Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1292 ggr
ellenkantarell
1/18/18, 1:53 PM

Aldrig några hårbollar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ragdolltjej på 1,5 år har aldrig någonsin hostat upp en hårboll. Hon fäller kopiöst större delen av året, och hon ligger i princip ständigt och tvättar sig. Jag kan väl se lite hår ibland i hennes bajs, men inte några större mängder. Hon har aldrig suttit och hostat heller. Hon får inga tillskott, kattgräs är hon måttligt intresserad av. Hon kan vara lite känslig i magen, då speciellt om hon fått i sig en godis för mycket. Hon äter ett spannmålsfritt foder med hög kötthalt, vilker hon äntligen fungerat bra på efter många byten. Hon har tendens att bli lite för trög ibland, vilket gör mig extra orolig. Behöver jag vara orolig, eller kan jag lita på att all päls kommer ut? Så fort hon verkare tröttare än normalt så tror jag att hon har stopp i tarmarna…

Annons:
OberonsMatte
1/18/18, 2:08 PM
#1

Min Ragdoll Oberon kräks inte heller upp hårbollar, trots att han är snart 10 år och långhårigast av alla mina katter. Att pälsen passerar utan problem genom tarmarna är bara bra. Blir det stopp i tarmen börjar det med upprepade kräkningar (så blir det ibland för min Birma).

Sajtvärd Katter iFokus

Blixtie
1/18/18, 2:17 PM
#2

oj, min katt som är Brittiskt korthår kräks upp hårbollar med jämna mellanrum oftast en gång var 14:e dag. Han är 9 år om en månad och han fäller väldigt mycket hår, men britter har ju väldigt tjock päls 🙂 Jag känner en familj som har två bondkatter med Norsk skogkatt i sig, de har lång päls och kräks aldrig. Så jag antar att det kan vara individuellt.

OberonsMatte
1/18/18, 2:17 PM
#3

Är det torrfoder hon får kan den tröga magen bero på att hon får i sig för lite vätska, så ge gärna blötfoder också.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1/18/18, 2:19 PM
#4

#2 Ja, det är väldigt individuellt. Min ena Norska skogkatt kräks hårbollar regelbundet, men han bara kräks upp den och sedan är det bra med det.

Sajtvärd Katter iFokus

ellenkantarell
1/18/18, 3:31 PM
#5

Hon får våtfoder varje dag, och hon har alltid varit duktig på att dricka. Ser henne dricka flera gånger per dag. Tanken var egentligen att hon skulle äta enbart våtfoder/färskfoder, men hon är kräsen… Torrfoder går alltid ner, men våtfoder är hon petig med. Det måste vara på burk och innehålla någonting med tonfisk. Annars tittar hon på mig som om jag vore dum i huvudet😅 Förhoppningsvis passerar håret ut som det ska då, så kan jag få lite ro i kroppen😅

ellenkantarell
1/18/18, 3:31 PM
#6

Hon får våtfoder varje dag, och hon har alltid varit duktig på att dricka. Ser henne dricka flera gånger per dag. Tanken var egentligen att hon skulle äta enbart våtfoder/färskfoder, men hon är kräsen… Torrfoder går alltid ner, men våtfoder är hon petig med. Det måste vara på burk och innehålla någonting med tonfisk. Annars tittar hon på mig som om jag vore dum i huvudet😅 Förhoppningsvis passerar håret ut som det ska då, så kan jag få lite ro i kroppen😅

Annons:
Upp till toppen
Annons: