Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1567 ggr
Kirnzy
2/11/18, 6:45 AM

Färg på min katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Någon som kan hjälpa mig med färgen och mönstret på min katt? Pälsen på kroppen är helgrå i olika nyanser men inte i något direkt mönster. Mer än hälften av hårstråna är beiga överallt, utan där det är vitt. Magen är beige (också med två olika nyanser på hårstråna) med gråa prickar. (Vet inte om mönstrade katter brukar ha det..) Hon har bara en mörk rand på bröstet och några på svansen, och några väldigt svaga på insidan av bakbenen. Har tyvärr inga superbra bilder.. Tycker nästan hon ser ut mest som tabby med jag vet inte om hon kan vara något sånt när kroppen är "omönstrad.." Innan trodde vi satt hon va tigre men många sa att hon inte var det. (Behöver inga kommentarer om övervikten..)

Annons:
Kirnzy
2/11/18, 6:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den enda okej bilden jag har från sidan

Kirnzy
2/11/18, 6:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Sen har hon en vit fläck på bröstet som periodvis försvinner helt.

Kirnzy
2/11/18, 6:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och en närbild på pälsen om det har någon betydelse..

NatasjaHemby
2/11/18, 9:23 AM
#4

Blåtickad med vit medaljong, a 09 25.

SE*Simbelmynes

OberonsMatte
2/11/18, 9:56 AM
#5

Jag säger samma som NatasjaHemby.

Tickad är lite ovanligt på huskatter, men det syns faktiskt inget annat mönster. Har du sett hur hon såg ut som liten?

Sajtvärd Katter iFokus

Kirnzy
2/11/18, 7:07 PM
#6

#4 #5 Tack så mycket! :) Har inte kunnat hitta (och kan fortfarande inte hitta) någon beskrivning av tickad, så har inte riktigt kunnat räkna med det i "möjliga mönster". Så bra att det finns kunnigt folk här inne :D Hon såg ungefär likadan ut som liten, men pälsen såg mer jämngrå ut.

Annons:
OberonsMatte
2/11/18, 7:31 PM
#7

#6 Hade hon inget mönster på kroppen ens som kattunge så är hon tickad.

Att en katt ser mönstrad ut beror på att pälsen består av både partier med enfärgade hårstån och  partier med randiga hårstrån. Hos en tickad katt är alla hårstrån  randiga, så då blir det inget mönster där.

Sajtvärd Katter iFokus

Kajsas matte
2/12/18, 11:10 AM
#8

Eftersom hon är både blå och beige, så heter färgen blåcreme och vit. En ras som har tickad päls är abessinier. Men det anges inte i färgen att den är tickad. Om det finns en färgvariant som heter tickad så är det en nyhet för mig. Jag får väl börja studera godkända färger igen.

ApanAnn
2/12/18, 12:33 PM
#9

#8 Nej det stämmer inte. Mönstrade blå katter har inslag av beige där de är ljusare, t.ex. magen. Creme är en annan färg. Menar du att hon skulle vara en blåsköldpadd? Jag har aldrig hört talas om färgen ”blåcreme” förut.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

NatasjaHemby
2/12/18, 1:05 PM
#10

#8 Det finns inget som heter blåcreme. Menar du blåsköldpadda så ser inte katten på bilderna ut att vara det. De "beiga" inslagen är inte cremefläckar utan ett tecken på at katten är mönstrad. Även mönstrade katter med t.ex. svart eller choklad som grundfärg har beige/ljusbrun päls på undersidan av kroppen.

Tickat har EMS-kod 25 och anges på alla raser utom abessinier (ev något mer undantag - jag kan förstås inte alla kattraser i världen 🤪).

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2/12/18, 1:08 PM
#11

Angående tickat på huksatter så är det förvisso mer ovanligt än de andra mönstren men inte extremt ovanligt. Eftersom tickat är ett dominant anlag så behöver det bara komma från den ena föräldern.

SE*Simbelmynes

Kajsas matte
2/12/18, 10:36 PM
#12

#9 och #10. Nu är det visserligen många år sedan jag höll på med avel, men jag har haft två brittiska korthårshonor som varit registrerade som "blåcreme",! Detta var på 70-talet så det är ju möjligt att färgnamnet har ändrats. Ingen av dessa honor hade några vita hår så de var tvåfärgade. De kanske heter något annat idag, men en sköldpadda är ju trefärgad, eller hur!

NatasjaHemby
2/12/18, 11:04 PM
#13

#12 Då har det nog ändrats 🙂 Nej, sköldpaddor är i grunden tvåfärgade. Exempelvis en svartsköldpadda är svart + röd, blåsköldpadda blå  + creme o.s.v. Är de trefärgade så är de ju med vitt också och då skriver man ut det, exempelvis svartsköldpadda bicolour.

SE*Simbelmynes

Annons:
Belimas
2/13/18, 3:39 PM
#14

#12
Här finns det en förteckning på färgernas namn, som de heter idag i alla fall. De flesta färger finns med men så klart finns det andra raser som har andra färger med som amber hos Norsk Skogkatt bl.a.

http://mainecoonkatten.se/rasen/f%C3%A4rggalleri.html

Kirnzy
2/13/18, 4:13 PM
#15

Tack så mycket till alla som svarat! :)

Vixxen
2/13/18, 6:28 PM
Upp till toppen
Annons: