Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 902 ggr
tiger tok
1/18/18, 6:54 AM

Hur lära av med bajsande?!

En nära vän till mig har en katt ( hane 5 mån) . Han gick duktigt på lådan när han kom, men nu går han bara där ibland. De driver gård, och han har börjat bajsa i höet och halmen. De tog bort all den lösa halmen, men han hittade en liten liten tuss och bajsade i den. De la all lös halm/hö i Ikea påsar, men han bajsade i det ändå.. De har nu täckt höet med en presenning så gott det går, och skall se om han slutar. Hur skall dem göra? Han skall kastreras snart, kan det hjälpa? Det är för dem inget alternativ att ha honom som innekatt. De kommer sälja honom annars, men det är synd för det är verkligen en jättetrevlig katt:( Några tips?

Annons:
Uppkatten
1/18/18, 7:22 AM
#1

Det är nog väldigt svårt att vänja en katt av med att bajsa i hö/halm om den bor på en gård. Särskilt så här års när det är snö och is ute…. Många katter gillar just hö/halm…. Då får man försöka hitta ett bra alternativ för katten och se om den kan komma att föredra det. Så det blir de vanliga frågorna när det gäller felkissning/felbajsning: d v s Hur många kattlådor finns det, var är de placerade, vilken Kattsand används och hur djup Kattsand har man i lådorna, och hur ofta rengör man lådorna? Självklart ska katten kastreras, id-märkas och ägarregistreras, både för sin egen skull men också för att inte bidra till en massa hemlösa, oönskade kattungar 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katti
1/18/18, 8:31 AM
#2

Om de inte redan har gjort det så ställ en stor låda med bra sand nära hö och halm! (Eller en låda med halm 🙂!)

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[[eskils_]]
1/18/18, 10:35 AM
#3

Ha lite Klorin i botten av lådan, för det luktar toalett-inbjudande för katter.

OberonsMatte
1/18/18, 11:54 AM
#4

För att bryta beteendet måste det finnas ett alternativ som även katten tycker är bättre. Fokus på den erbjudna lådsituationen alltså. Att det verkar finnas "en låda" säger inte mycket.

Var finns lådan? Vad är det för typ av låda (stor, liten, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)? Vad exakt är det för strö/sand i lådan? Hur tjockt lager av strö/sand är det i lådan? Hur ofta rensas lådan från kiss och avföring?

Självklart måste han även kastreras, och det av fler anledningar än att minska behovet av att märka revir.

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
1/18/18, 12:12 PM
#5

Kastrering kan hjälpa, glömde skriva det. En del små kattpojkar markerar revir med bajs…

Om de säljer honom bör de ha kastrerat honom först!

tiger tok
1/18/18, 4:16 PM
#6

Inte min katt som sagt, så jag tar inte besluten om vad de ska göra, men de lär försöka fixa så gott det går, de tycker väldigt mycket om katten. Självklart skall han kastreras, oavsett om det hjälper till med detta problem. Han har två lådor, en stor med tak och en utan. Innan han flyttade till dem gick han på en låda med lucka och tak utan problem. I början stod lådorna inomhus, men står nu i stallet. Han delar lådorna med äldre hona (jag vet att de egentligen borde ha fler lådor., men hon kissar/bajsar allra helst utomhus. Det är everclean (oparfymerad) och icas klumpbildande sand, ca 5/6 cm. Lådorna töms när katterna har kissat/bajsat i dem! Det var ett bra tips att ställa lådorna vid halmen/höet!

Annons:
Lena
1/19/18, 5:38 PM
#7

Här har du länkar till två artiklar om det här problemet som jag rekommenderar dig att läsa!

Artikel 1

Artikel 2

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: