Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2641 ggr
shamz116
2018-01-23 15:57

Mush

Jag funderar om jag ska gå över och ge mer av Mush (fryst färskfoder) till min katt.

Jag har alltid gett Mjau (kalkon/kyckling/lamm) och sedan varvat med färskt kött, Min katt älskar kyckling, lamm, nötkött och det ger jag till han när jag lagar mat så får han alltid lite rått kött. Jag har ibland köpt Mush Vaisto cat ( kyckling/nöt den gula påsen) och min katt är helt galen i den här maten!

Man skulle ge en sån matboll som portion men min katt verkar inte bli mätt på det han vill ha mer, Jag vet inte om det är att han gillar maten så mycket. Men han måste ju bli mätt med. I djuraffären sa dom att ger man mer så kan katten gå upp i vikt, och det vill jag ju inte heller.

Någon av er som ger Mush till er katt? Isåfall hur mycket ger ni/portion och per dag? Min katt väger 3,5  kg.

Gillar att detta är råkost och tror att det är bättre än Mjau..man vet att det är bra utformat för katten med bra sammansättning, en fullvärdig kost.

Vill gärna höra era erfarenheter av Mush och om ni tror det är värt att gå över helt från Mjau? Eller fortsätta som jag gör nu att ge ibland och sedan ger annat råkött? Det blir nog dyrare att bara ha Mush, men o andra sidan så kanske inte kissen kommer vilja ha av mitt kött så mycket :)

Annons:
Jessicahagstrom94
2018-01-23 16:01
#1

Jag kanske drömmer men är inte en boll alldeles för lite för en katt på 3.5kg? Vem sa att du skulle ge en boll som en hel måltid? Djuraffären? Skulle inte lita på dom. Läs på påsen, står det inte där antal bollar/ kg?

Fridaaaa
2018-01-23 16:08
#2

Min honkatt på 4 kg får 6 stycken per dag.
En boll är alldeles för lite, minst 4 per dag skulle jag säga

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
2018-01-23 16:19
#3

Vår "gammelkatt" - ca 4,5 kg - äter som mest 6-8 mushbullar per dag. Första portionen, när han är som mest hungrig, får han 1,5 bulle. Därefter får han 1 bulle i taget. Så här års äter han dock inte lika mycket, eftersom han inte går ut lika mycket.

Våra två "ynglingar" äter väldigt sällan mer än en bulle i taget, när de gör det är det just första portionen för dagen också. Men senare på dagen kan det räcka med en halv bulle i taget. Totalt äter de ca 3-4 bullar per dag var, ibland lite mer och ibland lite mindre. De får lite spannmålsfri burkmat till nätterna ibland också.
Båda "ynglingarna" väger ca 4 kg.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lia
2018-01-23 16:21
#4

https://www.mushbarf.com/sv/produkt/vaisto-cat-gul/

Lite längre ner står utfodringsansisningar. Eftersom din katt väger 3,5 kg står det att den ska ha mellan 75-100 g köttbullar. Eftersom en köttbulle väger 25 g betyder det att den ska ha mellan 3-4 bullar. Så ja, en bulle per kg ca 🙂 Sen är det ju olika per individ så du får prova och sen se hur hon mår och om hennes vikt kanske förändras osv.

kattöga
2018-01-23 16:22
#5

Gammelkattens päls blev sammetslen väldigt snabbt efter att vi gått över till Mush! Jag kallar honom för Mr Velvet ibland p g a det. Helt ljuvligt mjuk päls.

Ynglingarnas päls har inte ändrats riktigt lika mycket, men framför allt har jag noterat att de inte fäller lika mycket päls. Särskilt den ena katten fällde kopiösa mängder, varje dag, men fäller nästan inget alls längre. Hans päls har också blivit mjukare och lenare sedan vi börjat med Mush.

Jag hoppas fortfarande på att jag kan ge alla tre katter endast Mush. Men ynglingarna kan trilskas lite fortfarande…. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2018-01-23 16:26
#6

Och ger du dem enbart Mush, t ex, så lär katten inte gå upp i vikt om han inte äter kopiösa mängder. Det är torrfoder de blir överviktiga på.

Jag blandar i 1-2 teskedar vatten med Mushbullarna också, så vet jag att de får i sig tillräckligt med vätska. (Mängden vatten är mindre i Mush än i vanlig burkmat.)

Rå och bra mat är alltid bättre än tillagad och processad mat….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
shamz116
2018-01-23 16:55
#7

Ja den jag pratat med på djuraffären sa att en boll skulle han ha per portion för hans vikt .

Som ni skrivit så stämmer det. Han ska ha 3,5 eller 4 bollar/dag. Men jag skulle nog få ge 2 bollar på en gång för han nöjer sig inte med en först. Och vill inte vänta flera timmar på nästa portion.  Annars är han van att få mjau på morgon, middag och kväll men ger kanske lite större portioner det är ju inte så exakt, så min kisse går och småäter lite som han vill det finns alltid framme mat åt han. Och han har ändå bra vikt han äter det han ska inte mer. Kan tillägga att jag har en innekatt så han är inte mycket aktiv, utan en lat perser :)

#5 Vad kul att höra! Min katt fäller inte mycket och han har redan väldigt fin silkig päls men det kan ju bara bli bättre. vill ta hand om min katt så han får det bästa:)

#6 ok ja det låter ju bra. Torrfoder skulle jag aldrig ge. Bra råd det ska jag göra, Äggula brukar jag lägga till också, och läste att det ska vara bra för deras mage med.

kattöga
2018-01-23 18:04
#8

Ge honom två bullar på en gång om han vill ha det!  Det händer att vår gammelkatt vill ha två bullar direkt efter varann också, nån gång ibland, så varför inte?!

När jag serverar mer än vad de normalt äter, blir det alltid kvar en del i skålen. Nu kan det gå bra ändå, eftersom vi har tre katter och det är nästan alltid någon som är lite småsugen och äter upp "resterna". :)

Och ja, äggula är bra på många sätt, mycket näringsämnen i det, och hjälper mage och tarmar.
Mush kan ju ge hård mage för många katter (pga mängden ben). Våra två yngsta katter blir hårda i magen av det. Så vi ger antingen äggula eller kycklingfett  till katterna varje dag, för att hålla tarmarna igång.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

shamz116
2018-01-23 20:55
#9

#8 Ja det ska jag prova med, tack! 

Vad bra  :) .Jag trodde nästan att min kisse blivit för glupsk , men nu har jag läst hur mycket andra katter äter här och det verkar ju väldigt normalt om han är hungrig med 2 stycken.

Jag börjar nog med 2 bollar/ dag och ger resten blötmat. Så kan jag vänja hans mage. Men han är ju van med kycklingvingar som har mycket ben. Kycklingfett var tar du det ifrån?

Dimocarpus
2018-01-23 21:23
#10

2-5% av kattens vikt ska den få on dagen beroende av hur aktiv din katt är. Fasa över långsamt och sluta med ge kött här och där. MUSH är helfoder och räcker väl. Du kan erbjuda ben nån gång i veckan vilket räcker för lite tuggmotstånd och inte för mycket kalk. Din katt är 3,5kg = 3500g. Om vi tar 3% = 0,03. Alltså 3500x0,03= 105g. 105g/25g (en bulle är ca.25g) blir 4,2 bullar. Vi rundar av det till 4,5 bullar om dan alltså.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

shamz116
2018-01-23 22:47
#11

#10 Ok tack för hjälpen!  Min katt är inte så aktiv som sagt. Han får sina ryck men annars är han lugn :D Tack för den räkningen jättebra att veta.

shamz116
2018-01-23 22:48
#12

Förresten vad kan jag ge som är för mycket kalk?

Dimocarpus
2018-01-23 23:17
#13

Ben att tugga på kan du ge. Ge inte mycket så att katten inte blir hård imagen av kalk.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Dimocarpus
2018-01-23 23:18
#14

2% av kattens vikt räcker för en låg aktiv vuxen katt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

shamz116
2018-01-23 23:40
#15

ok nej ger alltid som en portion det han orkar äta inte mer, så en kycklingvinge eller en lammbit som jag klipper i bitar tex.

Nån som har koll och kan jämföra Mush med våtfoder som Mjau eller likvärdigt? vad är skillnad i kvalitet, är det stort? och om man säger mjau + något extra köttigt jämfört med Mush. Det brukar finnas kunniga här :)

annzoo
2018-01-24 13:43
#16

#12 vilken mush ger du? för om du ger en med ben i så tror jag inte man ska ge mer ben/kalk utöver mushen. Risken är om de får i sig för mkt ben och de dricker dåligt är risken större att de blir förstoppade

kattöga
2018-01-24 14:32
#17

Det är nog ben i all Mush för katter… Den vita påsen innehåller, dock, mindre mängd ben.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

shamz116
2018-01-24 14:42
#18

#16 Jag ger ju inte mush nu,  utan mjau och lagt till eget rått kött..Mush har jag haft och lagt till ibland som sagt funderar om ska gå över mer/helt till det.

shamz116
2018-01-24 14:43
#19

isåfall ger jag alltid den gula påsen.  Jag har aldrig gett min katt griskött äter inte det själv så vill inte direkt ge det.

Belzebubble
2018-01-24 15:06
#20

Hm. Hur "serverar" ni mushbollarna? 

Jag har haft stora svårigheter att ge min katt något annat än torrfoder. Han vill inte äta det. Det släppte nyligen för blötfoder, men jag skulle allra helst vilja ge honom mush. Men han vill inte det, han lämnar nästan hela bollarna orörda. Om jag mosar det så vill han inte ha det alls.

Annons:
shamz116
2018-01-24 15:37
#21

#20 läs det här från Mush, tror det kan vara till hjälp:)

http://mush.web.staging.minasithil.genero.fi/sv/hur-far-jag-min-katt-att-ata-ra-mat/

Fridaaaa
2018-01-24 15:59
#22

#20 Jag mosar och ger i sk¨ål. Då äter dem långsammare.

Men testa att blanda i lite i blötmaten och fasa in sakta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

shamz116
2018-01-24 16:03
#23

om du inte ger blötmat nu så tror jag det är bättre att gå direkt på mush med om det är det du vill ge. Som #22 skrev att fasa in sakta måste man alltid göra. Speciellt med sån stor skillnad på foder som det här blir..annars blir din katt dålig i magen med.  Ta i först mycket av torrfodret, lite mush, och minska sedan mer och mer hur mycket torrfoder du har..men låt det ta några veckor. blanda i äggula med gärna, det är bra för magen så han inte blir hård..och lite vatten i mush. Men läs de tipsen med om vad man kan göra mer för att få katten att gilla maten :) Lycka till!

kattöga
2018-01-24 17:06
#24

#20 Jag delar mushbullarna med kniv o gaffel i lite mindre bitar. Gammelkatten som förlorat en massa tänder får oftast minst bitar. Jag har alltid i ca 2 tsk vatten också i matskålen.

Ibland har jag, när jag varit borta länge under dagen, ställt fram hela eller halva frysta Mushbullar också. Och så gott som alltid har de varit uppätna när jag kommit hem. Även då katten med få tänder kvar bodde här ensam. 

En del katter vill äta Mush fryst, andra föredrar halvtinade eller tinade. Våra katter tycker uppenbarligen om när de är nästan helt tinade.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: