Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 843 ggr
Carro68
2018-02-11 12:24

Skaffa hund när man har katt i hemmet

Hej! För drygt ett år sedan övertog vi en 6-årig, kastrerad innekatt. En hona. Hon är snäll, lite försiktig och oerhört lätthanterlig. Lätt att klippa klorna på och att bada. Hon har aldrig klöst eller bitit någon. Däremot är hon inte så kelsjuk. Vill sällan ligga i knät och tycker inte om att bli buren (vilket vi då inte gör om vi inte måste). Hon lägger sig gärna intill en om man inte bökar runt för mycket. I sitt förra hem levde hon tillsammans med en annan katthona som var boss. Jag har haft hund i 30 år men inte de senaste 4 åren eftersom jag hade långt till jobbet och en hund skulle ha fått vara ensam för länge. Barnen var heller inte så intresserade av att rasta hund när de kom hem från skolan. Strax efter att vi fått vår katt, fick vi oväntat möjligheten att flytta in till stan och eftersom jag endast jobbar halvtid finns nu möjligheten att ha hund igen. Hur tror ni att min katt skulle reagera? Det blir ju bara gissningar men ni som har större erfarenhet av katter har nog bättre gissningar än jag. Hon har aldrig träffat en hund. Finns det risk att hon blir olycklig och gömmer sig (mer än tillfälligt)? Jag räknar med att hon kan kissa och bajsa på olämpliga ställen i början. Är risken stor att hon klöser hunden i ögonen? (Jag har inte bestämt mig för en valp eller vuxen hund men en hund av mindre ras.) Min erfarenhet av att introducera katt och hund för varandra är blandad. Jag har haft ett par katter tidigare utan att det varit "tänkt" så. Vi flyttade in i ett hus där den förra ägaren helt enkelt lämnade kvar katten. Jag hade vinthund som såg katter som bytesdjur och var allt annat än glad åt att få ansvaret för vad som skulle hända med katten som kom och gick som den ville. Katten hade levt mitt i en flock hundar och var kvarterets matrona. Någon råkade släppa ut hunden på gården en dag och den satte iväg efter katten. Hon sköt rygg och fräste åt honom och sedan var det bra. De blev bästa vänner och sov tillsammans. Ett möte som kunde slutat illa var när jag skulle ta in min hund till ett par vänner med en katt som var van vid hundar. Min hund (återigen vinthund) var kopplad. Hon var mycket obekväm med situationen och helt plötsligt, utan någon som helst förvarning, flyger katten på hunden och siktar på ögonen. Tack och lov hann jag dra hunden åt sidan en aning så katten landade på hundens hals men hann riva henne lite. Därför är min största oro att katten ska klösa hunden i ögonen. Tredje kattintroduktionen var när jag hade hund och en kattunge traskade in hos oss. Vi hittade aldrig någon ägare till ungen som inte kan ha varit mer än 9-10 veckor. Även de blev bästa vänner. Är det skillnad på att ha hunden först eller tvärtom?

Annons:
MonicaLagerquist
2018-02-11 12:42
#1

Vi har testat båda modellerna. Hade två katter när vi skaffade vår första  hund.Hade kompstgaller mellan så att katterna kunde se hunden men valpen kunde inte komma åt katterna om de inte frivilligt hoppade över gallret. Det tog några veckor innan katterna vant sig vid hunden. Sen blev de bästa vänner.

Sen dog hundarna och vi var hundutan i nio år. Katterna byttes ut och nuvarande katter var inte vana vid hund då vi i sommras tog över en äldre kattvan hund.Nu hade vi hela gallergrindar så att katterna inte skulle ge sig på hunden. Vi slussade sakta tillsammans katterna med hunden. De delade samma utrymme men på olika tider. Sista tiden tog vi hunden i koppel igenom rummen där katterna var. Efter sex veckor kunde hunden och katterna vara tillsammans utan problem. I början fick katterna vara instängda i sitt rum med gallerdörr när vi inte var hemma.

Jag tror på att skunda långsamt så att man inte får något bakslag.

Stolt ägare till fem La permer

Carro68
2018-02-11 20:10
#2

Tack Monica! Jag tror också att man inte ska försöka forcera fram något. Det lutar åt att ta en vuxen hund så jag hoppas vi hittar någon lämplig. Jag saknar hund så oerhört mycket men katten kommer i första hand.

Upp till toppen
Annons: