Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 666 ggr
CayKantos
2018-02-08 23:05

Aptit

Hej… mina två katter blir ALDRIG MÄTTA… dom vill hela tiden ha mer mat men jag har även vart tvungen att skära ner lite på maten så dom ej blir tjocka.. finns det ngt jag kan ge för att fylla ut lite?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
annzoo
2018-02-08 23:32
#1

hur gamla? vilken mat äter dom? och känner du revbenen tydligt eller måste du gräva för att känna dem

Uppkatten
2018-02-08 23:34
#2

Ger du blötmat eller torrfoder? Blötmat ger ofta bättre mättnadskänsla. Hur länge man äter påverkar också mättnadskänslan. Ger du torrfoder så kan alltså mat-sök i bostaden ge en mättare katt. Är du säker på att det är just mat som katterna vill ha mer av? Vi tolkar det ofta som att katter vill ha mer mat när de kanske i själva verket vill ha uppmärksamhet av annat slag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CayKantos
2018-02-09 06:13
#3

Runt 7 månader, äter torrfoder och MUSH. Torrfoder under dagen och MUSH på kvällen. Torrfodret lägger jag i aktiverings matare och gömmer alltid runt i huset. Alltså…. när mina katter vill ha mat är dom väldigt följsammma in på mitt rum och till vart torrfodret står… sen så går dom helt crazy när dom väl får mat. Vill dom ha uppmärksamhet eller är uttråkade brukar dom va avslappnade med jamar mycket..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2018-02-11 10:29
#4

Ingen? :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

OberonsMatte
2018-02-11 10:40
#5

Växande katter behöver inga begränsningar när det gäller fodermängden. För att minska ett överdrivet matfokus bör du sträva efter att ge MUSH/blötfoder oftare och mer än de äter upp.

Sajtvärd Katter iFokus

CayKantos
2018-02-11 10:47
#6

#5 har försökt, ena katter, han som redan börjat lägga på sig en del, slukar allt… seriöst allt. Har inga möjligheter för att ge mera MUSH än vad dom får nu heller. Så ena katter behöver v8sst begränsning. Den andra katt är oxå alltid hungrig, inte lika extrem som den förste men han är den som äter mest utav dom två, äter 3/4 av det som jag lägger ut i aktivitets matarna, har 3-4 olika stycken. Han är värsta matvraket.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
OberonsMatte
2018-02-11 10:50
#7

#6 Varför har du inte möjlighet att ge annat än torrfoder förutom på kvällen?

Sajtvärd Katter iFokus

CayKantos
2018-02-11 11:52
#8

#7 fpr att vi inte har frysplats till det. Egentligen har vi inte alls frysplats till att kunna ge alls. Men vi fick knöckt ner 1-2 påsar MUSH. Sen så är det bara på kvällen jag faktisk kan ge exakt samma tid varje dag. Och katterna älskar Mush så mycket att om dom hade fått det oregelbundet hade dom jamat hela dagen…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

OberonsMatte
2018-02-11 11:56
#9

#8 Jaha, men blötmat kan du ju ge iallafall.

Sajtvärd Katter iFokus

CayKantos
2018-02-11 12:05
#10

#9 nja.. har bara dårlig erfarenheter av blötmat. Vet det är väldigt vanligt härinna men mina kstter reagerade dårligt på flera blötfoder, bla bozita och 2 andra… blev väldigt lösa i magen. Därför jag började med MUSH ist.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: