Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3222 ggr
IzaEleonora
1/22/18, 5:22 PM

Kräsen katt vad gör jag!

Jag har en otroligt kräsen herre! Har hållit på att byta bort torrfoder då han hetsäter och det sväller i magen så han spyr upp det. Håller på att nu byta till Mush och allt har gått bra dock väldigt sakta, började med 1/4 bulle med blötmaten från royal canin han total älskar! Han har alltid varit mer besatt av den än godis och klättrar nästan på kökskåpen när jag gett det till han! Nu senaste 2 veckorna får han full dos med 2 mush 3 gånger om dagen men har lite blötmat ovanpå. Men helt plötsligt sen lördags mat vägrar han och kan ej förstå varför! Annars springer han till skålen vid mattid men nu står han bara kvar mitt i köket, testat ställe skålen där han är för att visa att det är mat men då springer han iväg som om han är rädd för den? Han äter godis om jag ger det till han och han är full av energi och leker så han känns som inte sjuk på något vis! Testade även idag att ge han bara blötmat och han rörde inte ens den! Vad ska jag göra?

Annons:
Uppkatten
1/22/18, 6:05 PM
#1

Äter katten någonting? I så fall vad och hur mycket? Kräks katten? Diarré? Kissar katten (mycket/litet)? Dricker katten (mycket/lite/normalt)? Hur är kattens hull? Hur gammal är katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

IzaEleonora
1/22/18, 6:36 PM
#2

Han spydde 2 gånger igår och då spydde han upp mat. Såg att han åt lite idag av blötfodret dock efter den stått framme i 4 timmar, men spydde strax efter igen. Äter smågodis (duck strips) och det är inga problem. Är blötfoder och mush han haft tillgång till men har som sagt inte sett han äta sen lördags förutom idag på lunch men då kollar jag han inte hela tiden! Ingen diarré inte tänkt på hur mycket han kissar då vi har två katter, inte sett han gå på lådan än idag men som sagt jobbar 8 timmar så ser ju inte hela tiden :/ Dricker normalt, men han har aldrig varit någon stordrickare. Skulle säga att han är lite underviktig men han har varit det ett tag nu pågrund av att han spytt upp torrfodret, (hetsätningen började då vi skaffade den andra katten), han har ej spytt sen vi tog bort det för en månad sen förutom ikväll och idag. Han har gått upp 0.7hg sen vi tog bort torrfodret Han blir 4 nu i juni och är en ragdoll

Uppkatten
1/22/18, 7:37 PM
#3

Jag tycker inte att det låter som att din katt är kräsen, utan jag lutar nog åt att kisse inte mår helt bra just nu… Mitt råd blir därför att du bör diskutera med din veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1/22/18, 7:49 PM
#4

Ja, det största problemet här är att din katt visat tydliga tecken på sjukdom sedan i lördags. Kanske även innan dess med tanke på kräkningar och låg vikt.

Att allmäntillståndet är ok än så länge är bra, men innan ev. veterinärbesök bör du försöka ha stenkoll på att han verkligen får i sig mat och vatten.

Brukar hans avföring vara hård, lagom eller åt det lösa hållet?

Sajtvärd Katter iFokus

IzaEleonora
1/22/18, 8:36 PM
#5

#3 just det med kräsen menar jag att han alltid varit petig med maten, vad han väljer att äta. Tog cirka 5 märken och alla smaker av dess märken för att hitta blötmaten han tyckte om, han är en otrolig vanekatt och blir något fel i hans dagliga rutiner strejkar han rakt ut :/ så han har alltid varit så svår på det viset. #4 Han verkar bara vilja äta när der stått framme länge, typ så jag egentligen vill plocka bort det för det kan blivit dåligt! Med tanke på att han får mush och RC blötmat kan det vara bättre att han får uppblött torrfoder så det kan få stå framme? För det mesta är hans avföring normal kanske åt det lite hårdare hållet, får kolla noggrannare då andra katten använder samma låda. Hans avföring har dock blivit lösare av byte av foder, så får han torrfoder igen kommer han säkert bli lös i magen de första dagarna!

Uppkatten
1/22/18, 8:46 PM
#6

Uppblött torrfoder kan inte stå framme eftersom det snabbt blir dåligt då. Uppblött torrfoder kan serveras men ska då tas bort och slängas rätt snart om katten inte äter upp det. Din katt uppvisar dock sådana symtom att du bör kontakta veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
IzaEleonora
1/22/18, 9:02 PM
#7

Men finns det inget jag kan göra då tills dess? För tidigast är torsdag som jag kan få en tid. Sen kan jag passa på att fråga, hur länge kan all mat vara framme? Mush och blötfoder? För båda herrarna är van vid fri tillgång till torrfoder sen innan med blötfoder serverats två gånger om dagen så de vill inte äta upp allt när det serveras :/ Då får dem ju inte i sig tillräckligt om jag måste slänga del av maten varje dag :O

OberonsMatte
1/22/18, 9:28 PM
#8

#5 Att han äter maten först när den stått framme länge kan bero på att han har dålig aptit och väntar tills han är jättehungrig. Handlar det om mat han tidigare "älskat" är det ännu mer oroväckande. Prova med torrfoder också, men utspritt  på en bricka eller liknande så att han inte kan äta för fort. Vill han inte äta torrfoder heller är det ytterligare symtom på att aptiten ÄR nedsatt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1/22/18, 9:29 PM
#9

#7 Äter han inte alls får du åka in akut före torsdag.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1/22/18, 9:30 PM
#10

Torrfoder kan man också gömma runt om i bostaden så att katten får gå på matsök. Då blir det också svårt för katten att hetsäta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

IzaEleonora
1/22/18, 9:36 PM
#11

Ja alltså nu vet jag varken ut eller in vad han sysslar med 😵 testade ge han lite torrfoder en kula i taget det slukade han snabbt försökte till och med slå dem ur handen på mig! Han fick typ 4 stycken sen gick han raka vägen till blötmaten och slukade i sig hela skålen? Tänker ringa veterinären oavsett men vad hände där?!

OberonsMatte
1/22/18, 10:03 PM
#12

#11 Men vad skönt! Ibland behövs något för att trigga igång aptiten och det var kanske det torrfodret gjorde! Håll nu koll på att han fortsätter att äta och att det kommer ut därbak (och ingen annastans).

Det viktigaste för god hälsa är ATT katten äter. Äter katten den nyttigaste maten är det jättebra, men mat som inte äts är alltid det sämsta valet.

Sajtvärd Katter iFokus

IzaEleonora
1/23/18, 8:30 AM
#13

Har fått tid hos vetrinären och som jag trodde var torsdag tidigast! Har fått han äta 3 gånger nu med torrfoder luret men han har spytt varje gång :/ Ska testa att bara ge han torrfoder en bit åt gången utan att ge han blötmat efter för å se om kanske kan behålla det då i små doser!

Annons:
kattöga
1/23/18, 9:48 AM
#14

Många katter, bl a två av våra, blir hårda i magen av Mush. Så därför får de kycklingfett eller äggula varje dag. Till natten får de dessutom lite spannmålsfritt blötmat från burk. 
(Köpte en burk Sanofor också, helt i onödan, för den smakar tydligen bläh….)

Dessutom kan 2 mush-bullar tre gånger om dagen kanske vara för mycket. Och särskilt om han dessutom blir hård i magen. (Och dessutom brukar hetsäta.)
Vår gammelkatt kan äta 6-7 bullar om dagen när han är aktiv (utekatt). Men så här års blir det oftast mindre. 

Våra "ynglingar" äter kanske 3-4 bullar /dag - varannan dag mer, varannan dag mindre - och beroende på om de fått blötfoder på burk också.

När de är kräsna (framför allt den ena "ynglingen") så triggar jag deras hunger med  några få torrfoderprickar som de är helt "galna i".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

IzaEleonora
1/23/18, 11:33 AM
#15

#14 hoppas det är något sånt! För började med mush efter jul och tanken va att övergå helt till det då det funkat så otroligt bra för kusinens katter! Då han väger 6.1kg är anledningen jag gett han 6 om dagen visste inte att det kan va för mycket :O Har ju sakta gått upp i dos, så han har fått full dos nu sista 2 veckorna med lite blötmat så han känner igen sin favoritmat då jag läst att många känner igen maten med lukten :) Men då varierar du alltså med mush och blötmat? För min andra katt äter också 6 st om dagen och han är det inget fel på, båda är innekatter

kattöga
1/23/18, 1:36 PM
#16

#15 Det är en stor liten kille du har! Då kan nog 6 bullar vara ok per dag. De rekommenderar ju 1 bulle/kg. 

Men hetsäter han så kanske han ska ha mindre portioner men flera gånger/dag istället en period. Prova också att ge honom  en rå äggula (vispa ihop med lite varmt/ljummet vatten), inte vitan, ifall det är så att han blir hård i magen av maten.  Det kan ju vara en anledning till att han vägrat äta Mushen, om han förknippar magont med maten.

Jag ger inte blötmat varje dag/natt, det beror lite på när de har ätit på kvällen. Har de ätit tidigt på kvällen så ger jag lite blötmat inför nätterna. Jag vill inte låta mush-bullarna ligga framme hela nätterna, burkmaten håller bättre. 
Har de ätit sent på kvällarna då behöver de ingen extra mat till natten.
Jag kan ge dem burkmaten när jag ska vara borta länge över dagen, också för att jag inte vill att maten ska stå framme för länge,
Och ibland blandar jag med lite med Mush-bullarna för att trigga hungern.

Burkmaten de får då är Mac's eller Grau's mat utan spannmål, konstgjorda färg- o aromämnen m m. (Hade de inte vägrat Mjaus blötmat hade jag nog gett dem det hellre.)

Men, bra att du låter en veterinär kolla upp din vän! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
1/23/18, 3:29 PM
#17

Det kan också vara så att övergången till Mush har gått för fort. Det är ju bara några få veckor sen du började övergå från torrfoder till blötmat, om jag förstått dig rätt. Katternas magar är väldigt känsliga, så ifall det bara är några veckor sen du börjat fasa över från torrfoder till mush, så skulle jag backa lite och fasa över lite mer långsamt. Och kanske varva/blanda burkmat med mush. 
Om benmängden i Mush gör honom hård i magen så är det ännu viktigare att gå långsammare fram. 

Den vita påsen Mush Vaisto Cat har mindre mängd ben i (som ofta orsakar hård mage), så det kan också vara ett alternativ att du ger av den först (före den gula och/eller rosa påsen). Ingen av våra katter gillar den vita Mushen, dock…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kajsas matte
1/23/18, 9:40 PM
#18

Ursäkta, men vad är Mush? Finns det ett kattmatsmärke som heter så? Jag har haft katter i över 45 år varav uppfödning, avel och utställningar i ca 20 år, men bara sett Mush i den här spalten. Tacksam om någon vill upplysa mig!

IzaEleonora
1/23/18, 9:58 PM
#19

#16 ja han är en ragdoll så ska egentligen ligga på 7-9kg enligt ras standarden så han är till och med lite tanig! 😊 Får testa runt lite där men han har alltid varit svår med maten, därför han fått RC blötmat för det var den han accepterade utan att rynka näsan och gå iväg 😂 Men då han totalvägrade mush från början men använde RC för att få han äta så kanske jag kan lyckas med ett bättre märke 👍 Ah sant har mest fokuserat på att dem tyckt det varit gott och minskat blötfodret eftersom så länge de ätit det! #18 Mush är en sorts BARF mat, någon får rätta mig om jag säger fel :) märket heter Mush Vaisto och finns för både hundar och katter och är som frysta råa köttbullar :)

IzaEleonora
1/23/18, 10:04 PM
#20

Och allmän update han spydde ju imorse. Sen dess vågade jag inte ge han stora mängder utan slängt torrfoder åt han då och då hela dagen, plus att sambon är hemma och har kunnat det. Han skrek verkligen efter mat enligt sambon strax efter lunch så han fick lite blötmat och han fick behålla det. Sen har han fått blötmat i små portioner 2 gånger sen jag slutade plus att han putta bort andra katten och började sno ns mush 😂 En så länge har han fått behålla allt och sett han gå på lådan en gång men var bara för att kissa 😊 Så känns direkt lite bättre men vill självklart få reda på vad som kan ha hänt så vetrinärtiden står kvar!

Annons:
kattöga
1/24/18, 8:55 AM
#21

#18 Mush är färdigblandad råmat, fryst som "köttbullar". Läs mer om Mush för katter på mushbarf.com.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
1/24/18, 12:31 PM
#22

Hur är hans bajs? Får han mush med ben i kan de göra att han blir förstoppad och kan spy och matvägra av den anledningen

IzaEleonora
1/24/18, 6:22 PM
#23

#22 jag har bara sett han gå på toa 1 gång och då kissade han bara men jobbar också 8 timmar om dagen så kan ha missat, av dem korvar jag sett ser det bra ut men har ju som sagt en till katt som använder lådan också! Men om det nu är det hur ska jag isåfall gå tillväga med mushen? Som tidigare sagt lär det vara att man gjort övergången för snabbt men blir dem van vid det eller finns alltid risk för förstoppning ? Har den gula påsen som är kyckling-nöt :)

kattöga
1/24/18, 7:04 PM
#24

#22 Vad jag förstår så har all Mush ben i sig. Det behövs för katterna. Den vita påsen för katter innehåller, dock, mindre mängd ben.
Mush för hundar har jag däremot ingen koll på alls…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kajsas matte
1/25/18, 4:43 PM
#25

#19 Tack för att du svarade på min fråga! Men BARF säger mig heller ingenting. Jag är så tacksam för att få förklarat för mig det jag inte vet. Om jag kan bidraga med något som kanske inte alla vet, så är det att alla katter har 24 morrhår! Alla har det, om de har färre så beror det på att de tappat något, men det kommer i så fall att växa ut igen. Tala om onödiga kunskaper!

OberonsMatte
1/25/18, 4:57 PM
#26

#25 Förkortningen BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda, dvs att man ger katten rått kött, ätbara ben och råa inälvor.

Tack för informationen om morrhår! Det är inte självklart att man vet att tappade morrhår växer ut igen och att de har 24 morrhår hade jag faktiskt ingen aning om!😃

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
1/25/18, 5:01 PM
#27

#25 Du kan läsa mer om BARF här på iFokus också: barf.ifokus.se.

Och som jag skrev i #21 så är MUSH färdigblandad Barf-mat. Mer info om MUSH:  mushbarf.com

Kul kunskap om morrhåren! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
IzaEleonora
1/25/18, 6:29 PM
#28

Fy känner mig ganska uppgiven nu 😢 Var till veterinären idag och hon såg inga fel på han och kände inget som visar på förstoppning eller liknande. Hennes gissning var att han är allergisk och känslig mot födan men de tog även blodprover för att skicka in för analys så lär få svar på det på måndag. Han fick även vätskedrop och en spruta mot illamående. Fick hem RC recovery och RC torrfoder för allergi. Då han inte spytt av RC blötfoder utan bara när han ätit det i samband med annat skulle jag fortsätta med det i små doser då det blir för stor chock för systemet att byta foder rakt av! Men 4 timmar efter han fick lite mat så kaskadspydde han och var så sjukt mycket vätska så gissar det var vätskan han fick i droppet och gissar att sprutan stoppade en början för han höll på att försöka spy i kanske 10 minuter och gnällde innan det kom. Nu är han tillbaka till total matvägran och inte ens godis verkar han va intresserad av 😞 Dem ska ringa imorgon och kolla hur han mår, men värsta situationerna cirkulerar i huvudet nu.

kattöga
1/25/18, 6:32 PM
#29

Jag håller tummarna för att han piggar på sig nu och magen lugnar sig! 🤗

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
1/25/18, 7:00 PM
#30

#28 Vad jobbigt med kräkningen… De gånger min Ruben haft stopp i tarmen brukar det kunna bli några kaskadkräkningar (dock bruna och illaluktande).

När bajsade han senast?

Sajtvärd Katter iFokus

IzaEleonora
1/25/18, 7:16 PM
#31

#30 vet inte, har sett han gå på toa 2 gånger sen i lördags och då har det bara varit kiss :/ Inte sett något ovanligt i kattlådan men vet ju inte om han varit och bajsat då jag varit på jobbet! Försöker ge han något lite smått då och då men noll intresse, nu försökte en gång till med en liten bit av favoritgodiset duck strip och då såg han ut att vilja äta han försökte flera gånger men spottade bara ut den igen efter ett litet tag :/

Uppkatten
1/25/18, 7:23 PM
#32

Usch så jobbigt för er. Min nästa fundering är om inte katten behöver läggas in. Bra att de ringer i morgon. Hoppas också att ni kan få provsvar tidigare än på måndag. Kräks han på det här sättet kommer han att behöva vätskas upp på nytt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1/25/18, 7:31 PM
#33

#31  Säger inte att det är det, men kanske är det stopp i (tunn)tarmen ändå. Min Ruben har som sagt haft problem med det flera gånger, men det kan behövas röntgen för att upptäcka det (så var det iallafall med Ruben).

Förutom kräkningar och dålig aptit som blir till matvägran visade Ruben tydligt att han mådde dåligt och blev jätteslö och orörlig. Han hade iofs även feber vilket veterinären tyckte var lite konstigt(?), men eftersom han reagerade så kanske fler kan göra det.

Sajtvärd Katter iFokus

IzaEleonora
1/25/18, 8:00 PM
#34

#32 ja det börjar vara min tanke också fick ett piller som skulle kunna öka matlusten men känns som det inte kommer ge något om han bara spyr upp det igen! Han har inte kräkts igen sen klockan 15.00 men inte heller ätit eller druckit så finns väll inget mer att spy upp nu. #33 är så farligt att söka är så många som haft katter som spyr mycket och är så många olika saker som varit för dem :/

Annons:
Uppkatten
1/25/18, 8:14 PM
#35

Ja, matlusten är ju en sak, men problemet är ju som du säger att han fortsätter att spy upp det han äter. Känns som han skulle behöva få komma till ett djursjukhus där man kan gå igenom honom ordentligt + ha honom på dropp o s v. Om inte veterinären ringer i morgon så se till att själv ringa upp dem så det inte drar ut allt för länge på tiden det här.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

IzaEleonora
1/25/18, 9:38 PM
#36

#35 ja absolut! Nu vid 20.45 visade han intresse för mat och han fick 3 kulor och lite blötmat, vill inte ge för mycket så han spyr för att hans tomma mage får en chock! Ska testa ge han lite till innan vi lägger oss och hoppas han klarar natten!

IzaEleonora
1/29/18, 1:44 PM
#37

Provsvaren kom tillbaka idag och visade att han har pancreatit troigtvis kronisk då han spytt upp mat tidigare. Han är inte spytt något mer sen i fredags och han är full fart på, fått recept på tabletter mot kräkningar som han ska få när han får en period och hoppas dierfodret lungnar magen!

Uppkatten
1/29/18, 5:01 PM
#38

#37 Ledsamt att han är dålig, men skönt att du ändå har fått en diagnos nu, så att du och veterinären vet vad ni har att förhålla er till. Jag håller tummarna för att han får fortsätta vara pigg och glad, och att ni hittar sätt att "dämpa" hans sjukdom. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2/5/18, 8:58 PM
#39

Hur går det för lilla vännen? Jag hoppas att han fått hjälp av medicinen och mår piggare!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

IzaEleonora
2/14/18, 12:25 AM
#40

#39 han mår bättre, spydde en gång 31 januari men sen dess inget! Ska köra detta specialfoder 8 veckor till och se om han får någon mer period eller inte. Sen tar vi det helt enkelt från det om något mer behöver göras!

[Forest]
2/15/18, 6:46 PM
#41

37. Pancreatit. Vad innebär det? Vi har kräsen katt o det har för hans skull vart fördel våran vuxna katt är nämligen allergisk mot fisk även fiskolja får vi undvika i foder. Lycka till med kissen o hoppas ni får en bra lösning på det hela

Annons:
Uppkatten
2/15/18, 6:50 PM
#42

Pankreatit = bukspottkörtelinflammation.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: