Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1650 ggr
Galaxy86
2018-02-09 07:23

Varför ger han mig det han har jagat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har ett litet charmtroll. Skugge tar både möss och fåglar. Men ibland lägger han dom utanför dörren. Gör era katter så med?

Pokemon hundar och konst

Annons:
Magi-cat
2018-02-09 07:45
#1

Fin kisse! 😍

Mina katter kommer också med små presenter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2018-02-09 08:09
#2

Duktig kisse, drar hem mat till familjen. Min senast katt jamade hela tiden när han kom med munnen full - KOM OCH ÄT! HÄR ÄR DET MAT! 

Tacka för bidraget och beröm jaktförmågan!

Mooniq
2018-02-09 08:16
#3

Bara att berömma o se glad ut, och sen lite diskret kasta presenten åt fanders (skogen eller soptunnan). Min katt bor inte hos mig längre, då jag sålt huset och han fått en ny plats på landet hos en mysig familj. Men min katt jagar extremt mycket och åt sällan torrfodret som stod framme- jag fick även avmaska honom extremt ofta, vilket var helt under hans värdighet. 

Min katt kunde även komma med presenter till mina grannar. Siri som rensade rabatter en dag fick plötsligt en halv orm - fråga mig inte hur - men Siri tyckte det var den värsta present hon fått någonsin.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Magi-cat
2018-02-09 08:16
#4

Kattmammor tar ofta hem byten till ungarna för att de ska lära sig jaga. Kanske vill våra kära huskatter öva upp vår obetydliga förmåga? 🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2018-02-09 08:44
#5

Inte ovanligt att katter gör så. Mina brukar komma med plastmöss då dom är innekatter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Belzebubble
2018-02-09 08:44
#6

#4 Haha, ush. När vi var och hälsade på familjen tog vi med oss vår ungkatt. Deras äldre katt är utekatt och tog med sig hem en levande mus, vilken han sen släppte framför min ungkatt. Roligare bild kommer jag aldrig att få. Äldre katten sitter i dörrkanten och observerar att allt går rätt till. Min stackars katt tittar på musen, lyfter försiktigt en tass och sänker den igen, han vet inte var han ska börja någonstans. Och stackars musen som bara stirrade på honom. När jag kom in tittade katterna på mig och musen tog tillfället i akt och rymde under bokhyllan. :D

Annons:
Tant Grön
2018-02-09 09:52
#7

Mina föräldrar hade en katt som kom in med en levande huggorm som han släppte på nedervåningen. Som tur var var min pappa hemma och han lyckades få ut ormen.
Min gamla katt brukade komma med möss, men dom var alltid döda. Jag berömde honom för att han var så duktig. En gång kom han med en fågel, men då fick jag honom att förstå att sådana skulle han inte jaga. Det var en mycket klok och snäll katt, såg honom aldrig mer jaga fåglar.

Magi-cat
2018-02-09 10:30
#8

#7 Levande huggorm hör nog inte till de mest uppskattade presenterna. 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-02-09 11:02
#9

#7 Nej, min mamma fick ju panik.  Är glad jag inte var hemma då, är livrädd för huggormar.

Galaxy86
2018-02-09 11:41
#10

Kul att man får presenter 😀

Pokemon hundar och konst

Scorpio97
2018-02-09 20:11
#11

Våra tre katter brukar komma med byten på altanen och jama tills dom får beröm. Hankatten verkar dock vara dålig på att jaga, för jag har oftare sett honom stjäla en av honornas fångst och stolt jama som om det var han som gjorde det, än vad jag har sett honom med ett eget byte.. xD

Min honkatt har ett antal gånger tagit upp levande möss i mitt rum, sen ropar hon tills jag kommer. Då släpper hon den. Hittills har alla möss varit synligt oskadade, så jag har hoppats på det bästa och släppt ut dom igen. Men det finns ju roligare sysslor än att försöka fånga en mus utan att skrämma/skada den (och helst utan att bli biten själv).


//Jessie

tiger tok
2018-02-09 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Ena stallkatten tog alla möjliga djur och både bar in och upp på loftet. En gång när jag stod på loftet och städade kom han upp med en levande skata. Den börjar flyga runt med en glad katt hack i häl, kan säga att varken katten eller skatan ville bli fångad;) En annan gång när jag skulle upp på samma loft för att hämta en stor kaninbur ståendes på en hylla nästan upp i taket, det var lite bökigt så kollar jag ner och ser en STOR jäkla råtta liggandes precis bredvid.

OberonsMatte
2018-02-09 20:46
#13

När det gäller utekatter är instinkten att ta med fångade byten till sitt kärnrevir. Kärnreviret är då huset de bor i, men även strax utanför kan kännas tillräckligt fritt från konkurrenter och eventuella hot.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Kajsas matte
2018-02-10 14:29
#14

Alla gånger man kanske inte uppskattar presenterna katten kommer hem med. Men det är bara att berömma och tala om hur duktig den är . Det är ju deras natur att fånga och ta hem bytet till "familjen". Duktig kisse!

Wony
2018-02-10 16:52
#15

Våra katter tar hem lite av varje… Skogsödlor, fåglar, möss, sorkar… Både levande och döda, samt i varierande skick. Det är bara att berömma dem, då de ju gör som deras instinkter säger.

Halvdansken
2018-02-12 15:36
#16

Våra två små pojkar kommer konstant in med levande möss, som de släpper för att det är så jättekul att se mig och min man försöka fånga dem kl 4 på morronen….
De släpps ut levande efter snabb inspektion.  Vid allvarlig skada har vi dödat dem. 
(Mössen. Inte katterna, fast kl 4 på morronen så är man ibland tveksam😉 )

Kan säga att de INTE får beröm.  OBS, vi skäller heller inte ut dem eller annat, vi bara släpper ut musen.

Om vi inte lyckas få tag i dem, kan det hända att vår patriark Elvis på 13 år, tar musen, och  med ett snabbt hugg har ihjäl den. Tack Elvis. 

Vi hoppas att de snart fattar att man inte ska ta in levande byte, de åker ut igen. Döda möss får ätas upp inomhus.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stallmima
2018-02-13 21:23
#17

Kisse visar stolt upp sitt byte för sin "inneboende"  (alltså människan)  Jag berömde alltid våran förrförra änglakisse för sina fångster. En gång kom han in med en stor sork, jamandes med bytet i ena mungipan lät de ganska roligt  (maooo, maooo…..)  vi skulle iväg på tävling och dottern som satt och åt frukost svor åt duktiga kisse och gick in i badrummet och käkade färdigt   😂  En annan gång på landet hos min mamma (där han ofta följde med till)  kom han in med en ödla, mamsen skrek !!  Vi trodde det var en orm!  Ödlan som släppte svansen stack upp i en jacka som hängde på en stol (släpptes ut levande)  katten äter upp svansen    😛  och letar efter ödlan en lång stund

bullen73
2018-02-16 21:53
#18

Alla katter som jag och min familj har haft har dragit in döda råttor och möss, de vill dela med sig av det dem har fångat helt enkelt! Även om det kanske inte är speciellt trevligt att få en blodig råtta på sängen när man vaknar men ja… 😂

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

Upp till toppen
Annons: