Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1320 ggr
[Sandi92]
2/11/18, 6:27 PM

Borsta tänderna på katter

Har funderat på att börja borsta tänderna på mina katter, men vill gärna ha lite råd. Hur ofta ska man borsta? Vilken sorts borste och tandkräm är bäst att använda? Ska man vara väldigt försiktig så man inte borstar för hårt, eller kan man borsta ungefär som man gör på sig själv?

Annons:
Tjeja
2/11/18, 6:50 PM
#1

skulle jag också vilja veta.. 

känns som en fullständig omöjlighet att alls få möjligheten att borsta tänderna på mina kissar för övrigt.

Hur bär man sig åt med dessa hala ålar som inte alls vill liksom?  Det blir bara en sådan fruktansvärd kamp och känns som ett fruktansvärt övergrepp att jag inte har hjärta att försöka mer. 

De har liksom inte fått sina tänder borstade någon gång innan de kom till mig 11 respektive 7 år gamla när jag fick dem.  Känns som det är försent att börja nu för mina kissar. Nästa gång, om jag skaffar ungar, skall det börjas från början så de inte skyr all hantering från början.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Uppkatten
2/11/18, 7:07 PM
#2

Finns små "tutor" man kan sätta på fingret och gnugga med. Och speciell katt-tandkräm. Men jag har inte heller lyckats få till det på mina katter…. (utefödda i kattkoloni)…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
2/11/18, 8:45 PM
#3

Jag använder Bucacat, finns på apotea.se! Här är en bra länk om tandborstning! https://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt?discussions-1


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Dimocarpus
2/11/18, 8:47 PM
#4

Börja med att vara nära din katt. Små steg i taget. Är ni väldigt nära så kan du testa att röra vid munnen dagligen. Börja med röra munnen tills du får öppna den till att börja smeta tänderna med små borste till att börja borsta. Tvinga inte på utan ta tid på er och slutligen berömma varje gång ni kör denna rutin. Små steg, rutiner och mycket tålamod kan man börja att borsta men det gäller att man orkar skapa en rutin och gör det dagligen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2/11/18, 8:50 PM
#5

Katten får plack och det i sin tur bilda tandsten som det gör hos oss. I naturen tuggar ju katter ben och trädbitar. På så sätt får de bort plack. Det är inte super viktigt med tandkräm för katt, det finns sådan med enzymer vilket hjälper som förebyggande medel. Annars är den mekaniska borstningen som mest får bort plack. Kolla först om tänderna och tandköttet är totalt ok och inget sår i munnen. Sen är det bara att börja borsta när ni har rutinen inne med röra-munnen-mys. Så jobbar vi hemma. Mina vet vad som gäller då det är en rutin för oss att borsta tänderna.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2/12/18, 8:12 AM
#6

Köp tandborste för småbarn. De är extra mjuka och får oftast plast i en katts mun utan att det blir för mycket.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
[Sandi92]
2/12/18, 2:39 PM
#7

#3 Tack för länken! Har nu beställt tandborstar, bucacat och plaqueoff från apotea. :)

Själva borstandet är jag inte särskilt orolig för då båda mina katter är oerhört snälla och lätthanterliga. Har inte varit några problem att t.ex. ge medicin och så.

Ary
2/22/18, 3:30 PM
#8

Är det någon som har lyckats borsta kindtänderna på sin katt(ja jag vet att man inte ska men vore det inte bra egentligen att borsta alla tänderna om katten skulle gå med på det)?

Dimocarpus
2/23/18, 7:33 AM
#9

Det viktigaste är den mekaniska borstning för att få bort plack. Prova med tops och smeta på pytte lite tandkräm för katten. T.ex. Virbac för katter och hundar eller Bucacat, båda finns på apotea.se. De här två tandkrämer innehåller slipmedel och andra förebyggande medel mot plack och tandsten. Det är bra tandkrämer att använda. Jag använder mest Virbac. En gång om dan får mina. Det är drygare. Jag kommer åt inte alla ställen men med tops får de iaf med lite tandkräm innanför.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Ary
2/23/18, 12:39 PM
#10

Tack. Så du försöker så gott det går med insidan då. 🙂

Dimocarpus
2/23/18, 4:43 PM
#11

Yes, det är inte perfekt men jag tänker att de får något än ingenting.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: