Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1732 ggr
Dessiibell
2/4/18, 12:00 PM

Hane kissar på akvariumtäcklock

Min okastererade innekatt på 1,5 år kissar/markerar väldigt ofta på mitt ena akvariumtäcklock och jag undrar varför? Kan tillägga att det är inye det enda stället han kissar/markerar på

Annons:
jollycox
2/4/18, 12:50 PM
#1

Vanligt beteende av okastrerade katter att revirmarkera. Kastrera så fort som möjligt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Dessiibell
2/4/18, 2:14 PM
#2

Varför säger alla så? "Kasterera så fort som möjligt

Uppkatten
2/4/18, 2:29 PM
#3

#2 Därför att alla katter som inte ska användas i seriös raskatt-avel bör kastreras innan de når könsmognad.

Innekatter kommer lätt ut av misstag, och kan då bl a ge upphov till en massa oönskade kattungar. Det finns redan 100 000 - 150 000 katter som saknar ett hem - marknaden är övermättad, det sista vi behöver är fler kattungar. Dessutom så kommer problem med felkissning etc ofta som ett brev på posten om man har okastrerade katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ApanAnn
2/4/18, 4:15 PM
#4

En annan orsak är att om den fertila katten börjar strila pga fertil så kan beteendet sätta sig så att den fortsätter av gammal vana även om den kastreras sedan.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

OberonsMatte
2/4/18, 4:38 PM
#5

Sitter han ner och kissar en stor pöl när han kissar fel eller står han upp och sputar urin rakt bakåt (spraymarkerar) på vertikala ytor (t.ex en vägg)?

Hur många kattlådor finns det (och hur många katter)?

Vilken typ av kattlådor (stora/små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Var är lådorna placerade och var kissar han fel?

Vad har du för sorts sand i lådorna?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Hur ofta rensar du sanden från kissklumpar och avföring?

Att en könsmogen katt som inte är tänkt att användas i registrerad avel bör kastreras är en självklarhet. Finns det en enda bra anledning till varför han istället bör hållas fertil?

Sajtvärd Katter iFokus

Dessiibell
2/5/18, 7:03 PM
#6

Han ska användas i avel ska bara hitta rätt dam till honom. Tror inte han kommer ut så lätt och avlar av sig då vi bor på 5 våning. Har inte sett när han för det då han vet att det är fel men de blir sista en stor pöl efter honom. Två kattlådor - två katter. Stora lådor med tak, inte svänglucka. Hans låda är placerad i hallen och min andra katts i ett separat rum. Han kissar på fönsterbläck och på golvet vid väggarna som är utåt. Lever clean lavendel. Mycket sand. Ungefär varannan dag. När vi har avlat på honom klipper vi bollarna.

Annons:
OberonsMatte
2/5/18, 8:08 PM
#7

#6 Att rensa lådan varannan dag är alldeles för sällan. Varje morgon och kväll (+ när du märker att han har bajsat) är betydligt trevligare även för honom. Katter är renliga djur och vissa vill helst byta låda när de t.ex. ska bajsa efter att de kissat, så därför kan även 2 lådor enbart till hankatten vara en god idé.

Hoppas att det är registrerad avel och inte huskattavel ni sparar honom till.

Sajtvärd Katter iFokus

[Forest]
2/5/18, 8:30 PM
#8

Om han pinkar på ett ställe så skulle jag ta bort det (pinkar på matta bort med den, pinkar på möbel bort med den osv. Sen kan jag säga att ofta hjälper det med kastrera en katt, då försvinner behovet på markera revir. Har man fler katter och det finns tanke om att låta ena bli avelshane då skulle jag leta nytt hem eller foderhem till någon av katterna. Nu har ni en katt som pissar  inne så skulle jag hitta ett hem till den andra som inte pissar inne. Vi har har två lådor till två katter båda rensas två gånger per dag när jag är hemma drar jag även mitt på dagen om jag hör att någon varit i lådan. 

Kanske det skulle hjälpa om du skaffar ytligare en låda och ställer den där han gillar o pinka. 🤔

Dessiibell
2/5/18, 8:36 PM
#9

Jag tänker aldrig lämna bort en av mina katter. Och rensa flera gånger om dagen känns extremt.

OberonsMatte
2/5/18, 8:45 PM
#10

#9 Det är inte extremt att rensa lådan minst 2 ggr per dag.

Kattkiss på fel ställen kan leda till framtida saneringskostnader för 100.000-tals kronor och det tycker jag verkar betydligt jobbigare.

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
2/5/18, 9:24 PM
#11

#9 Det är ungefär som att säga att det är onödigt att spola på toaletten efter varje gång du använt den! Hade du kunnat tänka dig att gå på en vattentoa som bara spolades varannan dag? 😥😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

annzoo
2/5/18, 11:23 PM
#12

Att ha en fertil hane är inte alltid lätt. Vissa katter revirmakerar väldigt intensivt och vill man inte kastrera så år man antingen hålla honom i ett rum som är lätt att städa eller städa ofta. Kissar din katt sönder lägenheten kan du även bli skyldig att sanera lägenheten när du flyttar vilket kan kosta en hel del

Novachan
2/6/18, 11:53 AM
#13

Jag trodde det var "en sorts allmänkunskap om katter" att man rensar deras toalådor 2 gånger om dagen… och "en sorts allmänkunskap om djur som går på toalåda" att man rensar toalådan varje dag… annars försvinner ju lite meningen med att ha toalåda, då djuret kommer göra sina behov någon annanstans också då "toalådan är full/färdiganvänd tills rensning"

Att TS säger att hen bara gör det varannan dag (och kanske bara en gång då(?)) och inte visste innan varför man brukar/fördelarna med att kastrera katter (som inte ska avlas på) låter som att TS har brist i sin kunskap om skötsel av katter…

Testa att rensa lådorna varje dag, 2 gånger om dagen, och se om det hjälper till att börja med?

Annons:
Lena
2/9/18, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Varför katter som kissar fel. 

1. Vanligaste orsaken: Katten är inte kastrerad och har blivit könsmogen. Lösning = kastering så snart som möjligt. (Här har vi ringat in ditt problem och behöver egentligen inte gå vidare i listan över orsaker) 

2, Näst vanligaste orsaken: Katten lider av någon sjukdom. (Finns flera sjukdomar som ger denna typ av symtom) Därför viktigt att undersöka katten om det nu inte beror på orsak 1.

3. Stressreaktioner: Om din katt är kastrerad och undersökt hos veterinären utan att någon ohälsa konstaterat gäller det att lista ut vad det är katten reagerar emot. I den här kategorin är missnöje med kattlådor den vanligaste orsaken. Dålig hygien, för få kattlådor, missnöje med kattsanden, toalettlådornas placering mm. mm. Men det kan även vara andra saker i kattens miljö som stressar den. t.ex. förändringar i kattens omgivning. Nya katter eller katter som försvunnit. Ändringar i familjens sammansättning, flytt, fertila katter i närheten som skapar oro. Tänkt på att katter reagerar helt annorlunda av stress och vad de stressas av än vad vi människor gör. 

Kastrera alltid din katt och gör det tidigt innan den hinner bli könsmogen. Att hålla sig med fertila katter är något som bara den som ägnar sig åt seriös uppfödning av raskatter bör göra. Och då behöver man vara rejält påläst så man vet vad man håller på med. Har du en huskatt så bör du tänka om med tanke på de extrema problem vi har i Sverige med 100.000 - 150.000 hemlösa huskatter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2/9/18, 10:59 AM
#15

Artiklar om problemet felkissande katter: 

Artikel 1.

Artikel 2.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kedi99
2/9/18, 11:15 AM
#16

Tror inte att TS kommer att kastrera sin katt då hen tydligt sa att katten ska användas i avel.

Honestyisdead
2/9/18, 11:50 AM
#17

Hur kan man undra varför katten felkissa om man rensar lådan VARANNAN DAG? Klart katten väljer annat då. Man rensar varje dag. Morgon och kväll är lagom samt vid behov tex när katten bajsat.

Dessutom okastrerad. Om det är en huskatt bör du kasta avelsplanerna och kastrera nu.

Och viktigt är att läsa på om grunderna i hur man sköter en katt. Att rensa varannan dag är inte ok på något vis.

Lena
2/14/18, 7:58 PM
#18

#17 Vill man inte rensa så ofta får man skaffa sig en herrans massa kattlådor. Sköter man inte toalådorna så kommer problemen som ett brev på posten. Är katten dessutom fertil då finns inget annat att vänta sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rumblebee
2/15/18, 10:52 AM
#19

Skulle du tycka om att använda en toalett som endast blir spolad varannan dag? För det är det du utsätter dina katter för. Du behöver inte storstäda hela lådorna. Enbart fräscha upp dom. Har du ett bra material i lådorna som gör att kisset klumpar ihop sig så är det ännu enklare att rensa i lådorna.

hername
2/15/18, 11:56 PM
#20

Kastrera din katt och du slipper problemet! Det finns tillräckligt många huskattsbebisar som det är!!

Annons:
Maria
2/16/18, 8:14 AM
#21

Jag rensar lådan varje gång jag går in på toaletten där lådan står till mina katter och det är många gånger om dagen. T.om på natten.

Hur man kan låta bil detta är för mig en gåta och hur man kan leva i en lägenhet med en okastrerad hane är en ännu större gåta för mig.😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: