Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2185 ggr
[Ragnar&Allan]
1/16/18, 3:00 PM

Gammal ägare vill ha tillbaka katten

Hej, det är så att min kompis fick för drygt ett år sen en katt av en person som inte längre kunde ta hand om den. Katten var grovt undernärd och löpte inte längre där hon befann sig. Den tidigare ägaren hade många vanvårdade djur som inte mådde bra. Som sagt så fick min kompis ta över den och det blev inget skriftligt avtal bara ett muntligt. Efter ett tag av att min kompis haft katten så märktes det att huset hon bodde i hade fått mögel och hon bestämde sig för att katten skulle få flytta. Katten flyttade till en ny familj och nu vill gamla ägaren ha tillbaka henne. 
Vad ska man göra vid ett sånt här tillfälle och får den gamla ägaren kräva henne tillbaka?

Annons:
[AnimeV4]
1/16/18, 3:02 PM
#1

Står katten skriven på den gamla ägaren? I sådana fall är det nog ganska kört utifrån hur jag har hört att det funkar :/

Fridaaaa
1/16/18, 3:04 PM
#2

Vem står som ägare på katten?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ragnar&Allan]
1/16/18, 3:20 PM
#3

De är tyvärr den förra ägaren som gör det

[[eskils_]]
1/16/18, 3:21 PM
#4

Anmäl den första ägaren till Länsstyrelsen och berätta att där finns/fanns vanvårdade och grovt undernärda djur!

Självklart ska den personen inte få tillbaka katten.

OberonsMatte
1/16/18, 3:25 PM
#5

Fick din vän katten av ägaren står det henne fritt att själv omplacera katten till ett lämpligt hem. Förekommer vanvård någonstans måste det anmälas till Länsstyrelsen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Ragnar&Allan]
1/16/18, 3:29 PM
#6

Ska göra som ni säger och anmäla henne till länsstyrelsen 
Vad tycker ni att man borde svara henne nu när hon är arg efter att hon fått reda på att katten har fått nytt hem och kräver henne tillbaka?

Annons:
[[eskils_]]
1/16/18, 3:38 PM
#7

Men din kompis fick ju katten av första ägaren för ett år sedan. Då måste väl kompisen ha ändrat i kattens ägarregistrering hos Sverak och/eller DjurID så att hon själv stod som ägare?

Med vilken formell rätt hävdar den första ägaren att hon fortfarande är ägare?

OberonsMatte
1/16/18, 3:45 PM
#8

#6 Ger man bort en katt utan avtal och betalning gäller Gåvolagen och då bytte katten ägare så snart flytten skedde.

Antar att katten varken är id-märkt eller registrerad i ett kattägarregister?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1/16/18, 4:39 PM
#9

Du skulle kunna mejla KattO också och fråga vad som gäller rent juridiskt http://www.svekatt.se/verksamhet/katto-27861483.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hugo13
1/16/18, 5:55 PM
#10

Anmäl kvinnan till länsstyrelsen. Tala om att katten var i dåligt skick när hon kom därifrån. Att ta tillbaka katten visar verkligen hur dålig djurvän hon är. Att flytta en katt hur som helst kan göra den så stressad att den slutar att äta vilket är allvarligt när en katt gör det…… Jag tycker också att du ska ta reda på det där om Gåvolagen. Tror också att den gäller. Lycka till och jag hoppas verkligen att katten inte behöver flytta något mer……….

Belzebubble
1/16/18, 7:49 PM
#11

Finns det ingen skriven avtal så får kompisen bevisa att hon har vårdat katten den senaste tiden. Alltså köpt mat och Kattsand, betalat försäkring osv. Om det nu skulle bli tvist. Men muntlig avtal gäller lika mycket.

Silvestris
1/16/18, 8:37 PM
#12

Den tidigare ägaren har ingen juridiskt rätt att göra anspråk på katten.

[Ragnar&Allan]
1/18/18, 12:49 PM
#13

Tack för svar, katten ska va id märkt av vad min kompis har berättat och den förra ägaren har slutat skriva helt till henne men istället bett andra gemensamma kompisar hoppa på min kompis angående det här, Jag ska kolla upp gåvolagen

Annons:
OberonsMatte
1/18/18, 12:54 PM
#14

#13 Är id-märkningen ägarregistrerad också i Sveraks eller SKKs kattägarregister? På vem i så fall?

Sajtvärd Katter iFokus

vallhund
1/18/18, 2:21 PM
#15

När det gäller hundar så kvittar det vem som är registrerad ägare, det enda som räknas är kvitto eller gåvobrev, samt att man kan styrka att man fött o gött hunden de senaste 6 månaderna.

På kattsidan lär man bli räknad som ägare om man utfodrar utekatter regelbundet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
1/18/18, 2:23 PM
#16

#15 Om någon står som ägare i register på katten, så räknas inte en person som ägare bara för att den matar katt som går ute (korkat med att mata andras katter medvetet men är annan femma)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
1/18/18, 2:38 PM
#17

#15 Ja, det är sant att en ägarregistrerad id-märkning inte räcker som ägarbevis rent juridiskt, var bara nyfiken på om någon av personerna tänkt på att ändra i registret eller ens registrerat märkningen överhuvudtaget.

#13 Jag tycker att din kompis kan spola de där gemensamma "kompisarna".

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
1/19/18, 5:52 PM
#18

Rent juridiskt är det där lite lurigt. Vid en tvist om vem som äger en katt är det bevisbördan som avgör. Man bör alltid ha papper på ett ägarbyte. Och om det är så att en katt är ID-märkt och registrerad så ska katten registreras om på den nya ägaren. Sedan är väl frågan om den tidigare ägaren kommer att gå vidare och göra rättssak av det hela? 

Hur ser det ut nu? Vanvårdar den förre ägaren djur i dagsläget? I så fall kan ni göra en anmälan till Länsstyrelsen. Vad den sedan leder till beror på vilken bedömning handläggarna gör. De går dock alltid på hur det är här och nu.  Att en katt varit vanvårdad tidigare hjälper inte om det inte gjordes an anmälan och kontroll när detta pågick.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Zepp
1/20/18, 2:32 PM
#19

Summa summarum.. djur räknas juridiskt som ägodelar.. på gott och ont!

En helt annan sak är olika lagar vad gäller djurskydd!

Lagar som innefattar djurskydd innebär iallafall inte att "ägarskap" övergår från någon som misskött sina djur till någon som månar om dem/tar hand om dem och är lämpligare!

Men hur som helst.. man kan vägra att lämna tillbaka ett djur "en ägodel" till sin forna ägare.. och då får denna då gå till domstol för att få tillbaka sin ägodel!

Iallafall så tror jag först o främst på vägran att lämna tillbaka katten och att det är först i samband med domstolsförhandlingar som man bör dra upp olika aspekter på att kattens forna ägare var olämplig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: