Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1699 ggr
Sanniiiiiz
1/18/18, 7:09 AM

Kissar inne sedan födsel

Jag har ett enormt problem som jag behöver hjälp med. Det kommer bli en lång text men snälla ta tid att läsa om ni orkar. 14/2-17 födde min hona en kull kattungar, sen de börjat gå på låda så har ena kattungen inte varit rumsren. Det började med att hon kissade på mattor och jag gjorde allt i min makt för att få henne rumsren. Jag fick inte henne såld pga kunde inte sälja en katt som inte var rumsren. Jag valde att behålla henne då jag tänkte att de kan tränas bort med tiden. Vi bodde då i en 1a med balkong och hon upptäckte vid 4-5 månaders ålder världen utanför dörren. Hon lyckades rymma några gånger och ville verkligen ut hela tiden. Jag började ta ut henne i koppel och hon trivdes med att klättra i träden och springa omkring i skogen vi hade bakom oss. ( Hon kissar fortfarande inne) Sommaren går och kissandet minskar ju mer hon får vara ute. Hon använder lådan till att bajsa och kissar i den ibland men så fort de ligger ett papper, påse, kläder, handduk på golvet så kissar hon på dom. Ligger det inget på golvet så velar hon ett bra tag innan hon vill sätta sig på toan. Vi har två kattlådor i lägenheten med compact care Kattsand från arken zoo. Har testat många olika sorter men denna verkade bäst för katterna. Jag har alltså mamman och ena Ungen hemma. Jag börjar misstänka att hon kanske inte trivs med att vara inne eller inte trivs i själva lägenheten eller gått in i löp men visar inga tecken på löp. I september flyttar jag till en stor 2a med en enorm balkong som är nätat. Tänker att det kanske blir bättre om hon får hänga på balkongen som hon vill. Men nej hon fortsätter kissa och nu kissar hon endast på saker. Hon går in i löp och jag kastrerar henne i december. Hon fortsätter kissa och pratar med vet som säger att det är ett inlärt beteende sen födseln men kastreringen kommer hjälpa. Den hjälper inte. Hon gör allt i sin makt för att rymma från balkongen, hon går runt och skriker och jamar och kissar. Hon kissar på matbordet, köksbänken , saker , papper o textiler. Jag har gjort allt jag kan tänka mig man kan göra. Aktivering, ute i koppel, har flera kattlådor, leksaker, godis, olika sprayer, allt. Det har nu gått ett år och hon är fortfarande inte rumsren. Trivs hon inte? Kommer hon må bättre av att vara utekatt? Vad ska jag göra? Är helt vilsen. Har ni nå tips?

Annons:
Maria
1/18/18, 7:52 AM
#1

Jag reagerar mest på denna meningen: 

så fort de ligger ett papper, påse, kläder, handduk på golvet så kissar hon på dom. Ligger det inget på golvet så velar hon ett bra tag innan hon vill sätta sig på toan. 

Har du testat att se till att det aldrig ligger kläder, handdukar eller annat hon kan kissa på på golvet? Att ha köksbänkar rena från saker hon kan kissa på?

Har du flera lådor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sanniiiiiz
1/18/18, 8:12 AM
#2

Ja, men det funkar inte alltid. Hon kissar på munstucket på dammsugaren, o det kan jag inte ställa undan. Ligger de inget på golvet så hittar hon något att kissa på. Kan bli mattan, uppepå fotpallen. Det blir inte lika ofta men hon hittar alltid något. Det är svårt att hålla golvet helt tomt från något. Samt köksbänken måste jag kunna få ha vattenkokare osv framme. Det är ju en bänk.. Jag har 3 kattlådor. En i hallen, badrummet och vardagsrummet. Jag undrar mest varför det alltid varit såhär, sen hon egentligen ska ha gått på lådan. 😒

Maria
1/18/18, 8:15 AM
#3

Aha, jag trodde hon bara kissade så att säga på mjuka saker som kökshanddukar, papper osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sanniiiiiz
1/18/18, 8:20 AM
#4

Samt väntar jag barn och är orolig att hon kommer kissa ner varenda barnsak på golvet. Vill ju ha de löst tills dess men hon är så svår.. har funderat på att omplacera henne till utekatt väldigt länge men jag känner mig så hemsk som ägare som inte orkar stå ut. Men det är frustrerande att torka kiss varenda dag. Men hon kanske skulle må bättre av att komma ut?

[JollyDolly]
1/18/18, 8:22 AM
#5

Är mamman kastrerad? Kan det ha något med rangordning att göra? Hur trivs de ihop i övrigt?

Sanniiiiiz
1/18/18, 8:24 AM
#6

Mamman är kastrerad! Dom har aldrig haft en tvist. Dom är kärleksfulla, sover ihop, leker ihop, tvättar och har sig. Så dom har inga problem alls. :/

Annons:
Katti
1/18/18, 8:28 AM
#7

Har du provat Feliway? Annars hade jag gett upp och lått henne bli utekatt hos någon annan. Helt klart!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sanniiiiiz
1/18/18, 8:30 AM
#8

Hade de varit sjukdom så känns de ju som att hon isf skulle ha fötts med den och är de ens jätte troligt?. Och dom den gången hos va hos vet som liten kattunge och sen vid kastrering så sa dom att allt såg bra ut.

[JollyDolly]
1/18/18, 8:32 AM
#9

Hmm, svårt det där. Förstår att du undrar då du verkar ha gjort allt och dessutom väntar en liten🙂 Kan tyvärr inte bidra med mer men hoppas det löser sig. Du kan ju prova att omplacera henne och vara ärlig med problemet, då kommer det inte som en obehaglig överraskning om det händer. Jag har gjort det med en katt för länge sedan och när han fick ett nytt hem så slutade han pinka. Uppenbarligen ville han inte bo hos mig😉

OberonsMatte
1/18/18, 12:05 PM
#10

#2 Att du har 3 lådor är bra, men vad är det för slags lådor (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)? Compact Care låter ok, men det beror på vilken sort det är (kristallsand och parfymerad sand är inte bra), så vad heter sorten? Hur tjockt lager av sand är det i lådorna? Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?

Är det två katter du har nu? Inga andra djur?

Hur rengör du där katten har kissat?

Sajtvärd Katter iFokus

Sanniiiiiz
1/18/18, 2:23 PM
#11

Det är två stora lådor utan tak och en låda med tak men ingen lucka på den, alla lådor är stora! Det är cirka 5-8 cm hög sand i lådorna, det är Crystal Blend jag har dock men hon går ju i den ibland och hon bajsar alltid i den. Rensar varje morgon från natten och när jag är hemma tar jag bort på en gång annars gör jag de på kvällen när ja kommer hem. Använder grön såpa och rengör golvet med. Har mamma katt här och hon, så bara dom två.

OberonsMatte
1/18/18, 2:59 PM
#12

#11 När det gäller kattsanden är det visserligen inte ren kristallsand, men den är väl parfymerad? Vill du ha samma märke så byt till Compact Care Unscented istället!

När det gäller rengöringen räcker det inte med såpa och vatten.  Med det kan du omöjligt ha fått bort urinlukten för kattens känsliga luktsinne.

Här finns bra tips:

http://kattstatus.se/sida25.html

Rekommenderar även Scent Stop (den oparfymerade!)

https://www.scentstopwebshop.se/scent-stop-100-ml

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1/18/18, 3:02 PM
#13

#11 Katter som inte är helt nöjda med den erbjudna lådsituationen använder den nästan alltid iallafall…för det mesta. Om katten så bara föredrar ett annat ställe en enda gång är det tillräckligt för att vidta de förbättringar som går.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
annzoo
1/18/18, 8:30 PM
#14

Om hon aldrig varit rumsen inte ens som kattunge kan det vara antingen något missfött fel som gör att hon tex inte hinner till lådan för att kissa. Bajsar hon i lådan? Eller att ni redan från början gav för stort område att vara på så att hon aldrig hunnit till kattlådan. Det kan ju givetvis vara att hon redan då inte tyckte om lådan. Har själv haft kattungar som ville ha huv så de inte blev störd på kattlådan samma har jag varit med om att kattungar velat från början ha en öppen kattlåda. Har ni kattlådor med eller utan huv idag? Vilket material i lådan har du? Har man katter som kissar eller bajsar fel ska man undvika kristall och pellets. Kissar hon mer då ni ha stökigt så se till att alltid ha vanan att hålla det städat. Testa felliway i uttaget det kan också hjälpa

Lena
1/19/18, 5:28 PM
#15

Det kan beror på en mängd olika saker att en katt inte är rumsren. I det här fallet -när katten aldrig varit rumsren - kan man som #14 börja fundera på om det är något fysiskt fel på kissen. Jag skulle råda dig att  låta katten genomgå en riktigt ordentlig undersökning av urinrör, blåsa och njurar för att se så det inte är några sådana problem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
1/19/18, 5:35 PM
#16

Här har du länkar till två artiklar om det här problemet som jag rekommenderar dig att läsa!

Artikel 1

Artikel 2

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
1/19/18, 6:29 PM
#17

Få henne ordentligt utredd av veterinär, hon kan ha missbildade urinvägar. Är hon fysiskt frisk kan man prova att behandla med buspiron parallellt med beteendemodifiering.

OberonsMatte
1/19/18, 9:47 PM
#18

#17 Ok, Buspiron är psykofarmaka, men beteendemodifiering, vad menas med det?

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: