Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1912 ggr
Naiijnos
2/10/18, 11:27 AM

Problem med katter som är osams.

Jag behöver tips och råd då jag snart blir galen på min ena katt. Han är en huskatt på 3 år(fyller 4 i år). Han går verkligen inte ihop med min andra katt (hona i samma ålder). Dom har snart bott ihop i ett år, uppsättningen gjorde jag lugn och fin och dom blev vänner. Lekte ihop och sov ihop. Sen började hanen "leka" mer och mer våldsamt med honom tills det blev bråk. Nu måste dom vara åtskilda för så fort hanen ser honan försöker han attackera. Han visar inga tecken innan en attack så som fräsa eller morra utan han springer direkt på och biter. . Jag har försökt göra om introduktionen helt men det funkar lixom inte. Nån som vet vad jag kan göra eller kan tolka hans beteende? Börjar blir ohållbar situation med stängda dörrar i lägenheten osv :(

Annons:
Pia-69
2/10/18, 11:31 AM
#1

Är dom kastrerade? Om inte gör det genast! Okastrerade katter vill försvara revir och då blir det bråk! ☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Naiijnos
2/10/18, 1:16 PM
#2

Självklart annars hade jag nog listat ut att det var problemet :D

[[eskils_]]
2/10/18, 4:40 PM
#3

Det kan vara läge att få hanen undersökt hos veterinär.

Är de fd utekatter? Bodde de ihop innan de kom till dig? Hur stor yta har de att röra sig på? Finns höga klösträd och kojor etc där de kan dra sig undan och få vara ifred?

Naiijnos
2/10/18, 6:37 PM
#4

Hanen är undersökt hos veterinär ua. Båda två har varit innekatter hela sina liv. Dom har inte bott ihop innan, så därför läste jag på mycket mycket innan om att introducera två vuxna katter med varandra och gjort "enligt konstens alla regler". Vi har klösträd, sovplatser, gömställen osv så de har minst ett varsitt i varje rum .

OberonsMatte
2/10/18, 6:49 PM
#5

Flyttade katterna in samtidigt hos dig? Vad gör honan när hanen jagar eller ser ut att vilja jaga henne? Hur beter de sig mot varandra när hanen inte jagar honan? Jagar honan någonsin hanen? Verkar honan alltid rädd för honom?

Är hanen arg när han attackerar eller kan det vara tuff lek från hans sida?

Sajtvärd Katter iFokus

Naiijnos
2/11/18, 8:01 AM
#6

Hanen har jag haft sen han var 12 veckor, honan har jag haft sen mars förra året. Honan fick vi ta över från min sambos släkting så jag känner henne väl. När honan blir jagad flyr hon och försöker gömma sig. Annars om dom träffas och hanen inte springer på henne försöker honan gosa mot honom och tvätta honom. Även då biter hanen henne utan någon direkt förvarning. Det ser ut som han "måste" bita henne. Att han inte vet hur han ska göra annars. Honan har aldrig sagt ifrån eller jagat honom, hon fräser o skriker när han har fått tag i henne o håller fast och biter henne. Jag tycker aldrig han ser arg ut innan, men om det är tuff lek ger han sig lixom aldrig. Även när han är i överläge, då.biter han henne bara mer och mer även fast hon fräser åt honom.

Annons:
annzoo
2/11/18, 8:47 AM
#7

Det kan ju vara dominans men även att hanen har överskottsenergi. Hur mkt aktiverar du honom?

OberonsMatte
2/11/18, 9:05 AM
#8

Att honan försöker gosa och tvätta hanen betyder att hon inte bara tolererar honom utan att hon accepterar och t.o.m. tycker om honom. Det är fantastiskt tycker jag, med tanke på att de introducerades som vuxna.

Honan flyttade dock in i hanens revir, han var där först, och att tvätta en annan katt är även en dominanshandling. Det minst konfliktfyllda hade varit om hanen hade haft det självklara övertaget och t.ex. varit den som tvättat honan.

Åldern på katterna är också intressant med tanke på att det är mellan 2-4 år katter uppnår något som kan kallas social mognad, dvs. då de börjar känna och bete sig som vuxna katter fullt ut när det gäller status och revir. Med det i åtanke är det helt naturligt att hanen under det här året blivit mer och mer benägen att försöka hävda sig och inte bara finna sig i en mer undergiven roll.

Hur avslutas det när hanen jagat eller anfallit honan så att hon fräser och skriker? Hur beter de sig då?

Sajtvärd Katter iFokus

Naiijnos
2/11/18, 9:18 AM
#9

Hanen har alltid varit tuff, som liten (6 månader ungefär) bodde han hos min mamma en vecka få jag var bortrest. Mamma har två vuxna hankatter som min hane lekte väldigt hårt med och bet dom så de vuxna katterna blev rädda. Jag har sällan låtit hanen och honan avsluta bråken, jag särar på dom. Men de gånger jag inte gjort det så om honan kommit loss har hanen sprungit efter och gjort samma sak om och om igen. Han ger sig inte och låter henne vara. Det kanske var dumt av mig att ta emot honan men jag ville ju såklart ge det ett försök. Men nu börjar jag tänka att min hane kanske aldrig kommer gå ihop med andra katter? O vad gör man då när man älskar båda så otroligt mycket:( Det bor även två hundar hemma varav den ena är en stor stor hund. Hanen styr o ställer med dom med men då säger han mer ifrån om dom går för nära, han gör aldrig nån attack. Han är även väldigt kär i mig och skriker så fort jag inte är i samma del av lägenheten som honom. Jag umgås mycket med honom o leker (han är dock svår att leka med o tycker jag bara kommer på tråkiga saker. En sak han gillar är da Bird leksaken). Vi går även ut i koppel när det inte är alldeles för kallt.

OberonsMatte
2/11/18, 9:48 AM
#10

Jag tror så här: Om man har mer än 1 katt måste man acceptera att katterna har en egen relation som de hanterar och reder ut på katters vis. För oss människor ser det inte alltid så gulligt eller snällt ut när de testar och utmanar varandras status, men det är så katter gör. Att en katt tvättar en annan katt  tycker vi ser jättefint ut, men för katter (vars relation inte är helt befäst) kan det vara lika självhävdande som att jaga och skrämma.

Honan visar tydligt att hon accepterar och gillar hanen, så hon har inte tagit illa vid sig av hanens beteende. Hon är en katt och förstår kattbeteenden bättre än vi.

Försök att låta dem avsluta konflikterna själva. Se till att det finns gott om flyktplatser som honan kan använda sig av. En av mina katter hade sitt vanligaste "pass" under en fåtölj. Så fort hon tagit sig dit slutade jakten. Sedan kunde hon lägga sig för att mysa i jägarens famn 5 minuter efteråt…

Det finns ingen anledning att hålla dem åtskilda i det här läget. Det gör man när katterna slåss på riktigt och beter sig som fullständiga främlingar mot varandra.

Sajtvärd Katter iFokus

Naiijnos
2/11/18, 10:08 AM
#11

Hm okej. Så då ska jag öppna upp igen mellan dom och hålla för öronen och ignorera honans skrik? Ska jag dra gränsen nånstans o stoppa hanen ? Känner mej så orolig att honan blir skadad men det låter ju vettigt det du säger att hon ju inte verkar allt för rädd för honom.

OberonsMatte
2/11/18, 10:22 AM
#12

#11 Katter är rovdjur så hade avsikten varit att skada honan hade han gjort det för längesen. Han nyper med tänderna för att markera något och det ger inga skador. Honkattens reaktion kan också låta betydligt värre än det egentligen är. Min förra honkatt var en drama queen som skrek i högan sky som om hon höll på att bli mördad om någon anföll henne på lek, men hon fick aldrig ens en skråma.

Du kan avbryta lugnt och odramatiskt om honkatten blir inträngd i ett hörn utan flyktvägar eller sitter fast väldigt länge. Avled då hanen med något annat men sätt dem inte i olika rum.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2/11/18, 10:34 AM
#13

Kan tillägga att det är viktigt att du själv försöker utstråla så lugn energi som möjligt när katterna har sina duster. Blir du arg (på hanen) bidrar du bara med ännu mer oro och dramatik.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Naiijnos
2/11/18, 11:11 AM
#14

Okej jag ska ge det en chans att göra detta. Ska även försöka va lugn annars får jag gå hemifrån så får min sambo hålla koll på dom. Tack snälla för kloka råd. Jag återkommer om fler frågetecken dyker upp :)

ZivaZorro
2/13/18, 5:57 PM
#15

Jag vet inte om tvättandet har med dominans att gör, snarare tvärt om. Jag har en kulle med 4 ungar.  Minsta honan tvättar alla och det gillar de, det verkar mera som om hon ställer sig in.  De andra tre gillar henne fast hon är väldigt busig.  Hon är bra kompis med den andra honan.  Hanarna gillar inte varandra så mycket men de tolererar varandra.  Den andra honan gillar bara den ena av hanarna och han kan vara väldigt ettrig.

OberonsMatte
2/13/18, 7:22 PM
#16

#15 ZivaZorro, hur gamla är dina katter? Är alla kastrerade? Att ha högst status handlar inte alltid om att vara störst till växten (vuxen har dock en självklar fördel mot kattungar/ungkatter och först i reviret är en annan sådan fördel).

Tittar man på en kattgrupp med fler än 2 katter är det inte så ofta den med högst status som hamnar i bråk. Utmärkande för den med högst status är vanligtvis att den kommer väldigt bra överens med övriga gruppen. Gruffen sker när katter konkurrerar med varandra och det sker oftast något pinnhål lägre. I min kattgrupp som bytt medlemmar genom åren har min nuvarande äldsta hane Moltas haft högst status sedan han blev vuxen (han är 13,5 nu). Moltas är vanligtvis snäll och vänlig, bråkar i stort sett aldrig och tvättar alla, vilket alla accepterar. Han har dock en pondus som ingen hittills ifrågasatt, så blir han irriterad behöver han bara "säga till" en gång.. Min näst äldsta hane tvättar min yngsta hane, vilket urartar för det mesta, så där är läget mer spänt..

Min allra yngsta katt är en hona som fyller 1 i april och hon tvättar faktiskt Moltas ganska ofta, vilket ingen av de andra gör, och Moltas låter henne hållas… Kanske är hon en blivande drottning härhemma? Hon kommer iallafall bra överens med alla så omöjligt är det inte. Än så länge är hon en ungkatt, men det ska bli intressant att se hur det ser ut när hon är 2-3 år, för det är egentligen först då som katter kan  räknas som vuxna på riktigt i både kropp och knopp.

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
2/14/18, 7:26 AM
#17

Har du någon gång sett honan morrar eller säger ifrån? Att tvätta varandra är ett sunt tecken på att man är van med varandras lukter. Min hona slickade mig i början när hon flyttade in. Jag fick lära henne att kramas och inte slicka för det är ju inte så mysigt fast hon tror att man gör så mot människan. Jag kan bara gissa att hon fick göra så hos sin uppfödare. Efter ett tag slutade hon. Tillbaka till topic: i början betedde mina två på så sätt plus att en av de var en f.d. avelshane i sin ras. Hade jag inte sett att hon är både fysisk lika som hanen plus att både kom till mig som kattungar. Men det som avgjorde att jag kunde hålla honom fertil ett tag var att hon var bra på att säga ifrån och markera när han blev för mycket för henne. Han gav sig. Det finns också två teorier: om din hane kastreras när han blivit fertil så finns det en chans att hanbeteende sitter kvar ett tag och därav ger sig på honan. Den andra är dominans som ovan nämnda. Vilket är också vad jag tror är största sannolikhet. Prova att låta de lösa det först. Plugga in feliways också så får du se.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

ZivaZorro
2/14/18, 7:46 AM
#18

Nej hon har aldrig morrat eller fräst, men hon är mycket pratig och snäll mot de andra.  Hon är väldigt busig. Då jag började sticka skulle hon alltid vara med så hon fick en egen stickad socka som är hennes favorit leksak,  hon är som en gummiboll.  Ja hon säger förstås till då hon är missnöjd med ett sorts klagande ljud, då ska hon ha uppmärksamhet.

Lena
2/14/18, 7:49 PM
#19

Om du håller dem åtskilda hela tiden så kommer de aldrig att komma över det som gjorde att det blev groll. Oftast handlar det som rangordningsstrider katterna emellan. Det är normalt och något som kan komma och gå. Är katterna någorlunda jämna i ålder är det vanligt att den som är i underläge försöker mäta sig med den som har högre rang. Det där ser oftast mycket värre ut än det är. Om vi som matte/husse går emellan och blandar oss i kan det hela förvärras och i värsta fall cementeras. Får katterna sköta det så brukar det lägga sig efter att de gjort upp ställningen mellan varandra. Du skriver att du alltid särar på dem och att du aldrig låter dem "strida klart". Det är det som är boven i dramat här.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ZivaZorro
10/1/18, 4:14 PM
#20

Ja, nu har det blivit liv i luckan igen. De är ju alla lika gamla.  Zappa om alltid har sovit på köksskåpen nöjer sig inte med det längre.  Zorro och Ziva har båda lyckats ta sig upp på garderoben, de är sams och Zorro är en snäll katt. Garderoben har också varit Zivas tillflykt när det blivit bråkigt.  Nu har Zappa lyckats ta sig upp på garderoben och vill ligga där i tid och otid  så Ziva börjar bli irriterad.  Vi har också en fåtölj i hallen där alla ibland ligger, jag la dit en nytvättad filt.  Zara som inte får komma in i sovrummet på nätterna, brukar sova på mattan utan för men tyckte att den platsen kunde ju hon ta, men icke, Zappa skulle ha den platsen ockå så det blev slagsmål.  Pälsen yrde,   Zappa fick ett sår bakom örat men vann kampen,  Zara får ligga där då han inte gör det.  Ziva  kan börja tvätta någon av dem och för det mesta reder det ut sig, men med Zara och Ziva går det inte så bra. Då de har tvättat varandra en liten stund går Zara i försvarsställning och Ziva fräser tillbaka.  Zappa har tagit sig ton och Zorro bryr sig inte så mycket.  Zorro och Ziva sover nu båda på sången på natten, Zappa på garderoben ovanför och Zara på fotöljen, fast hon skulle vilja ligga på sängen.  Om det blir bråk i sängen då jag sover och blir väckt blir de nedpuffade av mig eller Zorro blir förbannad för han gillar sin skönhetssömn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: