Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1713 ggr
luddtuss
2018-02-01 12:00

Försäkringsfråga

Den 23 februari hämtar jag hem min lille Maine Coon kille och det börjar bli dags att rodda försäkring och sånt. Som med allt är det en djungel med valmöjligheter… Hos uppfödaren är han försäkrad i Sveland. Jag funderar mellan If där vi har alla våra andra försäkringar eller Agria som min syster har till sina katter och är nöjd med. Tappar man nåt när man byter försäkringsbolag, tänker mest på dolda fel. Vill ha det allra bästa till min tuss.

 

Annons:
Siggebus
2018-02-01 12:04
#1

Njaaaa, har han inte varit sjuk och behandlats av vet. så tappar du nog inget.
Men min kisse som två gånger nu behandlats för urinbesvär - han skulle jag inte byta bolag på nu. Då sätter de förmodligen reservation på urinbesvär 😛

Belzebubble
2018-02-01 12:12
#2

Är katten 12 veckor och går igenom besiktning utan anmärkning så kommer inte försäkringsbolagen bry sig. Det är annorlunda med vuxna katter, men kattungar brukar få fulltäckande försäkring från dag 1 hos sin första ägare.

vallhund
2018-02-01 12:22
#3

DF är en försäkring för uppfödarens plånbok, dock kan det underlätta om man har samma bolag som uppfödaren.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Belzebubble
2018-02-01 12:41
#4

Sen dolda fel har inget med din försäkring att göra. Det är enbart nyttig för uppfödaren. Du som konsument har alltid rätt för ersättning för s.k. dolda fel. Om uppfödaren tecknar dolda fel försäkring så innebär det att hen slipper betala från egen ficka för eventuella fel som kan uppkomma senare - men även utan en sådan försäkring är uppfödaren fortfarande skyldig att ersätta dolda fel. :)

luddtuss
2018-02-01 13:21
#5

Tack för era svar! Tankar runt val av bolag, är Agria så överlägsna som det verkar eller är dom bara störst reklammässigt?

 

Pia-69
2018-02-01 15:09
#6

Det kanske är bra om du väljer ett bolag som täcker FORL el. TR som det numera kallas! 70-80% av alla katter får det, båda mina har det! Jag har Agria som inte täcker det….


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
OberonsMatte
2018-02-01 16:52
#7

Agria har den överlägset största andelen av marknaden, men på senare år har det dykt upp en del nya som inte är så tokiga. Jag tycker att det är viktigt att veterinärvårdstaket inte sänks i takt med att katten blir äldre och bra nog har fler tagit efter så att Agria inte längre är ensamma om att hålla ersättningstaket konstant.

En annan sak som kan löna sig är att välja ett försäkringsbolag som ersätter Forl/TR-behandlingar (helt eller delvis). 3 av mina 4 katter har konstaterad Forl, så för mig som har Agria blir det dyrt (men det är å andra sidan det enda jag kan klaga på under mina dryga 30 år som kund hos dem). Att det är ett stort och inarbetat försäkringsbolag känns tryggt tycker jag.

Här finns en enkel jämförelse mellan olika försäkringsbolag, men du behöver gå in på varje sida för att läsa mer om villkoren: https://www.kattförsäkring.nu/

När det gäller Forl/TR har jag gjort en egen jämförelse som ser ut så här:

Agria, Moderna och Folksam ersätter inte alls kostnader för Forl/TR. Folksam sänker dessutom ersättningstaket för veterinärvård årligen från 8 års ålder.

Sveland ersätter 50% (högst 4000 kr per försäkringsperiod).

Svedea och Ica försäkring ersätter 6000kr/försäkringsperiod (förutsatt att katten varit försäkrad där sedan före 2 års ålder).

If ersätter upp till maxbeloppet på veterinärvårdsförsäkringen, men sänker maxbeloppet årligen fr.o.m. 10 år.

(Det som ersätts räknas efter att fast och rörlig självrisk dragits av).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2018-02-01 16:59
#8

Viktigt att tänka på är även att inte välja för lågt ersättningstak och för hög självrisk. Det ger billigare månadspremie, men kan vara förödande den dag försäkringen faktiskt behöver utnyttjas. Minst 50.000 bör taket vara på för att täcka åtminstone det mesta som katten kan råka ut för.

Att missa en betalning kan också vara förödande, så sätt upp försäkringen på autogiro så att försäkringen tickar på varje månad automatiskt.

Sajtvärd Katter iFokus

luddtuss
2018-02-04 12:05
#9

#7 Tack, det var en bra länk och mycket bra egen sammanställning! Himla synd att man inte kan plocka det bästa ur alla till en megabra😆

 

luddtuss
2018-02-10 08:27
#10

Oj va jag tycker det är svårt att bestämma bolag! Velar nu mellan IF och Svedea. Fördelen IF att dom täcker FORL helt, nackdelen att dom sänker veterinärkostnaden från 10 år. Fördelen Svedea att dom inte sänker, nackdelen att dom bara täcker FORL till viss del. Prismässigt är Svedea ca 30 kr dyrare/månad men det gör varken till eller från i min värdering.

 

OberonsMatte
2018-02-10 09:06
#11

#10 För mig skulle valet vara lätt. Jag tycker att man ska bojkotta försäkringsbolag som sänker det valda ersättningstaket för veterinärvård bara för att katten blir äldre. Viljan att åtgärda och behandla det katten drabbas av kan ju orimligen minska bara för att katten fyllt 10 år…Katten kanske kan leva ett bra liv tills den blir över 20, och det är ju det man hoppas på som kattägare!

Sajtvärd Katter iFokus

luddtuss
2018-02-10 09:25
#12

#11 Tack, du verkar så klok OberonsMatte! Självklart har du rätt, behövde bara se det "utifrån" för att få klarhet i mina tankar:)

 

OberonsMatte
2018-02-10 09:45
#13

#12 Tack!🙂

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[[eskils_]]
2018-02-10 11:01
#14

Man kan kanske vara fiffig och använda If tills katten blir 10 år, eftersom de täcker för FORL, och därefter byta till något bolag som inte sänker maxersättningen för äldre katter?

Vet någon om FORL mest drabbar yngre eller äldre katter?

Pia-69
2018-02-10 11:21
#15

#14 En av mina katter hade tecken på Forl redan innan han var 1 år fyllda!  Den andra katten diagnosticerades med Forl när han var 3 år gammal. 😢


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

vallhund
2018-02-10 11:39
#16

#14 Kan man byta bolag på en så gammal katt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OberonsMatte
2018-02-10 11:40
#17

#14 De enda försäkringsbolag som även nyförsäkrar äldre katter är Svedea och Agria (vad jag kan se). Risken är dock att katten får begränsningar i sin nya försäkring p.g.a. tidigare skador eller sjukdomar.

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2018-02-10 11:53
#18

#17 Men om katten bara har FORL gör väl inte det något om man väljer Agria vid 10 års ålder, för de ersätter ju inte för FORL i alla fall?

Krångligt det här med försäkringar, kanske är ute och cyklar..

OberonsMatte
2018-02-10 12:00
#19

Angående ålder och Forl tror jag att det är väldigt olika. Mina katter har varit 1, 7, 8, 11 och 13 när de fick sin första Forl-tand bortopererad.

11-åringen är 13,5 nu och hade vid senaste kontrollen inga ytterligare Forl-angrepp. Den som inte hade fyllt 2 år ens hade massor, men vet inte om det kan ha berott på att hans immunförsvar varit kraftigt överbelastat från bara några veckors ålder p.g.a. allvarligt kattsnuvevirus.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2018-02-10 12:06
#20

#18 Om katten har Forl eller inte spelar ingen roll för Agria eftersom de inte ersätter den diagnosen iallafall. Tyvärr kan ju katten ha utnyttjat sin förra försäkring även för andra saker och uppstår det nya problem som har med det området att göra kanske det nya försäkringsbolaget vill undanta det från den nya försäkringen.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
luddtuss
2018-02-10 13:54
#21

För oss blir det Svedea, orkar inte krångla och chansa med att ev byta senare. Jag tycker dom verkar bra utifrån vad jag läst☺️

 

Katti
2018-02-10 16:23
#22

#6, varifrån kommer uppgiften att 70-80% av alla katter får forl? Jag har haft 30 + vuxna katter och har aldrig haft en katt med forl. Inte heller i mitt föräldrahem med ett antal katter. Min syster har nog haft lika många katter som jag och hon har haft EN med forl!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: