Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 922 ggr
VeilofElysium
1/14/18, 7:20 PM

Hur stort måste man bo?

Hej!

Jag älskar verkligen djur och eftersom att jag inte har möjlighet att adoptera en hund med det yrket jag har nu och det jag utbildat mig till så funderar jag istället på katt. Jag bor på landet i villa i nuläget med sambo men finns risk att jag behöver flytta tillbaka till min lägenhet pga. jobbmöjligheter etc. som är 42 kvm alltså inte jättestort. Jag undrar om det finns en gräns för hur stort boende man bör ha för att ha katt?

Annons:
Uppkatten
1/14/18, 7:35 PM
#1

Jag har två katter på 40 kvm + in-nätad balkong och det fungerar väldigt bra. Man får tänka på att försöka ge katterna ytterligare yta genom att "möblera på höjden" d v s genom att ha vägghyllor, klösmöbler som katterna kan klänga upp i, tillgång till plats på fönsterbrädan som de kan spana ifrån o s v. Och förstås inte en massa ställen som "är förbjudna för katten att vistas på". Dock bör du nog överväga att ha två katter så att de får sällskap av varandra, + som alltid: fundera kring om du är hemma tillräckligt mycket för att det ska bli bra för katterna https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/sallskap-viktigare-for-katter-an-man-trott/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dimocarpus
1/15/18, 7:01 AM
#2

60kvm för snart tre katter och det är max för vår del. 

Tycker #1 summerat väldigt bra. Två katter är minst om du arbetar heltid och är borta mycket på dagarna. Jag började med två för att de ska ha varandra när jag är borta många timmar om dagen pga. jobbet.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Viccan92
1/15/18, 9:02 PM
#3

Bor på 42kvm med en katt och tre hundar varav två är större modellen. Inga problem alls. Eller ja katten är inte problemet iaf.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

VeilofElysium
1/15/18, 9:32 PM
#4

Tack för svar! 

Så om möjligt kanske adoptera två syskon?  Hmm ja alltså det skulle ju innebära att jag max är borta hemifrån i 9 timmar med arbetspass och resa till och från jobb inräknat + att jag handlar och ev gymmar på helgen i någon timme. Jag har haft en rumskompis med katter så jag har delvis erfarenhet av att ha hand om katter pga detta  jag dammsög upp hår, gjorde rent lådan, gav dem mat och vatten etc. 

Ska kolla på det där med att möblera på höjden , tror jag får bli av med min soffa som är alldeles för stor och köpa något mindre men det blir nog inget problem 🤫

Dimocarpus
1/15/18, 10:57 PM
#5

Definitivt två, helst att de känner varandra redan innan. Det underlättar. Vad kul! Katthem är att rekommendera. Annars två blir perfekt när man jobbar heltid. Har du kollat runt vilken kost de bör äta osv. Du verkar klok som kollar innan köp. Läs på artiklarna här om vad man bör tänka på vid köp av ny katt. Allt sånt som jag gjort typ :) Känns bra att mina katter kunnat ha det bästa möjliga de kunnat ha i ett hem har jag lyckats få. Framförallt kolla vilka f-bolag som passar dina och katternas förutsättningar bäst. Täcka tandsjukdomar eller ej, pris, obegränsat veterinärvård osv.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Jessicahagstrom94
1/16/18, 2:43 PM
#6

Jag har 4 katter varav en kattunge på 56kvm :) letar dock större för jag tycker det är gränsfall till för lite yta att springa på.

Annons:
vendelay
1/16/18, 7:27 PM
#7

Vi har 46 kvm och två katter som kände varandra innan de flyttade till oss. Så länge de har grejer att klättra på och sitta och kika, och ställen att gömma sig osv, så är det lugnt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lena
1/19/18, 5:59 PM
#8

Det är inte golvytan som är det avgörande utan hur man inreder sin bostad. Katter rör dig lika mycket på höjden som på golvet. Med lite fantasi och uppfinningsrikedom kan man öka ytan rejält. Inred med hyllor på olika höjder, klätterträd (finns mer kompakta som går från golv till tak och inte tar så mycket plats), kojor och skrymslen av olika slag. Ha plats på fönsterbrädan för katten. Har du balkong så är det en stor tillgång då den kan inhägnas och ge kissen miljöombyte. Har man inte det kan man sätta ett nät för ett fönster och låta det vara öppet en stund då och då.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: