Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 942 ggr
Jessicahagstrom94
2018-01-16 14:49

Nervös..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ett enda nervvrak för på fredag ska Kozmoz in och ta bort tandsten och undersökas för forl.. gillar inte tanken på att han ska sövas och att det ev blir ännu en sövning snart. 😢 Har någon här en katt med forl?

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-16 14:56
#1

Ska själv åka in den 25:e av samma anledning..😕

Marinas Mix
2018-01-16 14:57
#2

Hade en katt med FORL. Hon opererades för 5 år sedan och när forlen dök upp igen,i november förra året, hade jag redan fattat det svåraste beslutet av alla beslut. Jag lät kisse somna in. Hade inte varit schysst mot henne att utsätta henne för det en operation innebar, då hon var 14 år och hade problem med trånga nosgångar.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[AnimeV4]
2018-01-16 14:58
#3

#2 Hon hade säkert 14 underbara år hos dig! 🤗

Marinas Mix
2018-01-16 15:09
#4

Jo, det vet jag att hon hade.
Katter kan leva ett gott liv utan alla tänderna. I första operationen tog de 4 tänder på henne, varav en hörntand.
Det jobbigaste efter operationen, var att fixa med maten, damen var bestämd på att det enda som dög var torrfodret, så det fick jag blöta upp åt henne.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

OberonsMatte
2018-01-16 15:11
#5

För en vecka sedan fick 3 av mina katter tandsten borttagen och 2 av dem (Oberon och Ruben) ska tillbaka om några veckor för röntgen och tandborttagning (förmodligen 1-2 per katt).  Oberon, snart 10 år, drog en tand för ett par år sedan, men för 6-årige Ruben blir det premiär.

På 13-årigen Moltas som fick sin första och hittills enda Forl-tand borttagen för ett par år sedan syntes inget misstänkt, så han slipper.🙂

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2018-01-16 15:16
#6

Det som är lite trist är också att det är så dyrt. Nu går jag säkert inte till det billigaste stället, men hos min veterinär kostar tanstensborttagningen 1900 kr och tandutdragning 6-7000 kr.  Och för mig täcks inget av det på försäkringen…Vad kostar det där ni går?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-16 15:19
#7

#6 Runt 1500 här för att ta bort tandsten, vad jag vet.

LillaMymmlan
2018-01-16 15:26
#8

Har även jag haft en katt med forl, hon gick tyvär bort för två år sedan men inte på grund av forlen. Vi gjorde sammanlagt två operationer under hennes livstid. Även om operationerna inte var roliga, speciellt den förstas då det togs bort välldigt många tänder. Så tycker jag inte att sjukdomen påverkar kattens livskvalite så länge man går på kontroller och tar bort dåliga tänder. Våran tjej hade bara en hörntand kvar i överkäken och hälften av tändernas kvar i underkäken och var en hur glad och nöjd katt som helst.

Jessicahagstrom94
2018-01-16 16:09
#9

Kozmoz fyller snart 3 år så det är lite trist att det slog till redan. 😐 Skönt att det har gått bra för er. Han äter i princip bara mjukmat nu, mjaus påsar med köttsmaker. Borde han få mousse?

Jessicahagstrom94
2018-01-16 16:09
#10

Om det blir operation alltså.

kattöga
2018-01-16 16:11
#11

Vår gammelkatt visade sig ha FORL för två-tre år sedan när han var på besök hos veterinär pga av klokapselbrott. De röntgade tänderna och ville operera bort de drabbade tänderna i samma veva som de ändå opererade klon. 

De drog ut alla kindtänder och en hörntand i nederkäken samt 1 hörntand, 1 kindtand o en liten framtand i överkäken.

Han hade troligtvis haft FORL ganska länge, eftersom så många tänder drabbats. 

Vi ger honom Mush, jag tärnar ner mush-bullarna  i ganska små bitar (+ 1-2 tsk vatten) oftast, eftersom köttet ofta fastnar mellan tänderna i överkäken, där han har flest tänder. Men ibland får han en hel eller halv halv-tinad mushbulle (om jag ska vara borta en längre stund på dagen), och den är uppäten när jag kommer hem.  Han får ibland lite "halvstora" tärningar med rå kyckling också, eftersom han ändå gillar att tugga rått kött… 
Han gillar dessutom torrfodret som våra katter får nån gång ibland, som godis, några st åt gången, det glufsar gammelkatten i sig med glädje också. Det går ner oavsett mängden tänder. 
Han har inga problem att äta alls!  

Jag tycker inte du behöver oroa dig särskilt mycket för FORL-operation, oavsett om din katt visar sig ha det eller inte. För katten blir det bara en lättnad att kunna äta utan att ha ont!

Det sved dock i plånboken… - men det var ändå ingenting jämfört med smärtan han måste ha haft innan man upptäckte hans tandsjukdom!

Håller tummarna för att din katt inte har FORL!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2018-01-16 16:26
#12

#10 Tycker han om mousse så är det förstås omtänksamt av dig att ge det när han är nyopererad, men eftersom katten får smärtstillande då spelar det nog ingen större roll. Vid närmare eftertanke kanske det är mindre bra att ge kletig mousse-mat eftersom såret i munnen egentligen ska hållas så rent som möjligt…🤔 Mina katter åt iallafall både mjukmat och torrisar precis som vanligt efter operationen och det blev inga komplikationer.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2018-01-16 16:36
#13

#11 Jag håller med om att FORL inte är något att våndas alltför mycket över (annat än ekonomiskt förstås). FORL (eller TR som veterinären säger) går att behandla och efter ingreppet när munnen är läkt lever de precis som vanligt. När jag märkte att det var något knas i min Doris mun önskade jag t.o.m. till slut att det skulle vara Forl,  men det visade sig vara elakartad cancer istället…

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Jessicahagstrom94
2018-01-17 08:36
#14

Jag vet att det inte är något han dör av men jag oroar mig för att han ska sövas. Inte forl. Gillar inte tanken på astma + sövning äcen om han inte har hostat på väldigt länge. På kontot kommer det svida förstår jag, tur att jag har ett kattkonto annars vet jag inte hur det skulle gå till. Nej han är väldigt kräsen och därför vet jag inte om han skulle äta nån mousse, Finns det ens bra mat i den formen? Utan socker och spannmål.

kattöga
2018-01-17 11:28
#15

#14 Eftersom du ställde frågan om någon här har katt med FORL antog jag att du också oroade dig för det också…

(Hade en katt med lätt astma en gång i tiden, men han behövde inte sövas nån gång, tack och lov, så kan inte säga mycket om det… Det finns ju alltid viss risk med sövning, precis som med människor.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Jessicahagstrom94
2018-01-17 13:14
#16

Jag är bara livrädd för sövningen. 😐 vill inte att det ska bli fredag.

OberonsMatte
2018-01-17 13:38
#17

#16 Har han sövts tidigare? Hur reagerade han på sövningen då?

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
2018-01-17 16:25
#18

När han kastrerades. Då hade han ingen hosta. Sedan har han ju fått lugnande någon gång vilket gick bra.

OberonsMatte
2018-01-17 16:53
#19

#18 Det finns ju olika sövningsmetoder och är katten känslig kan man använda en lite dyrare metod som ger större kontroll över narkosen. Kommer inte ihåg exakt nu, men diskuterade det med veterinären en gång när en av mina katter inte var i bästa form. Känner du stor oro kan du alltid fråga veterinären innan vilka alternativ som finns för att minimera risken för att något går fel.

Sajtvärd Katter iFokus

jollycox
2018-01-17 21:43
#20

Min äldsta, 14 år, har forl. Har fått dra ut flera tänder men *peppar peppar* verkar det ha stannat av. Han har inte behövt dra ut någon tand på några år nu.
Ja nackdelen är att det är dyrt, har kostat kring 5000 kr för varje gång dom dragit tänder.
Angående mat efter operation, ger man rå mat(barf/mush) rekommenderar jag att fasa över till blötmat innan. Efter första operationen gav jag barf och han fick komplikationer i form av böld som gick ner i halsen så han fick dränage på halsen. Jag vet ju förståss inte om det hade med den råa maten att göra, det är bara vad jag tror, men efter det har han fått blötmat efter operation istället.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Jessicahagstrom94
2018-01-18 10:24
#21

Ska säga att jag är orolig så får vi se. Han får mjau portionspåsar bitar i gelé köttsmaker. Går det bra tro? Nu vet ju inte jag än om dom kommer behöva eller kunna dra någon tand redan imorgon.

Lena
2018-01-19 17:11
#22

Inte alltid alla tandproblem hos katter har med Forl att göra.  Även om det är det så är det något som katter kan leva med bara man håller efter tänderna.  Äldre katter klarar av att sövas om de inte har rejält nedsatt njurfunktion, dåligt hjärta eller liknande. Sedan är det relativt vad man menar med äldre katt. 14  eller 20 år är stor skilllnad. En erfaren och duktig veterinär kan i regel anpassa narkosen efter katten.  Har katter med problemtänder som vi får hålla efter och det brukar aldrigh vara några problem. Problemen brukar minska ju mindre tänder katten har kvar. Och en katt kan leva gott utan tänder.  Som ni säger är det trist att det är så förskräckligt dyrt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: