Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1320 ggr
[Torparens]
2/5/18, 7:12 AM

Avtal avelshona

Jag har fått erbjudande att ta över min fodervärdskatt som avelskatt mot att ägaren får en kattunge gratis. Är själv ny på sånt här, är det ett bra avtal eller borde jag tänka på något speciellt?

Annons:
OberonsMatte
2/5/18, 7:33 AM
#1

Är man fodervärd är det ju uppfödaren (dvs kattägaren) som står för alla omkostnader kring kullen och då bestämmer ju ägaren själv om han/hon vill behålla någon kattunge eller inte. Hur många kullar har katten haft och vad står det i avtalet? Vill du ens bli uppfödare själv?

Sajtvärd Katter iFokus

Marie1986
2/5/18, 9:33 AM
#2

Hej Jag tänker som ovanstående inlägg att man får avgöra de beroende på hur många kullar som tagits under er fodervärldstid/avtal . Jag tänker också på hur gammal katten är ? ! Vi säger att de tagits 2 kullar och katten är under 5-6 år då tycker jag det är ett fint erbjudande av uppfödaren . Det är inte ofta uppfödaren låter katten överlåtas fertil plus att beroende på ras och uppfödare så krävs det att man som kattunge köp kastrerar /sterilisera sin katt efter en tid . Hoppas jag gett nått bra råd

M.A

[Torparens]
2/5/18, 11:18 AM
#3

Fodervärdsavtalet är avslutat nu vi har haft 3 kullar. Honan är 4,5 år nu. Det avtalet sa att honan skulle leda till kastrering efter men nu pratar vi att istället ändra till att jag får avelsrätt på två kullar och ägaren då får en gratis unge från en av mina kullar. Plus att jag står för kastrering själv sedan.

MonicaLagerquist
2/5/18, 11:34 AM
#4

Jag tycker att det är en dålig uppgörelsen. Uppfödaren har ju redan fått betalt genom sina tre kullar.

Vill uppfödaren låta dig ta över honan fertil tycker jag att dealen skulle vara att du själv står för kastrations kostnaderna sen.Sen tycker jag nog att fem kullar på en hona är i överkant.Vad är det för ras?

Stolt ägare till fem La permer

Marie1986
2/5/18, 12:55 PM
#5

Ok nu fick man ytterligare information . Jag tycker det är viktigt att belysa som du säkert vet och alla andra men ändå : Uppfödning av hund och katt är ingen direkt inkomst då de tillkommer flera utgifter. Typ Mat ,sand ;försäkring , ev tester ,oförberedda utgifter , vaccin ,import av nya linjer/katter, parningsavgift,medlemskap i klubb,stamtavla m.m Det ska vara en fin hobby och kattens hälsa ska alltid komma först vilket de flesta ink du håller med om Alla djurungar har sin charm  speciellt kattungar . Jag förstår att det lockar dig med att få ta egen kull så Hur tänker du nu efter alla råd och tankar från följare ?

M.A

Upp till toppen
Annons: