svårt med koppel om katten inte är van vid det.

Wony
2018-02-13 20:38
#3

Jag misstänker att katten i fråga förmodligen inte vill vara ute så mycket just på grund av den korta pälsen. Vi har förvisso kattlucka, men när våran ena katt rakas ner så går han ut en snabb sväng runt huset om det är kallt, för att sedan gå in igen.  Men alla katter är ju olika, så om det går skulle jag prova koppelpromenad om katten är van vid sele, eller gå ut tillsammans med katten (och ta med något riktigt gott att locka med) en kort stund.

Uppkatten
2018-02-13 21:00
#4

Jag skulle inte chansa. Tänk om det händer katten något (inlåst av misstag, bortjagad eller liknande). Då har katten väldigt dåliga chanser att klara kylan. Ibland får man sätta sig över kattens vilja, och hålla katten inne oavsett vad katten tycker om det och även om det blir "jamningar och tandagnissel".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Linnea Gustavsson
2018-02-13 21:02
#5

Han har gått i sele med oss, dock inget som riktigt uppskattas, utan han föredrar att gå själv då han kan smita in till andra katter ;)

annzoo
2018-02-16 11:16
#6

Även om han klarar av att vara ute kommer någon att ta in honom i tron att han är en rymling pga att han är rakad Är han läkt helt?

Annons:
Upp till toppen
Annons: